Viisi vinkkiä energiatehokkaaseen pyykinpesuun

Tämän tiedotteen tarkoituksena on tarjota vinkkejä pyykinpesukoneen energiataloudelliseen käyttöön. Asiantuntijanäkemyksensä aiheeseen antaa Työtehoseuran Tarja Marjomaa.

Helsinki, 13. helmikuuta 2014 – Pesukoneet käyttävät 60 asteen pesuohjelmassa keskimäärin yhden kilowattitunnin sähköä ja suurin osa energiakulutuksesta muodostuu pesuveden lämmityksestä. Energiankulutukseen vaikuttavat myös kerralla pestävä pyykkimäärä, pesuohjelman pituus ja lisähuuhteluiden määrä.  Myös päättäjätasolla on huomattu pyykinpesun osuus energiankulutuksessa. 2014 vuoden alusta voimaan tuli uusi energiatehokkuuteen pyrkivä EU-direktiivi, jonka mukaan kaikissa myytävissä koneissa on oltava energiatehokas 20 asteen pesuohjelma.

1. Noudata tekstiilin hoito-ohjetta
Tutkimus- ja kehittämisorganisaatio Työtehoseuran tutkija Tarja Marjomaa suosittelee valitsemaan pesulämpötilan ja -ohjelman tekstiilin hoito-ohjeen ja likaisuuden mukaan. Suurin osa pyykinpesun energiakulutuksesta muodostuu pesuveden lämmityksestä. Tekstiilin hoito-ohjeiden suosituslämpötilan ylittäminen ei pelkästään kuluta enemmän energiaa, vaan se voi myös vaurioittaa pestäviä tekstiilejä.

2. Käytä kylmäpesua ajoittain
Vaikka EU:n suosittelemat 20 asteen kylmäpesuohjelmat eivät korvaa tavallisia 40 ja 60 asteen pesuja, Marjomaan mukaan kylmäpesu on vaihtoehto esimerkiksi vaatteiden tuulettamiselle tai kuivuneen lian harjaamiselle pois vaatteesta. Kylmäpesu sopii erityisesti päivittäin käytettävien, hikisten harrastevaatteiden ajoittaiseen pikapesuun ja raikastamiseen.

– Aktiivisille urheiluharrastajille kertyy paljon pyykkiä ja sen päivittäinen pesu pitkällä pesuohjelmalla kuluttaa vaatteet nopeasti puhki. Usein pelkkä vaatteiden tuuletus ei riitä tunkkaisuuden tai hienhajun poistamiseen vaatteista.  Hajun saa pois pesemällä vaatteet heti käytön jälkeen kylmäpesuohjelmalla, jolloin ne on mukava vetää päälle seuraavan päivän treeniin. Tämän rinnalla urheiluvaatteita on toki pestävä säännöllisesti myös hoito-ohjemerkinnän mukaisella pesuohjelmalla. Suurin osa pyykinpesukoneiden energiankulutuksesta muodostuu veden lämmittämisestä. Vaikka kylmäpesussa pestäisiin vain pieni erä vaatteita, pesu ei aiheuta merkittävää piikkiä energiankulutukseen. Urheiluvaatteita suosittelemme pesemään suhteellisen usein, sillä pinttynyt vaate ei enää lähde kunnolla puhtaaksi vaikka se olisi muuten käyttökelpoinen, perustelee Marjomaa.

Vaikka kylmällä pesu ei kaikissa tapauksissa korvaa tavallisia 40 ja 60 asteen pesuja, se sopii erityisesti elastaania sisältävien vaatteiden pesuun.

– Lenkkivaatteet tai esimerkiksi hiihtopuku voidaan pestä välillä kylmällä vedellä. Se on energiatehokas vaihtoehto harrastevaatteiden pikapesuun, irtolian, kuten mutaroiskeiden irrottamiseen ja yleisesti vaatteiden raikastamiseen. Tulevaisuudessa tulemme näkemään entistä enemmän pesukone- ja pesuaineratkaisuja, jotka pesevät nykyistä tehokkaammin alhaisemmilla pesulämpötiloilla, Marjomaa jatkaa.

3. Kiinnitä huomiota täyttömäärään
Energiakulutukseen vaikuttaa myös koneen täyttömäärä. Työtehoseuran mukaan täysien koneellisten pesu on energiatehokasta, mutta on kuitenkin varottava täyttämästä konetta liian täyteen, sillä silloin pyykki ei mahdu liikkumaan rummussa kunnolla ja pesutulos heikkenee. Pesukonetta hankittaessa kannattaa siis huomioida, minkä kokoisen koneen tarvitsee, paljonko pyykkiä kertyy, kuinka usein sitä pestään ja miten pyykki kuivataan.

– Kätevä tapa kokeilla täyttömäärä on laittaa käsi pesurumpuun. Mikäli kädellä voi koskettaa pesurummun yläosaa ilman, että käsi koskettaa alla olevaa vaatekasaa, koneessa ei tällöin ole liikaa pyykkiä, kertoo Samsungin kodinkoneiden myyntipäällikkö Raine Lindqvist.

