Ohita
Aikaa jää muuhun. Suuri osa suomalaisista omistajista on tyytyväinen robottiruohonleikkurinsa toimintaan ja siihen, miten se helpottaa arkea. Moni on jopa antanut puutarha-apulaiselleen nimen.

Tiedote -

Suomalaiset pitävät robottiruohonleikkureistaan – uusi perheenjäsen auttaa pitämään nurmikon vihreämpänä ja omantunnon parempana

Vihreämpi nurmikko, enemmän vapaa-aikaa ja parempi omatunto siitä, kenen vuoro on leikata nurmikko. Omistajat ilmoittavat nämä robottiruohonleikkurien suurimmiksi eduiksi. Suomalaisilla vaikuttaa lisäksi olevan tunnepohjainen ja läheinen suhde robotteihinsa. Puutarhabarometri 2018* -tutkimuksen mukaan kolmannes osallistuneista vastasi, että robotilla on oma lempinimensä!

Edellisenä vuonna Puutarhabarometri otti selvää, millainen suomalaisten huvila- ja mökinomistajien naapurisopu on. Tämän vuoden Puutarhabarometrissa kysyttiin robottiruohonleikkureista, joka on yhä suurempaa markkinaosuutta hankkiva tuote. Kyselyssä haluttiin selvittää, millaista robotin omistaminen on. Onko robotista apua täydellisen nurmikon haaveen saavuttamiseksi ja mitä talonomistajat odottavat tulevaisuuden robottiruohonleikkureilta?

Kasvava markkinaosuus

Siitä lähtien, kun ensimmäiset robottiruohonleikkurit tulivat markkinoille 1995, ovat myynti ja mallitarjonta kasvaneet joka vuosi. Talon- ja tontinomistajien sijoituksestaan saamat edut on vahvistettu Puutarhabarometri 2018 -tutkimuksessa.

Voimme todeta robottiruohonleikkurin omistajista, että monet ovat sijoitukseensa tyytyväisiä useassa mielessä. 41 % kokee, että heidän nurmikkonsa on tullut tuuheammaksi ja vihreämmäksi. Lähes yhtä moni, 38 %, ilmoittaa, ettei heidän tarvitse kärsiä huonosta omastatunnosta tai olla huolissaan nurmikosta, kun he ovat matkoilla tai lomalla. Runsas neljännes, 26 %, arvosti aikaa tehdä muita asioita, ja 16 % ilmoitti, että he ovat nyt lakanneet riitelemästä puolisonsa tai perheenjäsenten kanssa siitä, kenen vuoro on leikata nurmikko.

Tulevaisuuden robottiruohonleikkurit

Puutarhabarometri kysyi myös, mitä toimintoja talon- ja tontinomistajat odottavat tulevaisuuden robottiruohonleikkureilta. Vajaa puolet, 48 %, vastasi haluavansa nähdä robotin, joka kitkee voikukat ja muut rikkaruohot. 29 % haluaa, että se voisi hävittää etanat ja muut tuhoeläimet. Kylvöön tai nurmikon kasteluun saatava apu kuului muihin toivomuksiin.

Uusi perheenjäsen

Monilla omistajilla oli selvästikin tunnepitoinen side robottiinsa. Neljännes suomalaisista omistajista ilmoitti saaneensa uuden ”perheenjäsenen”, ja yli kolmannes, 37 %, oli antanut leikkurilleen nimen. Tässä voimme todeta, että nimiä vaikuttaa olevan yhtä paljon kuin robotteja ja mielikuvitus jyllää. Eittämättä hauskimpiin kuuluvat Musti, Laila ja R2-D2. Meille ei kerrottu, oliko viimeksi mainitun vaikea löytää takaisin latausasemalle.

*Puutarhabarometri 2018 on Andreas Stihl Nordenin suorittama kysely. Tutkimusyritys Yougov kysyi helmikuun aikana 1944:ltä pohjoismaiselta huvilan- ja mökinomistajalta heidän näkemyksiään robottiruohonleikkureista ja suhteestaan niihin.

Aiheet

STIHL Group kehittää, valmistaa ja jakelee metsä- ja maatalouden, puutarhanhoidon ja maisemoinnin sekä rakennusalan ammattilaisille ja vaativille yksityiskäyttäjille tarkoitettuja moottorikäyttöisiä työkaluja. VIKING-puutarhatyökalujen valikoima täydentää tuotelinjaa. Tuotteiden jakelu tapahtuu yksinomaan valtuutettujen jälleenmyyjien kautta, ja siitä vastaavat 38 myynti- ja markkinointiyritystä, noin 120 maahantuojaa ja yli 45 000 jälleenmyyjää yli 160 maassa. STIHL on ollut maailman eniten myyty moottorisahamerkki vuodesta 1971. Yhtiö perustettiin vuonna 1926, ja sen kotipaikka on Stuttgartin lähellä oleva Waiblingen. Vuonna 2017 STIHL saavutti 3,8 miljardin euron maailmanlaajuisen myynnin 15 875 hengen työvoimalla.

Lehdistön yhteyshenkilö PR- ja viestintäpäällikkö +46 73 736 23 14

Tiennäyttäjä yli 90 vuotta

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 19 805 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,3 miljardia euroa vuonna 2023. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Andreas Stihl Oy
Koivupuistontie 10