Ohita

Tiedote -

Maailman tehokkain tuulilaakerien testauslaitos: Schaeffler tekee yhteistyötä LORCin ja R&D Test Systemsin kanssa

• Yhteistyössä LORC-keskuksen (Lindø Offshore Renewables Center) ja R&D Test Systemsin kanssa Tanskan Lindøssä rakennetaan maailman tehokkainta tuuliturbiinien päälaakereiden testauslaitosta
  • Schaeffler on testauslaitoksen ensimmäinen asiakas
  • Schaefflerin suljetun säätöpiirin teknologia on kokonaisvaltainen lähestymistapa kehittää tuuliturbiinien laakereita

Arlandastad, Ruotsi| 31.1.2024 | Uusiutuvien energialähteiden käytön laajentuminen on suuressa määrin tuuliturbiinien ansiota. Tuuliturbiinit ovat kehittymässä suuremmiksi ja tehokkaammiksi. Pääakselin laakerijärjestelmä on kiinteä ja ensiarvoisen tärkeä osa voimansiirtoa, sillä siellä yhdistyvät kaikki tuulen turbiiniin kohdistamat voimat ja vääntömomentit. Markkinajohtajana ja strategisena kehityskumppanina Schaeffler tarttuu haasteeseen ja osallistuu aktiivisesti usean megawatin tuuliturbiinien kehittämiseen.

Tanskan Lindøssä sijaitsevaan LORC-keskukseen (Lindø Offshore Renewables Center) rakennetaan maailman tehokkain pääakselin laakereiden testauslaitos. Investointi on muutaman kymmenen miljoonan suuruusluokkaa, ja se sisältää avustuksia Tanskan GreenLab-ohjelmasta. Konkreettisten testiohjelmien pitäisi käynnistyä vuoden 2025 loppuun mennessä. LORC on rakentanut testauslaitosta yhdessä R&D Test Systemsin kanssa, joka on yksi johtavista tuuliteollisuuden testausalustojen toimittajista. Schaefflerillä oli tärkeä rooli testauslaitoksen teknisten tietojen määrittelyssä, ja se on ensimmäinen asiakas, joka testaa pääakselilaakereitaan tulevien sukupolvien tuulivoimaloita varten yhteistyössä OEM-valmistajien kanssa.

Schaeffler Industrialin teknologiajohtaja Michael Pausch painottaa: ”Olemme tuulivoimateollisuuden laakeriteknologian keskeinen markkina- ja teknologiajohtaja. LORC on yksi kokeneimmista tuuliturbiinien voimansiirtojen testauslaitosten toimijoista. Se on meille kumppani, joka auttaa meitä laajentamaan osaamistamme ja parantamaan tuotteidemme laatua. Meillä on nyt mahdollisuus muokata seuraavan sukupolven tuuliturbiinien kehitystä sopivalla testaustekniikalla ja menetelmillä.”

”Olemme saaneet arvokkaita näkemyksiä laakeriratkaisujen kehittämisestä vuodesta 2011 lähtien suurikokoisen Astraios-laakeritestausalustamme avulla, joka oli tuolloin maailman tehokkain testausalusta. Uuden testilaitoksen avulla voimme nyt edetä uusiin ja tuleviin ulottuvuuksiin ja edistää luotettavien useamman megawatin turbiinien nopeampaa kehitystä”, lisää Schaeffler Industrialin Wind-yksikön johtaja Bernd Endres.

Tuuliturbiinilaakerien suljetun säätöpiirin teknologia
Schaeffler on tarjonnut luotettavia laakeriratkaisuja rannikko- ja offshore-tuuliturbiineille noin 40 vuoden ajan. Schaefflerin vierintälaakereita löytyy maailmalta joka toisesta/joka kolmannesta tuuliturbiinista.

