Schneider Electric tuoteuutiset heinäkuu/2020

1. TeSys island -järjestelmä tuo tehoa ja älyä kuormanhallintaan

TeSys island on innovatiivinen ja digitaalinen kuormanhallintajärjestelmä 37 kW moottoreille ja 80A AC1-kuormille saakka. IloT-yhteensopiva TeSys island perustuu monitoimisiin fyysisiin laitteisiin, digitaalisiin Avatar -objekteihin ja helppokäyttöisiin työkaluihin määrittelystä käyttöönottoon ja etävalvontaan saakka. Järjestelmä on helposti liitettävä, älykäs ja markkinoiden ensimmäinen koneenrakentajille suunnattu Industry 4.0:n mukainen kuormanhallintajärjestelmä

– TeSys island on niille koneenrakentajille, jotka näkevät digitalisaation murroksen ja uudet teknologiat kuten IoT:n, big datan, koneoppimisen ja analytiikan mahdollisuuksina liiketoimintojensa kehittämiseen, sanoo Offer Manager Jyrki Grönholm,Schneider Electriciltä.

TeSys island säästää suunnitteluun, johdotukseen ja käyttöönottoon kuluvaa aikaa jopa 40 prosentilla ja vähentää asennuskustannuksia 30 prosentilla. Ennakoivat huoltohälytykset ja älykkäät huoltopalvelut auttavat puolestaan välttämään odottamattomia tuotantoseisokkeja ja vähentämään korjaustoimenpiteisiin kuluvaa aikaa jopa 50 prosentilla.

TeSys island mahdollistaa:

Koneen tehokkuuden parantamisen

• Antaa relevanttia tietoa kuorman tilasta hallintaan ja edistyneeseen analytiikkaan
  • Energiankäytön valvonta kuormatasolla
  • Vähentää tuotannon ei-toivottuja pysähdyksiä ja seisonta-aikoja

Uusia palveluja konerakentajalle

• Data mahdollistaa uusia liiketoimintoja
  • Koneen etähallinta käytön ja huollon aikana
  • Hyödyn korkeimmista kyberturvallisuus- ja koneturvatasoista

Nopeamman markkinoille pääsyn

• Koneen ohjauksen älykäs toteutus
  • TeSys Avatar digitaaliset -toimintalohkot
  • Säästää aikaa ja kustannuksia intuitiivisella ohjelmoinnilla ja käyttöönotolla
  • Vähentää ohjausvirtapiirin johdotuksia
  • Helppo intergraatio Schneider Electricin EcoStruxure Machine ympäristön lisäksi Siemens TIA-portaaliin ja Rockwell Studio 5000 -ohjelmaan

Sähkönumerot alueella: 37 817 61 – 37 817 80

Esimerkkejä:

Snro          Tuotenro             Kuvaus

3781761    TPRBCEIP           TeSys island väylämoduuli EthernetIP/TCP

3781779   TPRBCPFB          TeSys island väylämoduuli Profibus

3781780   TPRBCPFN         TeSys island väylämoduuli Profinet

3781762   TPRST009          TeSys island käynnistin 9A/4kW

3781763   TPRST025          TeSys island käynnistin 25A/11kW

3781764   TPRST038          TeSys island käynnistin 38A/18,5kW

3781765   TPRST065          TeSys island käynnistin 65A/30kW

3781766   TPRST080          TeSys island käynnistin 66A/37kW

3781776   TPRVM001         TeSys island jänniteliitäntämod (VIM)

3781777   TPRDG4X2         TeSys island digitaalinen IO-mod 4I/2O

3781778   TPRAN2X1          TeSys island analoginen IO-moduuli 2I/1O

Schneider Electric

Jyrki Grönholm

Offer Manager, Power Breakers, Switching and Control

jyrki.gronholm@se.com

2. Koneoppimisella tehokkuutta koneiden kunnon analysointiin ja valvontaan

EcoStruxure Machine Advisor on digitaalinen pilvipalvelualusta kone- ja laitevalmistajille. Sen avulla laitevalmistajat voivat tarjota koneenkäyttäjille uusia palveluita kaikkiin asennettuihin koneisiin missä tahansa tuotantopaikassa ympäri maailmaa. EcoStruxure Machine Advisor koostuu kolmesta moduulista:

