Espoon Lippulaivasta tulee markkinoiden älykkäin kiinteistö – Citycon ja Schneider Electric sopineet laajasta teknologiakumppanuudesta

• Citycon on valinnut Schneider Electricin toimittamaan Espoon kaupunkikeskus Lippulaivaan innovatiivisen virtuaalivoimalaratkaisun, joka hyödyntää aurinkoenergiaa, energian varastointia ja kysyntäjoustoa.
  • Älykkäällä energiajärjestelmällä ohjataan ja optimoidaan kiinteistön energiavirtoja.
  • Lippulaivaan toteutetaan myös innovatiivinen kiinteistön digitaalinen käyttöliittymä talotekniikan ja liiketoimintatiedon yhdistämiseksi. Lisäksi Lippulaiva kytketään tekoälyä hyödyntävään alustapalveluun, joka seuraa keskeytyksettä kaikkia taloteknisiä järjestelmiä.
  • Citycon saa uusien teknologioiden avulla uutta näkemystä liiketoiminnan johtamiseen. Kiinteistön ennakoiva ohjaus tuo merkittävät säästöt.

Tiedote, Espoo, 11.5.2021 – Schneider Electric ja Citycon ovat sopineet laajasta teknologiakumppanuudesta markkinoiden älykkäimmän ja energiatehokkaimman kiinteistön toteuttamiseksi. Pohjoismaiden johtava kaupunkikeskusten omistaja ja kehittäjä Citycon rakennuttaa parhaillaan Espooseen talotekniikka- ja energiaratkaisuiltaan edistyksellistä kaupunkikeskusta, Lippulaivaa.

Lippulaivaan tulevan virtuaalivoimalan sekä älykkään energiajärjestelmän ja kiinteistöautomaation kokonaisuuden toimittaa Schneider Electric, globaali energianhallinnan ja automaation asiantuntija. Hankkeessa investoidaan myös uudenlaisiin ratkaisuihin, jotka osaltaan mahdollistavat energian tuotannon, varastoinnin ja optimoinnin.

– Lippulaivan talotekniikan ja energiavirtojen ohjauksen hoitavat Schneider Electricin järjestelmät. Teknologiakumppanuuden avulla saavutetaan parempi järjestelmien välinen integraatio ja yhteistyötä myös kiinteistön elinkaaren aikana, kertoo toimitusjohtaja Jani Vahvanen Schneider Electriciltä.

Kestävää kehitystä edistävät ratkaisut taloudellisesti kannattavia

Älykkään energiaratkaisun lisäksi Schneider Electric toteuttaa Lippulaivan kiinteistöautomaatiojärjestelmän sekä kiinteistön digitaalisen käyttöliittymän, jonka avulla Lippulaivan kaikki talotekniset järjestelmät yhdistetään yhteen digitaaliseen alustaan.

– Lippulaivaan toteutetaan kiistatta markkinoiden edistyksellisintä talotekniikan kokonaisuutta. Vastaavaa toteutusta näin isossa mittakaavassa ei ole tehty aikaisemmin Suomessa tai muualla maailmassa. Kestävän kehityksen mukaisten energiajärjestelmien lisäksi Lippulaivan digitaalinen käyttöliittymä avaa mahdollisuuden parempaan tiedolla johtamiseen ja ennakoivan ohjaukseen, mikä tuo merkittäviä taloudellisia säästöjä, Vahvanen sanoo.

Kiinteistön talotekniset erikoisuudet ovat suuri geoenergialaitos lämmitykseen ja jäähdytykseen sekä älykäs energiajärjestelmä energiaresurssien ohjaamiseen.

– Teknologioiden avulla kiinteistön tarvitsema energia tuotetaan paikallisesti tai hankitaan uusiutuvana, jotta kiinteistöstä saadaan kokonaan hiilineutraali, kertoo Cityconin kiinteistökehitysjohtaja Risto Seppo.

Lippulaivan edistyksellisten energiaratkaisujen ansiosta kaupunkikeskuksesta tulee hiilineutraali ensimmäisestä toimintapäivästään lähtien.

– Investoinnit uuteen teknologiaan voivat olla taloudellisesti järkeviä. Investoimmekin uusiin vastuullisuusstrategiamme mukaisiin teknologisiin ratkaisuihin, jotka ovat myös taloudellisesti kannattavia, Seppo sanoo.

Espoon Lippulaiva – vastuullisen rakentamisen kansainvälinen malliesimerkki

• Kokonaisuudessaan 150 000-neliöinen kaupunkikeskus, joka aukeaa Espoonlahteen keväällä 2022.
  • Lippulaivan kaupunkikeskukseen tulee kauppakeskuksen lisäksi asuinkerrostaloja, ja suunnitelmissa on myös senioritalo. Lippulaivan yhteyteen sijoittuvat myös uusi Espoonlahden metroasema ja bussiterminaali.
  • Kauppakeskukseen tulee liikkeiden, palveluiden ravintoloiden lisäksi Espoon kaupungin kirjasto, , päiväkoti, kuntosali ja toimistotiloja.
  • Citycon osallistuu Lippulaiva-hankkeella EU:n rahoittamaan Sparcs-hankkeeseen, jonka tavoitteena on kehittää energiapositiivisia kaupunkiyhteisöjä.
  • Vuonna 1988 perustettu Citycon omistaa 40 kauppakeskusta

Cityconin ja Schneider Electricin teknologiakumppanuus Lippulaivassa

• Älykäs energiajärjestelmä ja virtuaalivoimala – EcoStruxure Microgrid Advisor
  • Kiinteistöhallintajärjestelmä – EcoStruxure Building Operation
  • Kulunvalvonta – EcoStruxure Security Expert
  • Paloilmoitin – EcoStruxure Esmi Sense
  • Savunpoistoautomatiikka
  • Automaattinen analytiikka – EcoStruxure Building Advisor
  • Virtakiskot ja sähkönjakelu – EcoStruxure Power
  • Kiinteistön digitaalinen käyttöliittymä

Jani Vahvanen, toimitusjohtaja, Schneider Electric

jani.vahvanen@se.com

Risto Seppo, kiinteistökehitysjohtaja, Citycon

risto.seppo@citycon.com

Kuva:

Cityconin ja Schneider Electricin yhteisenä tavoitteena on tehdä Lippulaivasta maailman älykkäin kiinteistö ja vastuullisen rakentamisen globaali lippulaiva. Kuva: Citycon

• energiansäästö
  • energia
  • energianhallinta
  • älykäs
  • kustannussäästöt
  • kiinteistönhallinta
  • sähkönjakelu

Schneiderilla tavoitteemme on, että energian saatavuus ja digitalisaation edut ovat kaikkien saatavilla. Haluamme rakentaa sillan edistyksen ja kestävän kehityksen välille. Meille "Life Is On" kaikkialla kaikille, joka hetki.

Olemme globaaleja, mutta toimimme lokaalisti. Kannatamme avoimia standardeja ja kumppaniverkostoja toimijoiden kanssa, jotka jakavat arvomme: merkityksellisyyden, monimuotoisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien kasvattamisen.