Fiksu sähkönjakelu varmistaa Blominmäen uuden jätevedenpuhdistamon toiminnan maan alla

• Espoon Blominmäen uudessa jätevedenpuhdistamossa puhdistusaltaat, tekniset tilat ja paikallisvalvomo tulevat maan alle louhittavaan luolastoon.
  • Haastaviin maanalaisiin olosuhteisiin rakennetuissa tiloissa sähkönjakelun toimintavarmuudesta huolehtiminen korostuu.
  • Teknologiatoimittaja Schneider Electricin älykäs sähkönjakelujärjestelmä pitää laitoksen käynnissä valvomalla reaaliaikaisesti sähkönjakelun olosuhteita ja kuntoa.
  • Sähkönjakelun laitteiden kuntoa seuraamalla ja ennakoimalla voidaan säästää huoltokustannuksissa sekä pienentää merkittävästi äkillisten laitevikaantumisten aiheuttamia riskejä.
  • Blominmäen puhdistamossa käsitellään 400 000 asukkaan jätevedet vuodesta 2022 alkaen.

Tiedote, Espoo, 18.6.2021 – Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) rakennuttaa Espoon Blominmäkeen jätevedenpuhdistamoa. Vuonna 2022 valmistuvassa Blominmäen puhdistamossa käsitellään 400 000 asukkaan jätevedet Espoosta, Kauniaisista, Kirkkonummelta, Siuntiosta ja Länsi-Vantaalta, mutta puhdistamon maanalaisia tiloja voidaan tarvittaessa laajentaa jopa yli miljoonan asukkaan jätevesille.

Valmistuessaan laitos korvaa nykyisen Suomenojan jätevedenpuhdistamon.

– Suomenojan puhdistamon kapasiteetti ei enää riitä käsittelemään kaikkia alueen jätevesiä. Uusi puhdistamo on mitoitettu vuoden 2040 arvioidulle virtaamalle eli se on seuraavat 20 vuotta sopiva. Sen jälkeen ratkaisu on laajennettavissa tarpeen mukaan. Kokoluokaltaan puhdistamo on Suomen toiseksi suurin heti Helsingin laitoksen jälkeen, kertoo projektijohtaja Kari Reinikainen HSY:ltä.

Jätevedenpuhdistamossa sähkönjakelun rooli on kriittinen: jos sähkönjakelu ei toimi, myöskään jätevedenpuhdistusprosessi ei pysy käynnissä. Prosessin toimintavarmuudesta Blominmäessä huolehtii Schneider Electricin älykäs sähkönjakeluratkaisu, johon on yhdistetty jatkuva olosuhdevalvonta.

– Fiksun sähkönjakelujärjestelmän edut korostuvat vaikeissa, maanalaisissa kohteissa. Järjestelmä kerää jatkuvasti tietoa sähkönjakelun laitteiden lämpötiloista ja olosuhteista. Lämpötilatiedolla saadaan esimerkiksi löysien liitosten aiheuttamat vikaantumisriskit eliminoitua. Olosuhdetiedolla puolestaan vältetään kosteuden aiheuttamaa korroosiota ja vikaantumisia, kertoo Power Systems -liiketoimintajohtaja Mikko Keto Schneider Electriciltä.

Kerätyt tiedot kertovat laitteiston kunnosta, auttavat ennakoimaan laitteiston huoltotarpeita ja välttämään mahdollisia vikaantumisia.

– Perinteisesti lämpötiloja on mitattu lämpökuvauksilla, joka on kallista ja tehotonta, koska se kertoo vain mittaushetken tilanteen.

Sähkönjakelun keskijännitekoneiston ja pienjänniteratkaisut HSY:lle toimittavat Schneiderin partnerit Omexom ja Norelco. Toimitetussa ratkaisussa on mukana reaaliaikainen lämpötila- ja olosuhdevalvonta. Kohteen projektijohtourakoitsijana toimii YIT ja teknisenä projektijohtourakoitsijana Are.

Järjestelmä auttaa kunnossapidon ennakoinnissa

Tällä hetkellä Blominmäen jätevedenpuhdistamolla tehdään toiminnan testausta edeltäviä työvaiheita.

