Ohita
Michael Traub, STIHL:n toimitusjohtaja: "STIHL on hyvää vauhtia saavuttamassa johtavan aseman akkusegmentissä."

STIHL kasvattaa akkukäyttöisten tuotteiden osuutta kokonaismyynnistä

• Akkukäyttöisten tuotteiden osuus myynnistä kasvoi 24 prosenttiin vuonna 2023
  • Markkinoiden väliaikainen konsolidoituminen: heikko talous ja geopoliittiset olosuhteet hidastavat liikevaihdon ja myynnin kehitystä

STIHL konserni, johtava moottorisahojen ja ulkokäyttöön tarkoitettujen työkalujen valmistaja, jatkoi akkustrategiansa toteuttamista menestyksekkäästi tilikaudella 2023. Kansainvälisesti aktiivinen perheyritys pystyi kasvattamaan akkukäyttöisten työkalujen myynnin osuuden 24 prosenttiin edellisen vuoden 20 prosentista. Tämä tarkoittaa sitä, että lähes joka neljäs myyty STIHL tuote on akkukäyttöinen. STIHL yhtiön johtokunnan puheenjohtaja Michael Traub sanoo: “STIHL on hyvää vauhtia ottamassa johtavan aseman akkusegmentissä. Asiakkaamme tietävät, että he voivat luottaa tuotteidemme ja palvelumme korkeaan laatuun.” Samaan aikaan kulunutta tilikautta varjostivat useat erilaiset haasteet. Koronaviruspandemian aikana jatkuneen usean vuoden erittäin korkean voimakkaan kasvun jälkeen koko toimiala on nyt konsolidaatiovaiheessa. STIHL konsernin liikevaihto oli 5,3 miljardia euroa vuoden 2023 tilikaudella (edellinen vuosi: 5,5 miljardia euroa). Liikevaihto oli edelleen merkittävästi korkeampi kuin ennen koronaviruspandemiaa, huolimatta lievästä 4,1 prosentin laskusta edellisvuoteen verrattuna. Negatiiviset valuuttakurssit vaikuttivat myös kielteisesti liikevaihtoon. Liikevaihdon lasku olisi ollut vain 1,1 prosenttia ilman valuuttakurssien vaikutuksia. Työntekijöiden määrä laski maailmanlaajuisesti 3,6 prosenttia 19 805 työntekijään 31.12.2023 (edellinen vuosi: 20 552 työntekijää).

“Kolmen erittäin voimakkaan kasvuvuoden jälkeen kysyntämme laski vuonna 2023”, Traub kertoo. ”Koronaviruspandemiaa seurannut vaihe on ohi. Sulut ja matkustusrajoitukset johtivat siihen, että ihmiset pysyivät kotona. Kodin ja puutarhan kunnossapito oli erittäin suosittua, ja monet kuluttajat investoivat uusiin työkaluihin. Korkea inflaatio ja korkojen nousu ovat nyt vaikuttaneet kuluttajien innostukseen. Jälleenmyyjillä ja vähittäismyyjillä on myös varastoissaan runsaasti tuotteita, jotka heidän tulee nyt myydä ensin.”

Globaalisti kehitys vaihteli alueittain vuonna 2023. Markkinoiden yleiskatsaus:

• STIHL yhtiön suurin yksittäinen markkina-alue on Yhdysvallat, jonka osuus liikevaihdosta on noin kolmasosa. Kevätsesonki ei toteutunut sääolosuhteiden vuoksi. Kanada kärsi massiivisista metsäpaloista ja tulvista. Niiden seurauksena Pohjois-Amerikanmyynti oli merkittävästi alhaisempi edelliseen vuoteen verrattuna. Samalla STIHL onnistui laajentamaan jälleenmyyjäverkostoaan ja kasvattamaan markkinaosuutta Pohjois-Amerikassa akkukäyttöisten tuotteiden ansiosta.
  • Latinalaisessa Amerikassa kuluttajien ostohalukkuus heikkeni selvästi korkean inflaation, poliittisen epävakauden, heikentyneen turvallisuustilanteen ja hallituksen ostokannustimien puutteen vuoksi. Myynninedistämistoimenpiteet mahdollistivat kuitenkin myynnin lievän kasvun joissakin maissa, erityisesti Brasiliassa.
  • Keski-Euroopassa koettiin pitkä ja märkä kevät ja sitä seurannut kuiva alkukesä, mikä vähensi ulkokäyttöön tarkoitettujen STIHL laitteiden, kuten esimerkiksi ruohonleikkureiden, kysyntää. Kotimarkkinoillaan Saksassa, missä STIHL tuottaa noin 10 prosenttia maailmanlaajuisesta liikevaihdostaan, yhtiön myynti laski merkittävästi. Maailmanlaajuisen trendin mukaisesti inflaatio, korkotason kehitys, korkeat energian hinnat ja kuluttajien pidättäytyminen vaikuttivat Saksan markkinoihin vuonna 2023. Länsi-Euroopanmyynti oli kokonaisuudessaan edellisvuotta alhaisempi, kuten myös Itä-Euroopan. STIHL on lopettanut kokonaan toimitukset Venäjälle.
  • Aasiassa myynti jäi vain hieman edellisvuoden tasosta, kun taas Oseaniassalasku oli merkittävämpi.
  • Afrikka sen sijaan menestyi hyvin, ja myynti kasvoi erityisesti Etelä-Afrikassa. Afrikan mantereen kasvu korostaa näiden kehittyvien markkinoiden potentiaalia, jota STIHL aikoo hyödyntää jatkossakin. Tämän johdosta yhtiö perusti vuonna 2023 kaksi uutta markkinointiyritystä Marokkoon ja Kameruniin laajentaakseen toimintaansa lupaavilla Pohjois- ja Keski-Afrikan alueilla.