• Seuranta: Yksinkertainen koneiden paikallistaminen, sekä koneen arkkitehtuurin, lokikirjan, konehistorian ja tehtävien hallinta dokumentoinnin avulla.
• Valvonta: Kerää ja visualisoi koneen tietoja. Saat tietoja poikkeamista analytiikan ja ilmoitusten avulla.
• Korjaus: Mahdollistaa tarvittavien ohjelmistotyökalujen käytettävyyden paikan päällä pilven kautta

Koneiden valvontaan on saatavissa uusi koneoppimista hyödyntävä Machine Health -toiminto Machine Advisor -pilvipalvelualustassa. Sitä voidaan hyödyntää valvonnan lisäksi myös esimerkiksi huoltotoimenpiteiden ennakoinnissa tai uusien palvelukonseptien kehittämisessä asiakkaille. Machine Health-toiminnossa voidaan ottaa käyttöön kymmenen parametria, joiden avulla kuntoa analysoidaan ja valvotaan. Koneoppimisen avulla on mahdollista ottaa huomioon parametrien keskinäiset riippuvuudet ja trendit. Valvontajakson alussa algoritmille opetetaan, mikä on koneen normaalia käyttäytymistä, ja milloin hälytys on aiheellinen.

Koneoppiminen tekee automaattisesti päätöksiä siitä, onko kone ajautumassa epänormaaliin tilaan, ja lähettää hälytyksen. Machine Health-toiminnolla voidaan analysoida ja valvoa koko konelinjan toimintaa tai yksittäistä krittistä toimintoa. Analytiikan avulla kone- ja laitevalmistajat voivat parantaa palvelua, lisätä huollon laatua ja kasvattaa asiakastyytyväisyyttä. Konekannasta voidaan myös vertailla eri koineiden toimintaa ja saada tietoa esimerkiksi seuraavien konesukupolvien kehittämistä varten.

Heikki Hietanen

Offer Manager, Machine Solutions

heikki.hietanen@se.com

3. Laaja valikoima ajannäyttöjärjestelmiä

Kiinteistön yksi pitkäikäisimmistä järjestelmistä on kellojärjestelmä. Esmi-kelloja käytetään usein kohteissa, joiden kaikissa tiloissa seurataan tarkasti samaa aikaa. Kuten esimerkiksi kouluissa ja sairaaloissa. Henkilöiden päivittäisten rutiinien sujuvuuden lisäksi, tarkka yhteinen aika koko kiinteistössä on edellytys esimerkiksi sähkölukkojen tai valaistuksen ohjauksessa.

Perinteisiä, minuutti- tai sekunti-impulssilla toimivia kellojärjestelmiä on käytetty Suomessa jo vuosikymmeniä. Näiden rinnalla on kuitenkin jo pitkään ollut tarjolla myös älykkäämpiä vaihtoehtoja, kuten aikakoodi- ja NTP-järjestelmiä.

Perinteisessä impulssijärjestelmässä napavaihtopulssi antaa kellolle signaalin ja viisari siirtyy askeleen eteenpäin, kello ei kuitenkaan tiedä paljonko kello oikeastaan on. Asennettaessa ja huollon jälkeen kellot tuleekin ensin säätää näyttämään samaa aikaa ja vasta sen jälkeen kytkeä impulssi pääkellosta päälle. Johtojen ollessa kytkettynä väärinpäin saattaa joku kello olla muita hieman edellä tai jäljessä. Asentaessa tulee siis olla tarkkana.