4. Linkoa tehokkaasti
Myös linkoustuloksella on suuri merkitys koneellisen pyykinkuivauksen sähkönkulutukseen. Linkouskierrosten noustessa 1000 kierroksesta 1600 kierrokseen minuutissa pyykinkuivaukseen kuluu 25 % vähemmän sähköä. Mikäli kuivaat koneellisesti, kannattaa valita kone, joka linkoa vaatteet tehokkaasti, Marjomaa toteaa.

5. Noudata annosteluohjeita
Työtehoseuran mukaan energiatehokkuuteen voi myös vaikuttaa noudattamalla pesuaineen annosteluohjeita, sillä yliannostus usein lisää pestävän pyykin huuhtelutarvetta. Koneen huolto on myös tärkeää. Koneen täyttöaukon tiivisteet kannattaa puhdistaa jokaisen pesukerran jälkeen ja pesu- ja huuhteluainelokerot sekä nukkasihti kannattaa puhdistaa säännöllisesti. Näitä yksinkertaisia ohjeita noudattamalla säästetään luontoa ja samalla kukkaroa.

EcoBubble-pesutekniikka pesee puhtaaksi lämpötilasta riippumatta
Samsungin ratkaisu energiatehokkaaseen pesuun on EcoBubble-pesutekniikka, jossa pesuvesi ja pesuaineseos johdetaan ensin ilmaa tuottavaan pumppuun ja sitten vasta pesurumpuun. Pumppu muodostaa pesukuplia, jotka tunkeutuvat tiivistettyä pesuainetta nopeammin vaatteisiin. Kuplapesun ansiosta pesuaine imeytyy tekstiilikuituihin aiempaa tehokkaammin. Samsungin pesutekniikka pesee puhtaaksi lämpötilasta riippumatta, myös kylmällä vedellä.

Tutkimusyhtiö Swerea IWF:n tekemä riippumaton tutkimus osoitti, että tekniikka mahdollistaa kylmällä vedellä pesutuloksen, joka vastaa tavallista 40 asteen pesua. Energiansäästö on tällöin jopa 80 prosenttia Samsungin tavalliseen puuvillapesuohjelmaan verrattuna. Kuplapesuohjelmaa voidaan käyttää myös 40 ja 60 asteen pesuissa. 40 asteen pesussa energian säästöaste on noin 40 prosentin luokkaa. Tällöin pesuohjelma on kymmenen minuuttia tavanomaista pesuohjelmaa nopeampi ja energiaa säästyy. Pesutulos vastaa tavallisen pesuohjelman tulosta.

Samsungin EcoBubble-pyykinpesukoneita on saatavilla on aina 12 kilon täyttömääräkokoon asti, joka riittää suuremmankin perheen pyykinpesutarpeisiin (malli: WF2124ZAC). EcoBubble-malliston koneissa on hiljainen invertteri-moottori, joka linkoaa vaatteet tehokkaasti, mikä vähentää kuivaukseen kuluvaa aikaa ja samalla pienentää energiankulutusta. Malliston kaikissa koneissa on EU:n A+++ -energialuokitus ja moottoreilla on kymmenen vuoden takuu. Samsungin ratkaisu pyykinpesukoneen puhtaanapitoon on Eco Drum Clean -ohjelma, joka on suunniteltu poistamaan koneeseen kertynyt lika ja ylijäämä.

Lue lisää Samsungin EcoBubble-pyykinpesukoneista
Pyykinpesukonetestit ja muut testilaitteet: samsungpr@osg.fi

Lisätietoja:

Kuluttajakysymykset: Samsungin asiakastuki, 030 6227 515

Raine Lindvist, myyntipäällikkö HA, raine.lindqvist@samsung.fi, p. 040 7078 747

Eva Carrero, markkinointipäällikkö, e.carrero@samsung.com, p. 0400 807 750

Lasse Pulkkinen, OSG Viestintä, lasse.pulkkinen@osg.fi, p. 0400 630 049

Kuvapyynnöt: samsungpr@osg.fi

Lehdistötiedotteet ja kuva-arkisto verkossa: www.samsung.fi ja valitse uutiset.

Haluatko Samsungin lehdistötiedotteita tai kokeilla uusia tuotteita? Ilmoittaudu lähetyslistalle osoitteeseen samsungpr@osg.fi

Uutisia RSS-syötteinä: www.samsung.com/fi/aboutsamsung/rss/rssFeedList.do

Kategoriat

Samsung Electronics Co Ltd, Korea, on johtava kuluttajaelektroniikan ja komponenttien valmistaja. Samsungin innovatiivisten tuotteiden portfolioon kuuluvat mm. televisiot, älypuhelimet, tietokoneet, tulostimet ja monitoimilaitteet, kodinkoneet, lääketieteelliset laitteet, puolijohteet ja LED-tuotteet. Yrityksellä on 236 000 työntekijää 79 maassa. Yhtiön yhteenlaskettu vuosittainen liikevaihto on vuonna 2012 187,8 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Samsungin tavoitteena on tarjota enemmän mahdollisuuksia ihmisille eri puolella maailmaa. Lisätietoja Samsungista: www.samsung.com/fi