Akkusegmentti jatkaa kasvuaan
Samaan aikaan kun bensiinikäyttöisten tuotteiden myynti laski merkittävästi, akkukäyttöisten tuotteiden ja iMow-robottiruohonleikkureiden myynti kasvoi rohkaisevasti. Akkukäyttöisillä laitteilla on jo nyt merkittävä rooli erityisesti Länsi-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, ja niiden merkitys kasvaa tulevina vuosina. STIHL yhtiö pyrkii nostamaan akkukäyttöisten tuotteiden myyntiosuuden vähintään 35 prosenttiin vuoteen 2027 mennessä, ja tavoite on 80 prosenttia vuoteen 2035 mennessä. STIHL yhtiön akkukäyttöisen tuote- ja palveluvalikoiman laajentaminen on täydessä vauhdissa sekä kädessä pidettävien tuotteiden että uusien pyörällisten tuotteiden lanseerauksen osalta. Esimerkiksi tammikuussa 2024 STIHL lanseerasi ensimmäisen akkukäyttöisen zero-turn-ruohonleikkurin – akkukäyttöisen päältä ajettavan ruohonleikkurin zero-turn-teknologialla – suurimmalla ja tärkeimmällä markkina-alueellaan Yhdysvalloissa. Kolmenkymmenen uuden akkukäyttöisen tuotteen on määrä saapua markkinoille maailmanlaajuisesti jo seuraavan kahden vuoden aikana.

STIHL yhtiöllä on hyvät mahdollisuudet tulevaisuutta ajatellen
“STIHL on kasvanut yli 30 prosenttia vuodesta 2019”, sanoo Traub. “Tällä hetkellä olemme menossa kohti kasvun normalisoitumista. Tästä huolimatta jatkamme työskentelyä kohti pitkän aikavälin strategiaamme saavuttaaksemme kaksinkertaisen teknologisen johtajuuden: johtaaksemme kestävää siirtymää akku- ja bensiinikäyttöisten laitteiden segmentissä. Bensiinikäyttöisten tuotteiden korvaaminen akkukäyttöisillä etenee nopeasti. Tämä vaatii vahvan muutosvoiman, ja meillä on jo nyt vahva asema. Samalla tämä trendi vahvistaa, että suuntamme on oikea. Jatkamme investointien keskittämistä tulevaisuuden akkuteknologiaan ja luotamme siihen, että saavutamme kunnianhimoiset kasvusuunnitelmamme.”

Uusi tehdas, jossa valmistetaan akkukäyttöisiä työkaluja, aloittaa toimintansa Oradeassa, Romaniassa, vuonna 2025. Peruskiven muuraus -seremonia pidettiin maaliskuun lopussa 2024. Akkukäyttöisiä työkaluja tullaan valmistamaan myös perustajayhtiön vieressä sijaitsevassa laitoksessa Waiblingenissa vuoden 2024 puolivälistä alkaen. Yhtiö oli ilmoittanut myös aloittavansa EC-moottoreiden valmistuksen ammattikäyttöön tarkoitetuille akkukäyttöisille tuotteille Saksan päätehtaassa vuonna 2025 lisätäkseen entisestään akkukäyttöisten työkalujen tuotantosyvyyttä.

