Ohita
STIHL on aloittanut panostamisen droneteknologiaan ja tekoälyyn edistääkseen ja suojellakseen biologista monimuotoisuutta.

Tiedote -

Drone, tekoäly ja 3D-mallit: STIHL panostaa biologisen monimuotoisuuden edistämiseen

STIHL panostaa voimakkaasti biologiseen monimuotoisuuteen, todetaan globaalin perheyrityksen vuoden 2022 kestävyysraportissa. Investointi on tuottanut tulosta biologisen monimuotoisuuden suojelussa, jossa droneteknologian ja tekoälyn yhdistelmä mahdollistaa biologisen monimuotoisuuden yksityiskohtaisen kartoituksen.

STIHL yrityksen ja hampurilaisen dronealustojen johtavan toimijan FlyNexin innovatiivinen yhteistyö helpottaa biologisen monimuotoisuuden suojelua ja edistämistä täysin uudella tavalla. Waiblingenin kaupungissa, Saksassa, missä STIHL yrityksellä on maailmanlaajuinen pääkonttori, yhdistetään drone ja tekoäly auttamaan Hörschbach-joen ympärillä olevan kasvillisuuden tietojen suunnittelun, keräämisen ja analysoinnin automatisointia. Drone ottaa yli 550 kuvaa samalla, kun se tutkii yli 11 500 neliömetrin alueen. Kuvien avulla FlyNex luo 3D-mallin, joka näyttää jokaisen yksittäisen ruohonkorren – mukaan lukien invasiivisen japanintattaren peittämät alueet.

Japanintatar leviää nopeasti Hörschbachin varrella ja on uhka biologiselle monimuotoisuudelle. Kasvin leviämistä ehkäistään erilaisin toimenpitein.

Hankkeessa on mukana useita kaupunkeja
Waiblingen on yksi kolmesta STIHL Biodiversity in Communities -projektiin osallistuvista kaupungeista. Pirmasensin kaupungissa käytetään droneja ottamaan kuvia vaikeapääsyisiltä alueilta – kuten Blümelsbach-joen varrelta, missä kaukasianjättiputki ja kultapiisku (kaksi vieraskasvilajia) ovat päässeet leviämään. Tekoälypohjainen tunnistusohjelmisto analysoi dronekuvia ja helpottaa 3D-mallien luomista. 3D-malleista voidaan helposti tunnistaa neofyytit (alueelle levinneet vieraskasvit), ja mitata niiden leviämistä. Primasens suunnittelee useita aloitteita biologisen monimuotoisuuden lisäämiseksi tutkituilla alueilla. Tavoite saavutetaan muun muassa leikkaamalla ruoho harvemmin ja myöhemmin sesongin aikana, perustamalla viherjätesaareke oksille ja risuille sekä istuttamalla hedelmäpuita.

– Tekoälyohjelmiston avulla pystyimme säästämään rahaa ja resursseja neofyyttien kartoittamisessa, mikä mahdollisti tehokkaamman lähestymistavan niiden poistamiseen, sanoo Michael Maas, joka vastaa Primasensin rakentamisesta ja viheralueista.

Kolmas hankkeeseen osallistuva kaupunki on Losheim am See. Siellä paikalliset viranomaiset suunnittelevat tiettyjen hyvin hoidettujen nurmialueiden muuttamista biologisesti monimuotoisemmiksi alueiksi. Kunta on esimerkiksi perustanut paikallisen peruskoulun ympärille noin 100 neliömetrin nelikulmaisia tontteja, mikä edistää biologista monimuotoisuutta ja tarjoaa eläimille ja kasveille ruokaa, suojaa ja elinympäristön. Losheim am See suunnittelee myös lisätoimenpiteitä pesimä- ja suojelumahdollisuuksien luomiseksi.

– Projekti antaa meille arvokkaita näkemyksiä siitä, kuinka potentiaalia voidaan hyödyntää entistä tehokkaammin muunnettujen tuotteiden sekä uusien tuotteiden ja palveluiden avulla, sanoo Christoph Hiller von Gaertringen, projektipäällikkö, STIHL.

Koko STIHL Sustainability Report 2022 on saatavana täällä: https://sustainabilityreport.stihl.com/2022/

Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä:
      Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager, +46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

Kategoriat

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 20 550 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,49 miljardia euroa vuonna 2022. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Lehdistön yhteyshenkilö PR- ja viestintäpäällikkö +46 73 736 23 14

Tiennäyttäjä yli 90 vuotta

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 19 805 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,3 miljardia euroa vuonna 2023. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Andreas Stihl Oy
      Koivupuistontie 10