Lämmityskattiloiden ohjaaminen siirtyi mobiiliin – ratkaisu ensimmäinen laatuaan Suomen markkinoilla

• Biolämmityskattiloita valmistava kotimainen Boweco halusi kehittää lämmitysjärjestelmän ohjauskeskuksen, joka tarjoaa helpon käyttöliittymän.
  • Vastaavaa lämmitysjärjestelmän mobiiliohjausmahdollisuutta ei ole aikaisemmin ollut tarjolla kiinteistökokoluokan kattiloille.
  • Boweco CU10:n valmistuksessa on käytetty Schneider Electricin tekniikkaa.
  • Ohjauskeskuksen suunnittelussa on huomioitu esimerkiksi komponenttien sijoittelussa yksityiskohtia, jotka helpottavat merkittävästi asentajan työtä.

Espoo, 16.12.2020
– Biolämmityskattiloita Karstulassa suunnitteleva ja valmistava Boweco on tuonut Suomen markkinoille lämmityskattiloiden modernin ohjausratkaisun, jonka käyttö onnistuu mobiililaitteella.

– Kännykällä voi tehdä nyt kaikki samat asiat, jotka ennen tehtiin keskukseen kiinnitetyltä näytöltä, sanoo Bowecolla ohjauskeskuksista vastaava Veli-Pekka Leppänen.

Boweco CU10 -ohjausjärjestelmän avulla ohjataan muun muassa kattilaan syötettävän polttoaineen ja ilman määrää. Automaation kautta ohjauksesta tulee tarkempaa, mikä tuo mukanaan myös energia- ja kustannussäästöjä.

– Uuden ohjausjärjestelmän kehitystyöhön lähdettiin yhdessä Bowecon kanssa. Tavoitteena oli suorituskykyinen, skaalautuva ja modulaarinen automaatioratkaisu, joka samaan aikaan on kustannustehokas. Samalla haluttiin tarjota loppukäyttäjälle alustariippumaton ja käyttäjäystävällinen käyttöliittymä, joka takaa helpon mobiili- ja etäkäytön, kertoo Solution Sales Manager Petri Rantanen Schneider Electriciltä.

Teknisten ratkaisujen lisäksi Bowecolla arvostetaan Scneiderin kanssa sujunutta yhteistyötä.

– Asiakaspalvelu on ollut huippuluokkaa, ja olemme saaneet nopeaa ja asiantuntevaa neuvontaa tuotteista, sanoo Leppänen.

Helppo asentaa ja käyttää

Järjestelmää suunniteltaessa tavoitteena oli valmistaa kustannustehokas ohjauskeskus, jonka hinta on kilpailukykyinen. Käytettävyydessä haluttiin Leppäsen mukaan huomioida sekä ohjauskeskusta käyttävä asiakas että laiteasentajat.

– Ohjauskeskuksesta tehtiin mahdollisimman asentajaystävällinen. Mietimme tarkkaan nyansseja, kuten komponenttien sijoittelua keskuksen sisällä, jotta asentajan työ helpottuisi. Asiakkaalle käyttöliittymä on yksinkertainen ja selkeä.

Boweco CU10 soveltuu niin uudiskohteisiin kuin vanhojen ohjauskeskustenkin tilalle.

Kilpailuetuna räätälöidyt ratkaisut

Bowecon päätuotteita ovat biolämmityskattilat 40–4000 kW:n kokoluokassa, ohjauskeskuksia Boweco tarjoaa 40–500 kW:n biolämmitysjärjestelmiin. Yritys toimittaa kattiloita ohjausjärjestelmineen koko Suomen alueelle. Tavoitteena on kasvattaa vientiä Ruotsin, Norjan, Venäjän ja Baltian maiden suuntaan.

– Ilmastoasiat ja bioenergia puhuttavat. Biolämmitysjärjestelmät tulevat lisääntymään myös maailmalla, sanoo toimitusjohtaja Kimmo Kantalainen.

– Kilpailijoihin verrattuna etujamme ovat joustavuus ja räätälöitävyys: olemme pieni valmistaja ja teemme ratkaisuja yksilöllisesti asiakkaan tarpeisiin. Lisäksi Bowecon ohjauskeskus käy myös muiden valmistajien järjestelmiin, Kantalainen kertoo.

:

Petri Rantanen, Solution Sales Manager, Schneider Electric

petri.rantanen@se.com

Kimmo Kantalainen, toimitusjohtaja, Boweco

puh. 0400 541721, kimmo.kantalainen@boweco.fi

Veli-Pekka Leppänen, ohjauskeskukset, Boweco

puh. 040 5808656, vp.leppanen@boweco.fi

• teollisuusautomaatio

Schneiderilla tavoitteemme on, että energian saatavuus ja digitalisaation edut ovat kaikkien saatavilla. Haluamme rakentaa sillan edistyksen ja kestävän kehityksen välille. Meille "Life Is On" kaikkialla kaikille, joka hetki.

Olemme globaaleja, mutta toimimme lokaalisti. Kannatamme avoimia standardeja ja kumppaniverkostoja toimijoiden kanssa, jotka jakavat arvomme: merkityksellisyyden, monimuotoisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien kasvattamisen.