Amos Rex juhlii Vuoden 2018 Betonirakennepalkinnon voittajana

Amos Rex juhlii Vuoden 2018 Betonirakennepalkinnon voittajana

Elokuussa 2018 avattu ja heti huikean suosion saanut Taidemuseo Amos Rex on Vuoden 2018 Betonirakennepalkinnon voittaja. Palkinto jaettiin Helsingin Kulttuuritalolla 17.1.2019. Sweco toimi kohteen innovatiivisessa rakennesuunnittelussa tiiviissä yhteistyössä hankkeen kaikkien osapuolten kanssa.

Amos Rex, taiteen ja kulttuurin kohtaamispaikka, on palkittu Vuoden 2018 betonirakenteena taitavasta arkkitehti- ja rakennesuunnittelusta sekä laadukkaasta rakennuttamisesta ja toteutuksesta.

Yhteistyöllä ja osaavalla betonin käytöllä on toteutettu rakennusteknillisesti onnistunut, ilmeikäs ja taitavilla detaljeilla varustettu kiinnostava arkkitehtoninen kokonaisuus. Kohde on loistava esimerkki betonin käytöstä, jossa muunneltavat sisätilat sekä erityisesti museon vaativat maanalaiset rakenteet että maanpäälliset kupolirakenteet korostavat rakennusmateriaalin tarjoamia mahdollisuuksia.

Kohteen arkkitehtuurin ja toiminnallisuuden tavoitteena oli avoin ja yhtenäinen tila, jossa myös luonnon valo pääsee leikkimään taidemuseon päälle nousevien kupolien ja kupoleissa olevien valoaukkojen kautta. Swecon suunnittelemat teräsbetoniset paikalla valetut kupoliholvit mahdollistivat maan alle laajat pilarittomat tilat näyttelyiden toteutukseen ja maan päälle ne muodostavat kumpareineen, kumpuineen ja kattoikkunoineen avoimen ja kiinnostavan oleskelutilan kaupunkilaisille.

”Kupolit ovat suunnittelijoidemme upea, innovatiivinen taidonnäyte. Ne on suunniteltu jälkijännitetyillä rengaspalkkirakenteilla, joiden avulla säilytimme avoimen tilan idean varmistaen samalla rakenteen turvallisen toiminnan ja kantokyvyn”, kertoo voitosta iloinen hankkeen rakennesuunnittelija Janne Hanka Swecolta.

Kupolien jännevälit ovat pisimmillään 32 metriä ja niiden rakenteissa on hyödynnetty materiaalin maksimaalista puristuslujuutta ja betoniteknologiaa. Vaativa geometria haastoi niin hankkeen rakennesuunnittelijat kuin arkkitehditkin. ”Amos Rexiä ei olisi voitu suunnitella ilman kaikkien hankkeen osapuolten toimivaa yhteistyötä. Kunnia kuuluu kaikille kohteen suunnittelijoille”, Hanka summaa.

Vuoden Betonirakenne -palkinto jaetaan vuosittaisen kilpailun perusteella rakennuskohteelle, joka parhaiten edustaa suomalaista betonirakentamista. Kilpailun tarkoituksena on tehdä tunnetuksi ja edistää suomalaista betoniarkkitehtuuria, -tekniikkaa ja -laadukasta rakentamista. Kilpailun järjestää Betoniteollisuus ry. Palkinto on jaettu vuosittain jo vuodesta 1970 lähtien.

Yhteyshenkilö/-t

Tim Karike

Lehdistön yhteyshenkilö Viestinnän asiantuntija, pr-ja mediasuhteet +358 44 507 5562
Sanna Huopio

Lehdistön yhteyshenkilö Viestintäjohtaja +358 50 302 8898

Rakennetun ympäristön ja teollisuuden asiantuntija

Sweco on rakennetun ympäristön ja teollisuuden asiantuntija, joka suunnittelee tulevaisuuden kaupunkeja ja kestävämpää yhteiskuntaa. Yhdessä asiakkaidemme ja 18 500 asiantuntijamme voimin tartumme kaupungistumisen haasteisiin ja digitalisaation mahdollisuuksiin ja luomme ratkaisuja, jotka edistävät kestävämmän yhteiskunnan kehittämistä. Sweco on Euroopan johtava suunnittelun ja konsultoinnin asiantuntijayritys, jonka liikevaihto on noin 2,2 Mrd euroa. Sweco on listattu Tukholman pörssiin (Nasdaq).

Sweco Finland
Ilmalanportti 2