Aikakoodijärjestelmässä kellolle kerrotaan minuutin aikana mikä päivä on ja paljonko kello on. Kello osaa tämän koodin saatuaan asettaa itse itsensä oikeaan aikaan muutamassa minuutissa. Johtojen asennuskin on helpompaa, kun signaali menee perille on ne asennettu kummin päin tahansa. Elinkaaren aikana tästä saatavat ajan ja hermojen säästöt nousevat arvoonsa, kun tahdistussignaalin häitiötilanteessa kellot osaavat itse korjata ajan oikeaksi. Kellojen ulkonäko on sama kuin perinteisillä impulssikelloilla.

Lue lisää eri vaihtoehdoista https://www.se.com/fi/fi/work/solutions/building-m...

Anssi Liski

anssi.liski@se.com

4. Uutuuksia ELKO tuoteperheessä

ELKO 1-pistorasia kahdella USB-liittimellä

Uusi kätevä pistorasia, jossa moderni USB-lataus on yhdistetty perinteisen pistorasian vierelle tarjoten monipuoliset käyttömahdollisuudet. Saatavana kaikissa ELKO Plus -malliston väreissä. Tämä moderni pistorasia sopii kaikenlaiseen käyttöön, koska tuote sisältää tavallisen suko-pistorasian sekä kaksi USB-liitintä (A- ja C-tyypin). Tehokas 3A latausvirta lataa isommatkin laitteet ripeästi ja samaan aikaan voidaan myös ladata useampaa laitetta tehokkaasti.

Snro 25 040 58 ELKO Plus 1-pistorasia + 2xUSB A+C 3A VAL

Snro 25 040 59 ELKO Plus 1-pistorasia + 2xUSB A+C 3A ALU

Snro 25 040 60 ELKO Plus 1-pistorasia + 2xUSB A+C 3A MUS

ELKO Plus Layer -kehykset

ELKO Plus Layer on uusi sarja tyylikkäitä kehyksiä. Moderni muotoilu ja ylellinen viimeis¬tely tekevät mallistosta mielenkiintoisen vaihtoehdon esimerkiksi hotelleihin tai huolella sisustettuihin koteihin. Layer-kehysten avulla sähkökalusteista saadaan sisustuselementtejä aiempaa edullisemmin. Sarjasta löytyvät kehykset aina 5-osaisiin kytkinyhdistelmiin sekä pistor¬asioille ja niiden yhdistelmiin. Lisäksi saatavana on esimerkiksi hotellikäyttöön sopivia multikehyksiä (2x2 ja 2x3). Malliston viisi värivaihtoehtoa ovat kupari, musta, sinimetalli, metalli ja betoni.

Snro 2104001 ELKO Plus Layer 1-kehys Betoni

Snro 2104019 ELKO Plus Layer 1-kehys Metalli

Snro 2104038 ELKO Plus Layer 1-kehys Musta

Snro 2104109 ELKO Plus Layer 1-kehys Kupari

Snro 2104127 ELKO Plus Layer 1-kehys Sinimetalli

Pauli Kärnä

pauli.karna@se.com

5. Unica System +

Nykyaikainen työympäristö muuttuu nopeassa tahdissa. Toimistotyöntekijät etsivät yhä joustavampia ja kätevämpiä ratkaisuja, ja tämän päivän toimistot muuntuvat dynaamisiksi, verkottuneiksi työpaikoiksi.

Pienet pöytälevyyn kiinni puristettavat latausyksiköt tarjoavat joustavuutta ja liikkuvuutta. Latausyksiköistä löytyy Schuko sekä USB (A & C) -latausliitännät. Tyylikäs kaluste on verhoiltu laadukkaalla Kvadrat-kankaalla.

Snro 14 583 54 Unica System+ pöytäyksikkö S Schuko+USBA/C valkoinen

Snro 14 583 55 Unica System+ pöytäyksikkö S Schuko+USBA/C antrasiitti

Sarjan uutuuksiin kuuluvat myös lattiaan asennettavat IP44 Schuko-pistorasiat, joissa on 180 astetta avautuva kansi. Pistorasiat ovat asennettavissa valuun ja korotettuun lattiaan.

Snro 14 583 28 Unica system+ lattiapistorasia XS metalli neliö

Snro 14 583 29 Unica system+ lattiapistorasia XS metalli pyöreä