– Vuosien rakentamisen jälkeen lopputulos alkaa konkretisoitumaan sähkö- ja automaatiotöiden valmistumisasteiden mukana, sanoo projekti-insinööri Tommi Kuisma Arelta.

Kuisman mukaan haastavassa hankkeessa korostuvat aikaisempien käyttökokemusten perusteella hyväksi havaittujen tuotteiden merkitys ja sujuva yhteistyö eri toimijoiden kesken.

– Schneiderin valtteja ovat vaativiin projekteihin sopivat tuotteet sekä nopea asiakastuki. Schneiderin järjestelmät mahdollistavat myös ratkaisut, joiden kautta saa työkaluja kunnossapidon ennakointiin ja esimerkiksi hälytykset reaaliajassa käyttöön, Kuisma kertoo.

Kunnossapidon ennakointi turvaa Blominmäen laitteiston käytettävyyden.

– Laiterikko voi keskeyttää puhdistusprosessin pahimmassa tapauksessa pitkäksi aikaa tai se voi vaikuttaa myös henkilöturvallisuuteen. Schneiderin kojeistoon kuuluvan olosuhdevalvonnan avulla vikatapahtumiin päästään kiinni heti, kun nähdään pienikin muutos sähkönjakelussa, Keto sanoo.

Blominmäen jätevedenpuhdistamon toimintavarmuuden turvaaminen on isossa hankkeessa kriittistä.

– Vedenpuhdistamo on sillä tavalla poikkeuksellinen laitos, että sitä ei suljeta ikinä. Kaikkia laitteita varten on yksi tai useampi varalaite, ja sama toimintavarmuuden turvaaminen liittyy sähkönjakeluun, sanoo Kari Reinikainen.

Schneider Electricin ratkaisut jätevedenpuhdistamoissa

• Schneider Electric on teknologia- ja ratkaisutoimittajana ollut mukana useissa vesihuollon projekteissa.
  • Schneider on toimittanut kiinteistönhallinnan, sähkönjakelun ja mittaroinnin muun muassa Euroopan moderneimpaan jätevedenpuhdistamoon, Mikkelin Metsä-Sairilaan sekä automaatio- ja valvomokokonaisuuden Rukan jätevedenpuhdistuslaitokseen.
  • Juuri saneeratun Vuohiniemen jätevedenpuhdistamon prosessiautomaatio Iisalmessa on toteutettu Schneider Electricin tekniikalla. Järjestelmän valvomo sisältää myös sähkönjakelun hallinnan. Lisäksi Schneider toimitti puhdistamolle ATV-sarjan taajuusmuuttajat ja sähkönjakelun komponentit, kuten Masterpact-pienjännitekatkaisijat.
  • Blominmäen puhdistamon tavoitteena on puhdistaa jätevedet yhä paremmin, jotta asukaskohtainen ravinnekuormitus Itämereen vähenee nykyisestä. Schneider Electric haluaa olla mukana vastuullisissa projekteissa.
  • Schneider Electric valittiin yli 8 000 kansainvälisen yrityksen joukosta vuoden 2021 vastuullisimmaksi yritykseksi.

Mikko Keto, Power Systems -liiketoimintajohtaja, Schneider Electric

mikko.keto@se.com

Kari Reinikainen, projektijohtaja, Helsingin seudun ympäristöpalvelut

kari.reinikainen@hsy.fi

Tommi Kuisma, projekti-insinööri, Are

tommi.kuisma@are.fi

Kuvateksti:

Jätevedenpuhdistamossa sähkönjakelun rooli on kriittinen: jos sähkönjakelu ei toimi, myöskään jätevedenpuhdistusprosessi ei pysy käynnissä. Kuva: Schneider Electric

• sähkönjakelu
  • älykäs

Schneiderilla tavoitteemme on, että energian saatavuus ja digitalisaation edut ovat kaikkien saatavilla. Haluamme rakentaa sillan edistyksen ja kestävän kehityksen välille. Meille "Life Is On" kaikkialla kaikille, joka hetki.

Olemme globaaleja, mutta toimimme lokaalisti. Kannatamme avoimia standardeja ja kumppaniverkostoja toimijoiden kanssa, jotka jakavat arvomme: merkityksellisyyden, monimuotoisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien kasvattamisen.