STIHL konsernin vuoden 2020 tilikausi esittelee vahvan tuloksen

STIHL konsernin vuoden 2020 tilikausi esittelee vahvan tuloksen

STIHL konsernin tilikauden liikevaihto vuonna 2020 oli 4,58 miljardia euroa, mikä on 16,5 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019. Myös työntekijöiden määrä kasvoi, ja maailmanlaajuisesti STIHL työllistää noin 18 200 työntekijää. Positiivisen kehityksen odotetaan jatkuvan vuonna 2021 – etenkin monien uusien tuotteiden ansiosta.

Vuonna 2020 konsernin myynti ja liikevaihto kasvoivat lähes kaikilla markkinoilla. Nopeinta kasvu oli akkukäyttöisissä tuotteissa, joiden osuus kokonaismyynnistä on noin 17 prosenttia ja joka kasvaa edelleen. Myös polttomoottorituotteissa myynti kasvoi voimakkaasti, ja määrät ylittivät selvästi akkusegmentin.

–Koronapandemian alkaessa ja pessimistisistä ennusteista huolimatta päätimme jatkaa tuotantoa suurimmalla kapasiteetilla ja vaativimpien tartuntatautien suojastandardien mukaisesti vastataksemme asiakkaidemme kysyntään. Myynti laski maailmanlaajuisesti vuoden 2020 maaliskuussa ja huhtikuussa, koska monet jälleenmyyjät joutuivat sulkemaan myymälänsä pandemian takia. Toukokuussa kysyntä kasvoi jälleen, ja pystyimme nopeasti kompensoimaan laskun, sanoo Dr. Bertram Kandziora, STIHL.

Vuosi 2020 oli erittäin vahva vuosi myös Suomessa ja muilla pohjoismaisilla markkinoilla, etenkin kuluttajille suunnattujen tuotteiden osalta. Monet viettivät aikaa etupäässä kotona ja panostivat puutarhaansa.

Vuonna 2020 STIHL konsernin liikevaihto oli 4,58 miljardia euroa – 16,5 prosentin kasvu edelliseen vuoteen verrattuna (3,93). Liikevaihto kasvoi ilman valuuttakurssimuutoksien vaikutusta 20,8 prosenttia. Positiivisen liiketoiminnan kehityksen mukaisesti myös työntekijöiden määrä kasvoi 9 prosenttia ollen maailmanlaajuisesti noin 18 200 työntekijää 31. joulukuuta 2020.

Erityisesti uusien tuotteiden lanseeraukset myötävaikuttivat myynnin kasvuun. Puutarhassa, maataloudessa ja metsätaloudessa käytettävien tuotteiden kysyntä on ollut, ja on edelleen suurta sekä kuluttajien että ammattilaisten keskuudessa. Esimerkiksi akkukäyttöinen GTA 26 -oksasaha, pitkävartinen HLA 66 -pensasleikkuri ja polttomoottorikäyttöinen MS 400 C-M -moottorisaha ovat olleet erittäin suosittuja.

Fokus terveydessä, tuotannossa ja logistiikassa
Konsernin strategian keskeisiä kulmakiviä vuonna 2020 olivat korkeatasoiset terveyden edistämistä koskevat toimenpiteet, toimitusketjujen turvaaminen ja tuotannon vahva jatkuminen. Työntekijöiden terveys ja hyvinvointi ovat aina etusijalla, ja STIHL otti jo varhaisessa vaiheessa käyttöön tehokkaan hygieniakonseptin läheisessä yhteistyössä vastuullisten viranomaisten kanssa. Lisäksi STIHL onnistui toimittamaan kaikki varastossa olevat komponentit kokoonpanotehtaisiin tai toimittamaan ne toimittajiensa kautta jo etukäteen.

–Nämä ovat oman tuotantoverkoston sekä läheisen toimittajasuhteen tarjoamia etuja. Meidän oli kuitenkin oltava joustavia ja sopeutettava erilaisia kokoonpanosuunnitelmia, sanoo Dr. Kandziora.

Laajan ja ennakoivan tuotanto- ja logistiikkasuunnittelun myötä myös toimitusketjujen ylläpito oli mahdollista. Joidenkin kysytyimpien tuotteidemme tuotannossa oli haasteita, mutta STIHL pystyi suurelta osin vastaamaan asiakkaiden korkeaan kysyntään.

–Vahvistamme edelleen tuotemerkkimme tunnettuutta sekä kuluttajien että ammattilaisten keskuudessa pohjoismaisilla markkinoilla. Uusien loppukäyttäjien tutustuminen tuotteidemme laatuun ja turvallisuuteen on kasvattanut markkinaosuuksia, sanoo Kjell Svensson, TJ, STIHL Norden.

Yritys on äskettäin käynnistänyt useita projekteja tämän muutoksen käsittelemiseksi keskittymällä tuleviin asiakas- ja markkinavaatimuksiin.

Tavoitteena ilmastoneutraalius

STIHL on sitoutunut Pariisin sopimukseen ja sen tavoitteeseen rajoittaa ilmaston maailmanlaajuista lämpenemistä. Vuonna 2020 STIHL esitteli kunnianhimoisen ilmastostrategian, jonka tavoitteena on tehdä konsernista ilmastoneutraali. STIHL ilmastostrategia otettiin ensimmäisenä käyttöön Saksassa, josta tuli ilmastoneutraali tammikuussa 2021. Globaalit tuotantotehtaat tulevat mukaan vuonna 2022 ja kansainväliset myyntiyhtiöt vuosina 2023–2028.

STIHL Nordenin pääkonttorissa Stenkullenissa Göteborgin ulkopuolella tavoitteet ovat korkealla, ja yritys pyrkii yhdeksi konsernin ensimmäisistä ilmastoneutraaleista myyntiyrityksistä.

–STIHL yrityksellä on ollut yhteys luontoon yrityksen perustamisesta lähtien, ja kaikki liiketoiminnan osa-alueet tekevät parhaansa edistääkseen kestävän kehityksen tavoitteita. Stenkullenin toimistossa on muun muassa aurinkokennojärjestelmä, joka tuottaa puolet vuotuisesta energiantarpeestamme. Nyt työstämme suunnitelmaa ilmastoneutraaliuden saavuttamiseksi kaikissa Pohjoismaiden toimistoissa, sanoo Kjell Svensson, TJ, STIHL Norden.

Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä:

Mari Kilpiö, lehdistökontakti STIHL Finland, 09 7596 9304, mari.kilpio@stihl.fi

Aiheet

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä digitaalisia ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 18 200 työntekijää, ja liikevaihto oli 4,58 miljardia euroa vuonna 2020. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää www.stihl.fi.

Lehdistön yhteyshenkilö PR- ja viestintäpäällikkö +46 73 736 23 14

Tiennäyttäjä yli 90 vuotta

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 19 805 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,3 miljardia euroa vuonna 2023. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Andreas Stihl Oy
Koivupuistontie 10