Scandic kehittää organisaatiota pelillistämisen kautta

Scandic kehittää organisaatiota pelillistämisen kautta

Scandic on mukana maaliskuussa 2016 alkaneessa GameOn-pelillisyysprojektissa. Projekti on TSR:n tukema ja Muutostaito Oy:n vetämä hanke, jonka tavoitteena on tuoda peleissä sovellettuja tekijöitä organisaatioympäristöön. GameOn projekti toteutetaan kahdessa tasossa: sisäisessä ja verkostotasossa.

GameOn-projektin tavoitteena on iteratiivisesti testata ja soveltaa pelillistämisen teoriasta nousevia työn muotoilukeinoja käytännössä. Työn pelillistäminen tarkoittaa, että peleissä usein sovellettuja motivaatiotekijöitä siirretään organisaatioympäristöön työmotivaation ja sitoutumisen parantamiseksi.

Pelillisyyden kehittämisen keskiössä on sisäinen taso, joka muodostuu Scandicin omista kehityshankkeista. Projektissa haetaan vastauksia Scandicin tavoitteisiin ja tarpeisiin pelillistämisen näkökulmasta. Muutostaito toimii hankkeessa kehittämisen ja pelillisyyden asiantuntijana, prosessikonsulttina sekä koordinaattorina. Projektin verkostotason tavoitteena on muodostaa kansallinen pelillisyyden osaamisverkosto, jota vetää Muutostaito. Verkosto koostuu yrityksistä ja asiantuntijoista, jotka ovat kiinnostuneita pelillisyyden soveltamisesta työssä.

”GameOn-projektin tavoitteena Scandicissa on asiakaskokemuksen edelleen kehittäminen henkilöstön valtuuttamisen ja pelillisten menetelmien tuella. Tiimiläisistä koostuvat työryhmät ideoivat itse keinoja kehittää omaa työtään ja kokeilevat uusia työkaluja ja toimintatapoja. Odotamme, että projektin kautta löydämme ajatuksia asiakaspalvelun jatkuvaan kehittämiseen, tiimiläisten osallistamiseen sekä digitaalisuuden lisäämiseen. Tarkoituksena ei ole synnyttää uutta tekemistä vaan korvata nykyistä tekemistä motivoivammilla työn tekemisen tavoilla”, kertoo Scandicin henkilöstöjohtaja Riikka Mattila.

Pelillisyyden avainsanoja GameOn-projektissa ovat: haasteet, pikaviestintä, hauskuus työssä, jakamisen kulttuuri, ystävällismielinen kisailu, läpinäkyvyys, tasot, palkitseminen, yllätyksellisyys, tarinallisuus, työntekijöiden omat videot ja postaukset, dashboardit, digitaalisuus, peukutukset, tapojen ja rutiinien muuttaminen, ketteryys, yhteiskehittäminen, välitön palaute ja parviäly. Pelillisyys muuttaa yrityskulttuuria yhteisöllisempään, avoimempaan, ketterämpään ja läpinäkyvämpään suuntaan.

Lisätietoja:

Kati Puukko, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Scandic Hotels Oy, puh.+358 40 563 7049, kati.puukko@scandichotels.com

Sami Sarén, Muutostaito Oy, 0400 353 652
Kari Malinen, Muutostaito Oy, 050 525 3943

www.scandichotels.fi

Scandic on Pohjoismaiden johtava hotelliketju, jolla on 230 hotellia ja lähes 42 000 hotellihuonetta seitsemässä maassa. Tavoitteenamme on asiakkaidemme viihtyminen, tulivatpa he meille majoittumaan, tapaamaan ystäviä tai tekemään töitä. Pohjoismaiden vihreimpänä hotelliketjuna keskitymme aina myös ympäristöön ja sosiaaliseen vastuuseen.

Muutostaito Oy soveltaa laajasti erilaisia pelillisiä menetelmiä muutosten toteutukseen ja oppimiseen liittyen. Muutostaidon asiantuntijaryhmällä on pitkä kokemus ja osaamista työyhteisöjen tutkimusperustaisesta kehittämisestä sekä osaamista pelillisyyden soveltamisesta organisaation kehittämiseen. Tausta ja yhteydet Aalto Yliopiston työpsykologian ja johtamisen tutkimusryhmään tukee tätä osaamista.

Tunnisteet

Scandic is the market leader in Nordic hospitality with an network of almost 230 hotels with 42,000 rooms in seven countries and run by 14,000 team members. Scandic Friends is the biggest loyalty program in the Nordic hotel industry with 1.5 million members. Responsibility is a part of Scandic’s DNA and Scandic is the ‘best hotel brand’ in the Nordics (BDRC 2014).

Yhteyshenkilö/-t

Johanna Uimonen

Lehdistön yhteyshenkilö Viestintäpäällikkö 040 713 4120

Tervetuloa Scandic Hotels !

Scandic is the largest hotel company in the Nordic countries with more than 280 hotels, in operation and under development, in more than 130 destinations. The company is the leader when it comes to integrating sustainability in all operations and its award-winning Design for All concept ensures that Scandic hotels are accessible to everyone. Well loved by guests and employees, the Scandic Friends loyalty program is the largest in the Nordic hotel industry and the company is one of the most attractive employers in the region. Scandic Hotels is listed on Nasdaq Stockholm.
www.scandichotelsgroup.com