Vahva omavaraisuusaste mahdollistaa strategiset investoinnit
Korkean omavaraisuusasteen, 65,9 prosenttia (edellinen vuosi: 61,9 prosenttia) ja vahvan taserakenteen ansiosta konserni jatkoi keskeisten strategisten investointien rahoittamista sisäisesti vuonna 2023. Uusiin teknologioihin ja kansainväliseen tuotanto- ja myyntiverkostoon investointiin noin 432 miljoonaa euroa enemmän varoja kuin vuonna 2022 (404 miljoonaa euroa). Käyttöomaisuusinvestoinnit ylittivät poistot ja arvon alenemiset. Kuten Traub kertoo: “Suunnittelemme lisäkasvua keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä erityisesti akkusektorilla. Valmistelemme pitkän aikavälin investointistrategiallamme maailmanlaajuista tuotanto- ja valmistusverkostoamme akkujen lisääntyvää kysyntää varten.”

Tärkeimmät toimenpiteet:

• STIHL Inc. Yhdysvalloissamuutti 7 800 neliömetrin tilan akkukäyttöisten työkalujen tuotantoa varten. Noin 13 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria investoitiin akkukäyttöisten STIHL moottorisahojen, lehtipuhaltimien, oksasahojen, trimmerien ja reunaleikkureiden tuotannon laajentamiseen sekä kymmenen muun akkukäyttöisen tuotteen tuotannon käynnistämiseen. STIHL Inc. myös kaksinkertaisti AP-akkujen valmistuskapasiteetin vuonna 2023.
  • Vuonna 2023 akkukäyttöisten tuotteiden valmistus aloitettiin Qingdaossa, Kiinassa, STIHL FSA 30 -trimmerin valmistuksella. STIHL yhtiön Aasian tuotantolaitoksen tuotantolinjat ovat valmistaneet akkukäyttöisiä STIHL raivaussahoja lokakuusta 2023 lähtien.
  • Itävallassa sijaitseva STIHL Tirol, joka on STIHL yhtiön ulkokäyttöön tarkoitettujen työkalujen asiantuntijakeskus, lisäsi tuotannon automaatioastetta kolmella uudella akkukäyttöisten tuotteiden kokoonpanolinjalla.
  • ZAMA Filippiineillä investoi noin 14,6 miljoonaa euroa uuteen 11 500 neliömetrin rakennukseen voidakseen lisätä uusien tuotesegmenttien, kuten johtosarjojen, teknisten tekstiilien ja sähkömekaanisten ruiskutusjärjestelmien, kasvua.
  • STIHL Brasilia investoi myynnin rakenteen laajentamiseen kahdella uudella jakelukeskuksella – Jundiaíssa Kaakkoisalueella sekä Benevidesissä pohjoisella alueella.
  • STIHL Kreikka vahvistaa toimintaansa Etelä-Euroopassa uudella sivutoimipaikalla Kyproksella. Keskeisellä paikalla pääkaupungissa Nikosiassa sijaitsevissa tiloissa on maaliskuusta 2023 lähtien ollut myyntitiloja, konseptimyymälä sekä korjaamo tarkastusta ja huoltoa varten.
  • RZA 700 -sarjan akkukäyttöiset zero-turn-ruohonleikkurit ovat olleet Yhdysvaltain markkinoilla tammikuusta 2024 lähtien. Niissä on pitkä, jopa kahdeksan tunnin akunkesto, ja ne on suunniteltu kokopäivän kestävään kaupalliseen käyttöön. Suuretkin alueet voidaan leikata tehokkaasti ja ilman että akkua täytyy ladata. Terän tasainen nopeus mahdollistaa myös tarkan leikkuujäljen. Tukevan ja ergonomisen muotoilunsa ansiosta ne helpottavat ammattiasiakkaiden päivittäistä työtä.
  • STIHL laajentaa AP-akkujärjestelmän laikkaleikkurivalikoimaa STIHL TSA 300 -laikkaleikkurilla: STIHL valikoiman nykyinen tehokkain akkukäyttöinen laikkaleikkuri on ihanteellinen käyttäjälle tarkan leikkuutoiminnon, minimaalisen tärinän, optimaalisen tasapainon ja keveyden ansiosta. Suurin leikkuusyvyys on 110 millimetriä, joten laikkaleikkuri sopii erittäin hyvin puutarhanhoitoon ja maisemointiin. Leikkuri voidaan kytkeä päälle yhdellä painalluksella, jolloin aikaa vievää käynnistystä ei tarvita. Uuden Power Laminate -teknologian ansiosta AP 500 S -akku tarjoaa riittävästi energiaa jopa 20 minuutin käyttöön. Vakiovarusteena toimitettavan katkaisulaikan lisäksi kaksi katkaisulaikkaa on saatavana lisätarvikkeina. Timanttilaikka tekee vaikutuksen nopeudellaan ja jopa 20 prosenttia paremmalla leikkuutehollaan. Meluherkillä alueilla, kuten asuinalueilla, työskentelyä varten on saatavana myös vaimennettu katkaisulaikka, joka suojaa sekä naapurien että käyttäjän korvia.
  • Saatavilla on vaihtoehtoja myös haastaviin korkeisiin kohteisiin: STIHL HTA 160 -oksasahalla, joka on tällä hetkellä STIHL valikoiman tehokkain akkukäyttöinen oksasaha, puunhoidon ammattilaiset, hedelmätarhojen omistajat sekä julkisen sektorin maa- ja metsätaloustyöntekijät ulottuvat korkealla sijaitseviin oksiin ja kuolleeseen puuhun jalat tukevasti maassa ja saavat poistettua ne siististi. Huonot sääolosuhteetkaan eivät ole ongelma IPX4-sertifioidun AP 300 S -akun ansiosta.
  • STIHL Connected tarjoaa oikean digitaalisen ratkaisun varmistaakseen, että laitteet ovat aina käyttövalmiina. Kokonaan päivitetty, pilvipohjainen järjestelmäratkaisu antaa ammattikäyttäjille yksityiskohtaisen yleiskatsauksen kaikista asiaankuuluvista laitetiedoista, kuten akunkestosta ja tulevasta huollosta tehokkaaseen laitteiden hallintaan, optimoituun kapasiteetin käyttöasteeseen ja harvempiin seisonta-aikoihin.
  • Yksi moottori, monta lisäosaa – siitä akkukäyttöisessä STIHL KMA 80 R -kombimoottorissa on kyse.
  • Pikaliitin mahdollistaa useiden kombityökalujen yhdistämisen moottoriyksikköön monenlaisia puutarhanhoitotehtäviä varten aina kulkuväylien ja peltojen raivaamisesta tai maan möyhentämisestä ja nurmikon trimmaamisesta pensaiden ja puiden leikkaamiseen. Saatavana on kaikkiaan 13 työkalua. Monista erilaisista laitteista huolehtimisen sijaan käyttäjien tarvitsee pakata työpäivän lopuksi vain yksi moottoriyksikkö ja käyttämänsä lisäosat.

