Samsungin kyselytutkimus: Näin paljon suomalaiset käyttävät aikaa imurointiin

Samsungin kyselytutkimus: Näin paljon suomalaiset käyttävät aikaa imurointiin

Kevätaurinko paljastaa jälleen kotiin kerääntyneen pölyn ja lian, joka herättää monilla innostuksen siivota perusteellisesti. Samsung Electronics Nordicin tilaamasta tuhat suomalaista kattavasta kyselytutkimuksesta käy ilmi, että enemmistö vastaajista käyttää imuroimiseen 1-2 tuntia viikossa.

Siivoaminen jakaa tunnetusti mielipiteitä puolesta ja vastaan. Samsungin toteuttama kyselytutkimus osoittaa hyvin suomalaisten jakautumisen kahteen leiriin, mitä tulee imurin varressa käytettyyn aikaan. Vastaajista 33 prosenttia imuroi viikoittain jopa kaksi tuntia, kun taas 26 prosenttia ilmoitti käyttävän vastaavan 1-2 tuntia imurointiin puolestaan kuukaudessa. Innokkaimmin imurointia harrastetaan Pohjois- sekä Itä-Suomessa ja vähiten imurin kanssa aikaa vietetään Uudellamaalla, jossa yleisimmin (30 %) imuroidaan 1-2 tuntia kuussa.

Vain alle puolet (40 %) vastaajista suosii kodin siivoamisessa perinteistä johdollista imuria. Valtaosa suomalaisista arvostaa imuroinnissa nimenomaan helppoutta ja yksinkertaisuutta ilman johtosotkuja. Tutkimus vahvistaa johdottomien mallien trendin, sillä mieluummin johdotonta imuria siivouksessa käyttää 28 prosenttia ja robotti-imuria 14 prosenttia vastaajista.

”Olemme Samsungilla tunnistaneet kuluttajien selkeän tarpeen siivouksen tehostamiseen, johon myös uusi johdoton Bespoke Jet varsi-imurimme tuo kaivattua helppokäyttöisyyttä. Johdottomien mallien käyttömukavuus heijastuu selvästi kyselytuloksista, sillä yli puolet ei enää pidä imurointia hankalana esimerkiksi imurin painon, johdon tai sen kömpelön koon vuoksi,” sanoo Sami Viitanen, Samsung Suomen HA-myyntipäällikkö.

Teho tärkein ominaisuus imurikaupoille suunnatessa

Pölynimuri piilotetaan edelleen suurimmassa osassa (60 %) suomalaiskodeista siivouskaappiin. Esillä pidettäviksi suunniteltujen imurien yleistyttyä on niistä kuitenkin alkanut tulla muun kodinelektroniikan ohella jo osa sisustusta. Jopa 26 prosenttia vastaajista ei koe enää tarvetta piilottaa imuria näkyvistä ja 13 prosenttia säilyttää sitä vaihtelevasti eri paikoissa, missä milloinkin sattuu olemaan kodissa tilaa.

Varsi-imureiden ulkonäköön on panostettu, jotta tyylikkään imurin voi sijoittaa kotona käden ulottuville ja koti pysyy miellyttävän siistinä, kun siihen tulee tartuttua helpommin. Esimerkiksi nyt keväällä suurimmat sisälle kulkeutuneet hiekat voi näppärästi imuroida heti pois. Bespoke Jet -mallimme on tyylikkään ulkonäön ohella myös kevyt ja se on varustettu digitaalisella invertterimoottorilla, joka mahdollistaa entistä tehokkaamman ja nopeamman puhdistuksen”, lisää Viitanen.

Uutta imuria hankittaessa kuluttajien huomio kiinnittyy edelleen selkeästi käytännöllisyyteen ja keskeisimpään käyttötarkoitukseen. Kysyttäessä tärkeimpiä ominaisuuksia kärkeen nousivat imuteho (65 %), hinta (42 %), helppo puhdistaminen, kuten pölypussin tyhjennys (34 %) sekä melutaso (28 %). Huomattavasti vähemmän vaikutusta ostopäätökseen on esimerkiksi erilaisilla suulakevaihtoehdoilla (7 %).

Suomalaisten imurointiin liittyviä asenteita ja käytänteitä kartoittavan kyselytutkimuksen toteutti maaliskuussa 2022 Samsung Electronics Nordicin toimeksiannosta Norstat, johtava eurooppalainen riippumaton markkinatutkimuksen tiedonkerääjä. Tutkimuksen lopulliseen suomalaiskohderyhmään kuului 1 039 iältään 18–99-vuotiasta vastaajaa. Painotettuna otos on valtakunnallisesti edustava sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Lisätietoa: www.samsung.com

Kuluttajakysymykset: Samsungin asiakastuki, 030 6227 515

Lisätiedot: Kaimana, samsungpr@kaimana.fi

Kuvapyynnöt ja median testilaitteet: samsungpr@kaimana.fi

Lehdistötiedotteet ja kuva-arkisto verkossa: www.samsung.fi ja valitse alalaidasta Uutiset.

Kategoriat

Samsung Electronics Co., Ltd. inspiroi maailmaa ja muovaa tulevaisuutta ideoilla ja teknologioilla, joiden avulla uudelleen määritämme ihmisten käsitykset televisioista, älypuhelimista, puettavista laitteista, tableteista, digitaalisista kodinkoneista, verkkojärjestelmistä sekä muisti-, puolijohde-, valaisu- ja LED-ratkaisuista. Tuoreimmat Samsung-uutiset löydät osoitteesta: http://news.samsung.com/

Samsung Suomi

Samsung Electronics Co., Ltd. inspiroi maailmaa ja muovaa tulevaisuutta muuttuvilla ideoilla ja teknologioilla. Yritys määrittelee uudelleen käsitykset televisioista, älypuhelimista, puettavista laitteista, tableteista, digitaalisista kodinkoneista, verkkojärjestelmistä sekä muisti-, puolijohde-, valaisu- ja LED-ratkaisuista. Tuoreimmat Samsung-uutiset löydät osoitteesta: http://news.samsung.com/