Häiriötön sähkönjakelu pitää sairaalan toiminnassa

• Tampereen yliopistollisessa keskussairaalassa (Tays) toimintavarma sähkönjakelu turvaa potilastyön sujumisen ja kriittiset toiminnot.
  • Sähkönjakelun kokonaisuuden Taysin uuteen F-rakennukseen on toimittanut Schneider Electric.
  • Schneiderin automaatiojärjestelmän avulla kiinteistöä voidaan seurata ja ohjata reaaliaikaisesti.

Espoo, 22.1.2021 – Sairaalakiinteistöissä sähkönjakelun on toimittava keskeytyksettä. Tampereen yliopistollisen keskussairaalan uuden F-rakennuksen sähkönjakelun toimintavarmuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota jo suunnitteluvaiheessa.

– Sairaalakiinteistöissä esimerkiksi huoltotöiden on onnistuttava ilman käyttökatkoja, sanoo hankkeen projektipäällikkö, sairaalainsinööri Jarno Virolainen Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymästä.

Huolellisen suunnittelun ja toteutuksen tukena ovat laadukkaat komponentit. Varmennettu ja energiatehokas sähkönjakelu on toteutettu Schneider Electricin tuotteilla ja tekniikalla.

Schneiderin toimittamaan kokonaisuuteen kuuluvat keskijännitejakelun helpon laajentamisen mahdollistava SM6-moduulikojeisto, ympäristön olosuhde- ja paloluokituksiltaan korkeimpaan laatuluokkaan kuuluva Trihal-kuivamuuntaja ja suurienkin tehojen luotettavaan siirtämiseen tarkoitettu Canalis-virtakisko.

Kohteessa on käytetty myös Schneiderin sähkökalusteita, kelloja, valokaarisuojausjärjestelmää sekä paloilmoitinjärjestelmää. Talotekniikkaurakoinnista F-rakennuksessa vastasi Tammelan Talotekniikka Oy.

Talotekniikkaa seurataan ja ohjataan reaaliajassa

Schneider Electricin automaatiojärjestelmän ansiosta kiinteistön talotekniikkaa voi seurata ja ohjata reaaliaikaisesti sekä liittää järjestelmä isompaan sairaalakampuskokonaisuuteen.

Järjestelmä mahdollistaa eri turva- ja kiinteistöteknisien järjestelmien integraatiot, joissa käyttäjä voi muodostaa tilannekuvan yhden käyttöliittymän kautta.

–Sähkönjakelun kokonaisuuden lisäksi Schneiderin tuotteiden avulla on mahdollisuus järjestelmän reaaliaikaiseen monitorointiin, jonka avulla voidaan estää ennakoimattomia keskeytyksiä, sanoo Solution Sales Manager Niko Kuisma Schneider Electriciltä.

Sähkönjakelun kokonaisuuden lisäksi F-rakennuksessa on käytössä myös Schneiderin rakennusautomaatiojärjestelmä. Sen toimittamisesta vastasi Tammelan Talotekniikan aliurakoitsija DDC-Tekniikka Oy.

Sairaalaympäristössä sähkönjakelun toimintavarmuus on kriittistä. Häiriöiden riskiä minimoidaan myös pitämällä laitekanta ajan tasalla, jotta ongelmatilanteita ei pääsisi syntymään.

– Häiriöitä ennakoidaan uusimalla laitekantaa ennen kuin laitteiden tekninen käyttöikä lähestyy loppuaan, Virolainen sanoo.

Järjestelmän muuntojoustavuus ja komponenttien yhteensopivuus on Virolaisen mukaan yksi Schneider Electricin tuotteiden etu.

– Yksittäisten tuotemallien uudistuessa on hyvä, että voidaan käyttää muilta osin vanhaa järjestelmää.

Jakeluverkon häiriöihin osataan varautua

Tays tekee aktiivista yhteistyötä Tampereen Sähköverkko Oy:n kanssa, jotta jakeluverkon tilanne saadaan pidettyä mahdollisimman häiriöttömänä.

– Jakeluverkon häiriöt ovat lähivuosina aiheutuneet pääosin huolimattomasti tehdyistä kytkentä- ja maanrakennustöistä. Ulkoisten toimijoiden aiheuttamiin häiriöihin voidaan varautua vain, kun tiedetään ne verkon osat, joihin mahdollinen häiriö kohdistuisi, Virolainen selvittää.

– Silloin esimerkiksi käyttökytkentää muuttamalla pystytään ehkäisemään tilanne, jossa sähkön syöttö katkeaisi useasta rakennuksesta samanaikaisesti.

Tays Keskussairaalan alueelle noussut F-rakennus tarjoaa nykyaikaiset tilat kliiniselle isotooppilääketieteelle ja verisairauksien hoitoon. F-rakennus on osa Taysin vuonna 2010 alkanutta tilojen uudistamisohjelmaa.

Jo aiemmin sairaalan alueelle on valmistunut muun muassa uusi sydänsairaala, lasten ja nuorten sairaala, pääsisäänkäynti ja maanalainen pysäköintihalli.

Niko Kuisma, Solution Sales Manager, Schneider Electric

niko.kuisma@se.com

Jarno Virolainen, sairaalainsinööri, Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä

jarno.virolainen@pshp.fi

• kiinteistönhallinta
  • sähkönjakelu

Schneiderilla tavoitteemme on, että energian saatavuus ja digitalisaation edut ovat kaikkien saatavilla. Haluamme rakentaa sillan edistyksen ja kestävän kehityksen välille. Meille "Life Is On" kaikkialla kaikille, joka hetki.

Olemme globaaleja, mutta toimimme lokaalisti. Kannatamme avoimia standardeja ja kumppaniverkostoja toimijoiden kanssa, jotka jakavat arvomme: merkityksellisyyden, monimuotoisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien kasvattamisen.

Rakennusautomaatio huolehtii sairaalaolosuhteista Seinäjoen uudessa M-talossa

M-talo on Seinäjoelle rakentuva uusi psykiatrinen sairaala, joka on teknisiltä toiminnoiltaan huippumoderni. Schneider Electric toimittaa rakennukseen kiinteistönhallintajärjestelmän alustan ja rakennusautomaation. Järjestelmien avulla saadaan säästöä energiankulutukseen, voidaan hallita rakennuksen olosuhteita ja ohjata useita toimintoja.
Espoo, 15.9.2020 – Schneider Electric toimittaa kiint

Digitalisaatio tekee sairaalasta tilamuutoksiin sopeutuvan rakennuksen

Automaatio reagoi käyttöasteeseen ja olosuhteisiin
Schneider Electric toimittaa älykkään kiinteistöautomaatiojärjestelmän Päijät-Hämeen keskussairaalaan. Koko sairaalarakennuksesta tulee tiloissa tapahtuviin olosuhdemuutoksiin sopeutuva rakennus. Kaikki rakennusvaihe 7:n tilat on liitetty automaatioon langattomasti. Kohteeseen on räätälöity huonekortti-ratkaisu, joka tukee kiinteistön tehokast