Schaeffler käyttää suljetun säätöpiirin teknologiaa tuuliturbiinien laakereissa. Laakeriratkaisujen kehittämisen lisäksi Schaefflerin asiantuntijat tukevat turbiinien kehitystä myös järjestelmäsimulaatioilla, testauksilla ja kenttämittauksilla. Saatuja havaintoja hyödynnetään asiakkaiden projektien jatkokehityksessä, suunnittelutyökaluissa sekä uusien laakeriratkaisujen kehittämisessä. Schaefflerin asiantuntijat tekevät tiivistä yhteistyötä OEM-kehittäjien kanssa lisätäkseen tuuliturbiinien luotettavuutta ja tehdäkseen tuulivoimasta kustannustehokkaampaa. Uusi testausalusta on tulevien vuosikymmenien kehityksen tärkeä osatekijä.

Tanskan Lindøssä rakennetaan maailman tehokkainta tuuliturbiinien päälaakereiden testauslaitosta. Schaeffler tekee yhteistyötä LORCin ja R&D Test Systemsin kanssa: Jens Föcker, toimitusjohtaja, Schaeffler Denmark, Bernd Endres, johtaja, Regional Business Unit Wind, Schaeffler, Peder Lund Rasmussen, toimitusjohtaja, R&D Test Systems, Peter Winther, Key Account Manager, R&D Test Systems, Sascha Zaps, toimitusjohtaja, Region Europe, Schaeffler, Michael Pausch, teknologiajohtaja, Schaeffler Industrial, Stefan Spindler, toimitusjohtaja, Schaeffler Industrial, Torben Lorentzen, toimitusjohtaja, LORC (vasemmalta).

Tietoja Schaeffler Groupista – We pioneer motion

Schaeffler Group on luonut ja edistänyt mullistavia keksintöjä ja tehnyt jatkuvaa kehitystyötä liikkuvuusteknologian alalla yli 75 vuoden ajan. Sähköisen liikkuvuuden innovatiivisten teknologioiden, tuotteiden ja palveluiden, CO₂-tehokkaiden käyttölaitteiden, alustaratkaisujen, teollisuuden digitalisaation ja uusiutuvien energianlähteiden ansiosta yritys on luotettava kumppani liikkuvuuden tehokkuuden, älykkyyden ja kestävyyden lisäämisessä koko tuotteen elinkaaren ajan. Teknologiayritys valmistaa huipputarkkoja komponentteja ja järjestelmiä voimansiirto- ja alustasovelluksiin sekä vierintä- ja liukulaakeriratkaisuja moniin teollisiin sovelluksiin. Schaeffler Groupin myyntitulos oli vuonna 2022 noin 15,8 miljardia. Noin 84 000 työntekijää työllistävä Schaeffler Group on yksi maailman suurimmista perheyrityksistä. Schaeffler teki vuonna 2021 yli 1800 patenttihakemusta, minkä ansiosta se on DPMA:n (Saksan patentti- ja tavaramerkkitoimisto) mukaan Saksan neljänneksi innovatiivisin yritys.

Linda Brandelius

Lehdistön yhteyshenkilö Manager Communication, Branding and Marketing Nordic and Baltic +46736699981

Schaeffler Group – We pioneer motion

Schaeffler Group on luonut ja edistänyt mullistavia keksintöjä ja tehnyt jatkuvaa kehitystyötä liikkuvuusteknologian alalla yli 75 vuoden ajan. Sähköisen liikkuvuuden innovatiivisten teknologioiden, tuotteiden ja palveluiden, CO₂-tehokkaiden käyttölaitteiden, alustaratkaisujen, teollisuuden digitalisaation ja uusiutuvien energianlähteiden ansiosta yritys on luotettava kumppani liikkuvuuden tehokkuuden, älykkyyden ja kestävyyden lisäämisessä koko tuotteen elinkaaren ajan. Teknologiayritys valmistaa huipputarkkoja komponentteja ja järjestelmiä voimansiirto- ja alustasovelluksiin sekä vierintä- ja liukulaakeriratkaisuja moniin teollisiin sovelluksiin. Schaeffler Groupin myyntitulos vuonna 2023 oli noin 16,3 miljardia euroa. Noin 83 400 työntekijää työllistävä Schaeffler Group on yksi maailman suurimmista perheyrityksistä ja yksi Saksan innovatiivisimmista yrityksistä.

Schaeffler Suomi
Lautamiehentie 3