STIHL emoyhtiön myynti laskee
Saksalainen emoyhtiö ANDREAS STIHL AG & Co. KG saavutti 1,6 miljardin euron liikevaihdon vuonna 2023 (edellinen vuosi: 1,8 miljardia euroa), mikä vastaa 11,4 prosentin kasvua. Saksan toimipisteiden henkilöstömäärä kasvoi yhdellä prosentilla edellisvuodesta ja oli 31.12.2023 6 003. Työntekijöistä 4 268 työskenteli Waiblingenissa, 254 Ludwigsburgissa, 494 Fellbachissa, 904 Weinsheimissa ja 83 Wiechs am Randenissa. STIHL Vertriebszentrale AG & Co. KG:llä oli 323 työntekijää Dieburgissa.

Investoinnit kasvoivat merkittävästi edellisvuodesta ja olivat noin 163 miljoonaa euroa (edellinen vuosi: 136 miljoonaa euroa). Suuri osa investointeihin kulutetusta kokonaismäärästä syntyi rakennuksista ja rakennusprojekteista, mukaan lukien vuonna yhtiön uusi museo, Waiblingenissa sijaitseva STIHL Brand World, joka avattiin vuonna 2023. Museo herättää eloon yhtiön ja tuotemerkin lähes 100-vuotisen historian. Yksi näyttelyn erityinen kohokohta on kattava "Forest Fascination" -tietoalusta. STIHL Brand World on avoinna suurelle yleisölle viikonloppuisin. Investointeja tehtiin myös uusiin koneisiin ja laitteisiin, mukaan lukien uusi kolmen miljoonan euron hydraulinen erikoispuristin, jossa on erityisesti sovitettu kuljetinjärjestelmä, mikä mahdollistaa joustavamman tuotannon Waiblingenissa.

