Tehokkaampaa tarkkuushiontaa kevyemmillä laikoilla

Tehokkaampaa tarkkuushiontaa kevyemmillä laikoilla

Winter lanseeraa uudenlaisia hiomalaikkoja, joissa hiomakappaleen paino on huomattavasti kevyempi kuin perinteisissä hiomalaikoissa. Uudessa CarbonForce-järjestelmässä on useita parannuksia, muun muassa lyhyemmät syklit ja parempi tuottavuus.

Pyörö- ja centerless-hionnassa sekä kampiakselin ja nokka-akselin hionnassa käytetään usein suurikokoisia hiomalaikkoja, joissa laikan paino saattaa aiheuttaa ongelmia. Winter lanseeraa keraamisesti sidotuille, suurikokoisille CBN-hiomalaikoille uudenlaisen hiomakappaleen, jonka paino on jopa 75 % kevyempi verrattuna teräksestä valmistettujen hiomalaikkojen painoon. Tämä uudenlainen CarbonForce-hiomakappale on valmistettu hiilikuituvahvisteisesta polymeeristä ja siten sen kestävyys on parempi kuin teräsvalmisteisten laikkojen. Se on painoltaan myös kevyempi kuin alumiinivalmisteiset laikat. Näin saavutetaan muun muassa parempi tuottavuus, koska laikan nopeutta voidaan nostaa. Myös pinnan laatu on parempi ja lopputulos tasaisempi, koska CarbonForce-hiomalaikat ovat vakaampia ja niiden tärinätaso on alhaisempi. Tämä uudenlainen, kevyt laikkatyyppi rasittaa konetta vähemmän ja kasvattaa hiomakaran käyttöikää.

”CarbonForcen ansiosta hiottujen yksityiskohtien laatu on parempi, koska hionta on vakaampaa ja ympäristöystävällistä, sillä hiomakappale voidaan kierrättää hiomaradan kuluttua loppuun”, kertoo Timo Sutinen, Saint-Gobain Abrasives AB:n Suomen myyntivastaava.

Katso myös www.saint-gobain-abrasives.com

Saint-Gobain Abrasives on Pohjoismaiden johtava hiomatuotteiden toimittaja. Yritys on osa maailman suurinta hiomatuotteita valmistavaa yritystä, Saint-Gobain Abrasivesia. Saint-Gobain Abrasives soveltaa viimeisintä teknologiaa, johtaa uusien hiomatuotteiden kehitystä sekä tarjoaa useita tunnettuja tuotemerkkejä kuten Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter ja Baystate.