YIT tehostaa kaupunkikehitystä Spacemakerin-ohjelmiston avulla

YIT tehostaa kaupunkikehitystä Spacemakerin-ohjelmiston avulla

YIT on ottanut ensimmäisenä suomalaisena rakennusyhtiönä käyttöön norjalaisen Spacemakerin kehittämän ohjelmiston, joka mahdollistaa kaupunkikehityshankkeiden nopean mallintamisen. YIT hyödyntää Spacemakerin teknologiaa uusien asuinympäristöjen suunnitteluun, asumisen laadun parantamiseen sekä rakennushankkeiden läpimenoaikojen lyhentämiseen.

YIT on aloittanut yhteistyön norjalaisen ohjelmistoyritys Spacemakerin kanssa. Tavoitteena on kehittää entistä asiakaslähtöisempiä, kestävämpiä ja hyötysuhteeltaan parempia asuinympäristöjä.

”Spacemakerin avulla laajojenkin alueiden suunnittelu ja kehitys tehostuvat, sillä tekoälyyn pohjautuva teknologia mahdollistaa useiden erilaisten vaihtoehtojen tarkastelun useiden parametrien kautta. Suunnitteluvaiheessa asuinrakennusten sijoittelua voidaan esimerkiksi helposti mukauttaa auringonvalon tai tuulensuuntien mukaan”, kertoo YIT:n kestävän kaupunkikehityksen johtaja Juha Kostiainen.

Spacemakerin avulla mitä tahansa ratkaisua voidaan muotoilla ja optimoida lähes loputtomasti. Ohjelmisto päivittää kaikki projektiin liittyvät laskelmat välittömästi jokaisen muutoksen myötä. Tämä tekee projektien iteroinnista selvästi aiempaa helpompaa ja nopeampaa, kun taas perinteisellä tavalla toteutetuissa hankkeissa alkumetreillä tehtyjä päätöksiä on toisinaan erittäin työlästä muuttaa myöhemmin.

"Spacemakerin teknologian avulla YIT:llä on mahdollisuus analysoida nopeasti arkkitehtien jo-tekemiä ehdotuksia sekä tuottaa uusia ehdotuksia, joissa huomioidaan erilaiset tekijät aina rakennusten määristä meluun, aurinkoon ja päivänvalon asti. Tulevaisuuden kaupunkien kehittäminen vaatii sekä luovuutta että dataa parhaiden mahdollisten päätösten tueksi”, kertoo Spacemakerin perustaja ja teknologiajohtaja Carl Christensen.

Kaupunkien jatkuva kasvu luo painetta rakentaa entistä nopeammalla tahdilla ja tiheämmin, mutta samalla olisi tärkeää huolehtia kaupunkiympäristöjen laadusta.

”Spacemaker käyttää oivallisesti hyödykseen avointa kaupunkidataa, jota on saatavilla esimerkiksi Väylästä eli vanhasta Liikennevirastosta. Ohjelmisto pystyy tarkastelemaan vaikkapa ennustettua liikennevirtaa vuonna 2040, jolloin on mahdollista pohtia, miten tähän täytyy varautua hankkeissa. Spacemaker vahvistaa entisestään YIT:n kaupunkikehitys- sekä hankekehitysprosessia”, sanoo Asuminen Suomi ja CEE -segmentin vt. johtaja Marko Oinas YIT:ltä.

Spacemaker havainnollistaa nopeasti vaihtoehdot, jotka hyödyntävät rakennuspaikan mahdollisuudet täysimääräisesti. Tämä johtaa parempiin tuloksiin ja tehokkaampaan resursointiin jo alusta alkaen, ja antaa samalla suunnittelijoille mahdollisuuden keskittyä laskennan sijasta luovuuteen.

YIT:llä Spacemakeria käyttävät hanke- ja kaavakehittäjät sekä arkkitehdit.

”Yhteistyön avulla pystymme entistäkin paremmin luomaan kestäviä ja viihtyisiä asuinympäristöjä huomioiden rakennuspaikan olosuhteet sekä rakentamiseen vaikuttavat säännökset ja parantamaan asuinmukavuutta.”, Oinas huomauttaa.

About Spacemaker:

Founded in 2016, Spacemaker is on a mission to help build better and more sustainable cities. With its game-changing AI technology, Spacemaker empowers real-estate developers and architects to maximise the potential of a building site by rapidly generating and evaluating the optimal environmental design based on physical data, regulations, and preferences.

Spacemaker has grown to more than 100 people and in June 2019, received $25 Million in Series A funding from venture capital investors Atomico and Northzone. Headquartered in Oslo, the company is expanding internationally and currently holds offices in Stockholm, Gothenburg, Barcelona and Cambridge, Massachusetts, right next to MIT in Boston. In October 2019, Spacemaker won the Innovation Award 2019 from the Norwegian Construction Industry at Bygg Reis Deg.

Yhteyshenkilö/-t

Maria Dantz

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Communications +447783126277

Tervetuloa Spacemaker AI !

Spacemaker AI
Edvard Storms Gate 2