Ohita
University of Hohenheimin yhdessä STIHL yrityksen kanssa tekemässä tutkimuksessa tutkittiin erilaisten leikkuumenetelmien vaikutuksia nurmikon elinympäristön biologiseen monimuotoisuuteen kesällä 2020.

Uusi tutkimus: robottiruohonleikkuri parantaa biologista monimuotoisuutta

Robottiruohonleikkuri on biologisen monimuotoisuuden kannalta parempi valinta kuin tavallinen keruusäiliöllinen ruohonleikkuri. Saksan University of Hohenheimin tutkimustulos osoittaa sen. Tulos kumoaa ennakkoluulon, jonka mukaan robottiruohonleikkuri luo ”yksitoikkoisia viheralueita" – robottiruohonleikkuri antaa ennemminkin yrteille ja muille kasveille paremman mahdollisuuden kasvaa ja kukkia.

Puutarhanomistajien toiveet ja tarpeet vaihtelevat. Jotkut haluavat virheettömän ja tasaisen nurmikon, kun taas toiset haluavat runsaslajisen, vihreän keitaan – ja jotkut haluavat näiden kahden yhdistelmän. Tutkimus leikkuumenetelmän vaikutuksesta nurmikon elinympäristöön tehtiin kesällä 2020. Tulos osoittaa, että oikealla tavalla käytettynä robottiruohonleikkuri edistää nurmikon biologista monimuotoisuutta.

– Robottiruohonleikkuri eroaa tavallisesta ruohonleikkurista esimerkiksi siten, ettei se tuota imua, joka vetää ruohoa ja muita kasveja sisäänsä katkaistakseen ne. Tutkimuksessa havaittiin, että kasvit sopeutuvat robottiruohonleikkurin päivittäiseen leikkuuseen ja kasvavat enemmän leveyttä kuin korkeutta, sanoo Johan Broström, Trainer, STIHL Norden, ja jatkaa:
– Tutkimus osoittaa myös, että maksimileikkuukorkeudella leikkuu johtaa leikkuutavasta riippumatta nurmikasvien suurempaan ja runsaampaan kukkimiseen.

Analyysit osoittavat vaikutuksen
University of Hohenheimin maataloustekniikan instituutissa suoritettua kenttäkoetta varten uusi nurmikko jaettiin neljään alueeseen, ja tyypilliset nurmikasvit istutettiin tasaisesti. Testijakson aikana kaksi aluetta leikattiin tavallisella ruohonleikkurilla kolmen ja kuuden senttimetrin leikkuukorkeudella joka toinen viikko. Kahdella muulla alueella käytettiin robottiruohonleikkuria päivittäin samalla leikkuukorkeudella.

Nurmikasvien kasvu- ja kukintakäyttäytymistä analysoitiin säännöllisesti leikkuutavan mukaan toukokuusta syyskuuhun 2020. Lopputulos oli, että kasvit kasvavat paremmin ja kukkivat helpommin robottiruohonleikkurilla leikatuilla alueilla. Tavallinen ruohonleikkuri imaisee ruohon ja kasvit sisäänsä katkaistakseen ne, kun taas robottiruohonleikkuri leikkaa säännöllisesti vain muutaman millimetrin kerrallaan. Hieno ruohosilppu putoaa takaisin nurmikolle ja toimii lannoitteena.

Robottiruohonleikkuri luo kutsuvan nurmikon hyönteisille
Tutkimuksessa tutkittiin myös nurmikonleikkuun vaikutusta eläimistöön. Mehiläisten, kimalaisten, kärpästen ja useiden muiden hyönteisten määrää seurattiin jatkuvasti satunnaisesti valituilla nurmikoilla. Myös näistä saadut tulokset osoittivat, että robottiruohonleikkuri suoriutuu paremmin. Leikkuukorkeudeltaan kuuden senttimetrin nurmikot yrtteineen olivat hyönteisille erityisen kutsuvia. Kukkakaistaleet pitkään kukkivine kasveineen osoittautuivat myös hyödyllisiksi lajimoninaisuudelle.

– Robottiruohonleikkuria käytettäessä nurmikolle voidaan istuttaa kukkivia saarekkeita, esimerkiksi perennaryhmiä tai vastaavia. Ota huomioon saarekkeet ja varmista robottiruohonleikkuria asennettaessa, että ne saavat kasvaa rauhassa, sanoo Johan Broström ja jatkaa:
– Biologista monimuotoisuutta koskevien hyvien tulosten lisäksi tutkimus osoitti myös nurmikon tiheyden pysyneen muuttumattomana robottiruohonleikkurin leikkaamilla alueilla koko testijakson ajan. Käsikäyttöisellä laitteella leikatuilla alueilla tiheys väheni 20 prosenttia.

5 vinkkiä biologisen monimuotoisuuden lisäämiseen puutarhassasi:

1. Istuta kukkapenkkeihin kukkivia kasveja – mielellään kasveja, jotka kukkivat sesongin eri aikoina.
  2. Anna osan puutarhasta kasvaa villinä (luo robottiruohonleikkurilla leikkuuvyöhykkeitä ja käytäviä, joissa ruoho jätetään korkeaksi).
  3. Jätä tontin rajalle pieni nurmikaistale, jonka annat kasvaa vapaasti.
  4. Rakenna oma komposti.
  5. Tee hyönteishotelli tai jätä hyönteisille puupino.

Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä:
Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager
+46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

Kategoriat

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 20 550 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,49 miljardia euroa vuonna 2022. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Lehdistön yhteyshenkilö PR- ja viestintäpäällikkö +46 73 736 23 14

Tiennäyttäjä yli 90 vuotta

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 19 805 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,3 miljardia euroa vuonna 2023. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Andreas Stihl Oy
Koivupuistontie 10