Ohita
Smartvatten ja Verto yhdistyvät – suomalaista kiinteistöjen vesitehokkuusosaamista viedään maailmalle

Tiedote -

Kiinteistöjen vesitehokkuuden palveluyritys Smartvatten on ostanut kotimaisen markkinajohtaja VertoNordic Oy:n. VertoNordic tunnetaan huoneistokohtaisista Verto-vesimittareistaan.

Yhdistymisen myötä syntyy kansainvälisesti merkittävä kiinteistöjen vesitehokkuuden palveluyritys, joka tarjoaa päämittareiden seurannan lisäksi huoneistokohtaisen vesimittaroinnin asiakkailleen palveluna. Kokonaispalvelu auttaa kiinteistön omistajia ja taloyhtöitä parantamaan vesitehokkuutta, vastaamaan lainsäädännön vaatimuksiin huoneistokohtaisesta veden laskutttamisesta sekä vähentämään vesivahingoista aiheutuvia kustannuksia. Yhdistymisen myötä Smartvatten-konsernin ennustettu liikevaihto ylittää 15 miljoonaa euroa vuonna 2022.

Viimeisen vuoden aikana Smartvatten on määrätietoisesti kasvanut rekrytoimalla uusia osaajia ja avannut uusia markkinoita pääosin Pohjoismaiden ja Benelux-maiden alueella. Laajentuminen on osa kasvustrategiaa, joka luotiin norjalaisen Norvestorin tultua vauhdittamaan yhtiön kasvua maaliskuussa 2021. Kasvusuunnitelman mukaisesti yritys kasvaa myös yritysostoin ja yhdistyminen Verton kanssa on ensimmäinen askel tällä polulla.

"Smartvatten on kansainvälistynyt viime vuosina voimakkaasti. Palvelumme on asiakkaidemme käytössä jo 25 maassa ympäri maailmaa", kertoo Smartvattenin toimitusjohtaja Jussi Niiniaho. "Verto taas on keskittynyt toimimaan Suomessa, mutta suuren kansainvälisen asiakaskuntamme ansiosta heidän ensiluokkainen tekniikkansa saadaan nyt vietyä suuremmille markkinoille."

Verto on Suomessa markkinajohtaja huoneistokohtaisessa vedenmittauksessa yli 35 vuoden kokemuksellaan. Yhtiöiden arvopohjat ja tavoitteet ovat yhteneviä. ”Molemmat yhtiöt ovat tehneet loistavaa työtä tarjoten asiantuntemusta ja työkaluja kiinteistöjen vesitehokkuuden parantamiseen”, jatkaa Niiniaho.

”Olemme Vertolla kehittäneet huoneistokohtaisia vedenmittausjärjestelmiä yli kolmen vuosikymmenen ajan ja meidät tunnetaan ensiluokkaisista tuotteista ja laadukkaista palveluista”, sanoo Verton toimitusjohtaja Antti Salakka. ”Smartvatten on voimakkaasti kansainvälistynyt yhtiö, joka jakaa kanssamme samat arvot ja tavoitteet. Yhdistymisen myötä osaamisemme pääsee entistä laajemman asiakaskunnan käyttöön. Kansainvälistyminen on ollut meille selvä tavoite jo pidempään ja nyt se päästään tekemään yhdessä.”

VertoNordicin omistava Niemisen perheen sijoitusyhtiö Partnos jatkaa järjestelyn jälkeen merkittävänä osaomistajana Smartvattenissa. ”On hienoa nähdä Verton tuotteiden ja palveluiden kansainvälistyvän Smartvattenin kanssa. Uskon, että yhdessä saamme enemmän aikaan asiakkaidemme vesitehokkuuden hyväksi”, kommentoi Partnoksen omistaja Jarmo Nieminen.

Veden hinnan odotetaan tuplaantuvan seuraavan 5–7 vuoden aikana, kiinteistön omistajien ESG-vaatimukset kasvavat jatkuvasti ja lainsäädäntö pakottaa yhä tarkempaan kulutukseen perustuvaan laskutukseen. "Kiinteistöalalla on paljon potentiaalia parantaa vesitehokkuutta, joka puolestaan auttaa pienentämään vesilaskua. Samalla säästetään energiakustannuksissa, joita syntyy vettä lämmitettäessä. Energiakustannukset ovatkin nousseet viime aikoina rajusti.” Smartvattenin avulla kiinteistönomistajat voivat saavuttaa hiilineutraaliudelle ja päästövähennyksille asettamansa tavoitteet.

Smartvatten on nopeasti kasvava, veden käytön hallintaan erikoistunut yritys, jonka palveluksessa on yli 70 kokoaikaista työntekijää. Yrityksellä on toimistot Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa ja Norjassa. Smartvatten seuraa, mittaa ja analysoi vedenkulutustietoja etänä sekä tarjoaa palveluja vesivuotojen havaitsemiseen ja vesitehokkuuden parantamiseen. Jo yli 10 000 kiinteistökohteessa 24 maassa nautitaan Smartvattenin palvelujen tuomista eduista. Lue lisää osoitteessa www.smartvatten.com.

VertoNordic Oy on Sastamalassa sijaitseva korkealuokkaisten huoneistokohtaisten vesimittarijärjestelmien valmistaja, jolla on alalta yli 35 vuoden kokemus. Veden vastuulliseen käyttöön erikoistuneella yhtiöllä on erinomainen asiakaspalvelu sekä paikallisesti suunnitellut ja valmistetut tuotteet. Verto auttaa asiakkaita saamaan selkeän näkymän vedenkulutukseensa ja välttämään veden hukkakäyttöä.

Yli 10 000 kiinteistössä mitataan vedenkulutusta Smartvattenilla.

Tarjoamme kiinteistöjen omistajille ja kestävästä kehityksestä vastaaville johtajille erinomaista käyttömukavuutta tehokkaaseen datan mittaamiseen ja analysoimiseen.

Jussi Niiniaho

CEO Smartvatten +358 40 821 3116
Antti Salakka

CEO Verto +358 44 2375 360

Vesitehokkuuden asiantuntija

Yli 10 000 kiinteistössä mitataan vedenkulutusta Smartvattenilla.

Lars Sonckin kaari 10