STIHL on edelleen optimistinen
Itsenäisenä perheyrityksenä STIHL pystyy suunnittelemaan ja toimimaan pitkällä aikavälillä nykyisistä haasteista huolimatta. Traub on varovaisen optimistinen kuluvan vuoden suhteen: “Nykytilanteessa toivomme pientä kasvua vuoden 2024 toisella puoliskolla.” Painopiste on edelleen STIHL tuotevalikoiman yleisessä laajentamisessa ja uudistamisessa sekä yksityis- että ammattikäyttöön. Akkukäyttöisten tuotteiden tehokkaiden latausratkaisujen kehittäminen on erittäin tärkeää erityisesti ammattilaissegmentissä. Näin ihmisten on helpompi käyttää akkukäyttöisiä työkalujaan keskeytyksettä koko työpäivän ajan ja työskennellä luonnossa ja luonnon kanssa. STIHL jatkaa myös investoimista tuotteidensa ja lisätarvikkeidensa IoT-toiminnallisuuteen, laajentaa maailmanlaajuisia myyntikanavia lisäämällä verkkokaupparatkaisuja ja vahvistaa maailmanlaajuista erikoisjälleenmyyjien verkostoa. Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, erikoistuotteiden kehittäminen kehittyville markkinoille on myös tärkeässä roolissa, jotta markkinapotentiaalia voidaan hyödyntää paremmin.

STIHL tuoteinnovaatiot ammattikäyttäjille ja kuluttajille
Akkukäyttöisistä ulkokäyttöön tarkoitetuista työkaluista on tullut välttämättömiä, ja ne ovat jo osa jokapäiväistä työelämää monille puutarhanhoidon ja maisemoinnin ammattilaiselle niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla. Teknologian kehittymisen ansiosta niitä voidaan käyttää nyt myös paikoissa, joissa käytettiin aiemmin lähes yksinomaan bensiinikäyttöisiä työkaluja, kuten rakennustyömailla.

STIHL valmistautuu lanseeraamaan kuluttajille suunnattuja AS- ja AK-akkujärjestelmän uusia akkukäyttöisiä tuotteita juuri ennen vuoden 2024 puutarhasesongin alkua:

Akkukäyttöisestä GTA 26 -oksasahasta on tullut olennainen osa STIHL yhtiön ulkokäyttöön tarkoitettujen laitteiden valikoimaa, ja sitä on nyt laajennettu kattamaan monenlaisia tehtäviä: Korkealla oleviin oksiin ja vaikeapääsyisiin paikkoihin ulottuu myös mukavasti ja turvallisesti maasta käsin 1,5 metrin jatkeen avulla. Oksasaha voidaan muuttaa nopeasti ja ilman työkaluja vaihtaaksesi maan lähellä työskentelystä korkealla puussa työskentelyä varten.

Puutarhanhoidosta ja luonnosta nauttivat ihmiset tarvitsevat oikeanlaiset varusteet – tämä koskee sekä työkaluja että vaatteita. STIHL tuotemerkkimyymälä tarjoaa siksi monia uusia toiminnallisia ja tyylikkäitä unisex-mallisia asusteita, joita voi käyttää sekä puutarhassa, retkeillessä että kaupunkiympäristössä. STIHL tuotemerkin väriin perustuvat sävyt kirkkaasta oranssista ruosteeseen näkyvät koko mallistossa. Leluvalikoimassa on myös uusia tuotteita, kuten erityinen PLAYMOBILin TIMBERSPORTS®-setti, sekä klassikoita, kuten leikkimoottorisaha, jossa on STIHL MS 500i -moottorisahan ulkonäkö ja tuntu. TÜV Rheinland on vahvistanut STIHL leikkimoottorisahan olevan omaa luokkaansa. Yritys vertasi STIHL yhtiön puolesta leikkimoottorisahaa muiden valmistajien tuotteisiin, ja antoi sille huippupistemäärän 1,9.

Uudet STIHL TIMBERSPORTS® -kohokohdat
Vuoden 2023 metsuriurheilun kausi päättyi Stuttgartissa järjestettäviin STIHL TIMBERSPORTS® World Championships -kilpailuihin, jotka olivat kauden merkittävin kohokohta. Sama innostus ja henki jatkuu vuonna 2024, ja tapahtumat, kuten World Trophy ja Rookie World Championship Milanossa, Italiassa, (25. toukokuuta) ja maailmanmestaruuskilpailut Toulousessa, Ranskassa, (8.–9. marraskuuta), on jo lyöty lukkoon. Esimerkiksi European Trophy (29. syyskuuta) Bellinzonassa, Sveitsissä, tulee olemaan yhtä jännittävä kuin mikä tahansa kansainvälinen TIMBERSPORTS®-kilpailu vuonna 2024.

Lisätietoja tilikaudesta 2023 löytyy vuosikertomuksesta, jonka otsikko on "The Power of Fascination" ja joka on saatavana osoitteessa: https://ar.stihl.com/2023

Kategoriat

Lehdistön yhteyshenkilö PR- ja viestintäpäällikkö +46 73 736 23 14

Tiennäyttäjä yli 90 vuotta

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 19 805 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,3 miljardia euroa vuonna 2023. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Andreas Stihl Oy
Koivupuistontie 10