Kaupunkisuunnittelulla voidaan vaikuttaa asukkaiden hyvinvointiin.

Hyvinvoiva ja terveellinen kaupunki: Unelmaa vai huomisen todellisuutta?

Vuonna 2021 Swecon Urban Insight -raportit pureutuvat kaupunkien terveyteen ja hyvinvointiin. Monet kaupunkiympäristöt ovat stressaavia ja vaarallisia; on liikenteen ja teollisuuden päästöjä, melua, ikääntyneitä vesihuoltoverkostoja sekä kaupunkirakenteita, jotka voivat vahingoittaa terveyttä ja ilmastoa. Miten luomme kaupungeista tasa-arvoisia ja toimintavarmoja hyvinvoivan arjen keskuksia?

”Swecon asiantuntijat tarkastelevat tänä vuonna Urban Insight -julkaisuissa kaupunkiemme rakenteiden kehitystä sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta. Uskomme, että meidän tulee kiinnittää rakennetun ympäristön terveyteen ja hyvinvointiin enemmän huomiota kuin koskaan, sillä kaupunkisuunnittelulla ja kaupunkirakentamisella voidaan tukea asukkaiden hyvinvointia ja mahdollistaa sujuva, turvallinen ja terveellinen elämä”, toteaa Swecon kestävän kehityksen johtaja Mia Andelin.

Vuoteen 2050 mennessä peräti 70 % maapallon väestöstä asuu kaupungeissa. Tilastokeskuksen mukaan Suomessa jo 86 % ihmisistä asuu taajamissa. Nykyään kaupungistumisen vaikutuksia pidetään jopa yhtenä kymmenestä merkittävimmästä kuolinsyystä Euroopassa ja globaalisti. Ilmastonmuutoksen ja yhä tiivistyvän arkiympäristömme lisäksi hyvinvointimme tielle on viime vuonna tullut myös maailmanlaajuinen pandemia: COVID-19 on osoittanut, että yhteiskunta kohtaa monia terveyshaasteita, jotka muuttavat maailmaa, mutta jotka ovat ratkaistavissa.

Maailman terveysjärjestö WHO on todennut vuonna 2000, että terveellinen kaupunkisuunnittelu tarkoittaa suunnittelua ihmisiä varten. Se tukee ajatusta siitä, että kaupunki on paljon muutakin kuin rakennuksia, katuja ja avoimia tiloja; se on elävä, hengittävä organismi, jonka terveys on läheisesti kytköksissä sen asukkaiden terveyteen.

"Viime kädessä terveyden tulevaisuus ei ole sairaalassa vaan terveellisessä kaupungissa", sanoo Bas Horsting, Swecon suunnittelujohtaja Hollannista.

Tänä vuonna Swecon Urban Insight -raportit nostavat esiin kolme kestävän kehityksen osa-aluetta, joihin muun muassa suunnittelulla voidaan vaikuttaa: terveellinen liikkuminen, terveelliset rakennukset ja kaupungit sekä hyvinvointia tukevat vesivarat. Nämä osa-alueet edustavat kaupunkikudosta, jossa terveys- ja ilmastokriisiä voidaan torjua tai lieventää tekniikan ja suunnittelun avulla.

Lue lisää kaupunkien hyvinvoinnin haasteista ja tämän vuoden Urban Insight -teemasta verkkosivultamme >>

Yhteyshenkilö/-t

Tim Karike

Lehdistön yhteyshenkilö Viestinnän asiantuntija, pr-ja mediasuhteet +358 44 507 5562
Sanna Huopio

Lehdistön yhteyshenkilö Viestintäjohtaja +358 50 302 8898

Rakennetun ympäristön ja teollisuuden asiantuntija

Sweco on rakennetun ympäristön ja teollisuuden asiantuntija, joka suunnittelee tulevaisuuden kaupunkeja ja kestävämpää yhteiskuntaa. Yhdessä asiakkaidemme ja 18 000 asiantuntijamme voimin tartumme kaupungistumisen haasteisiin ja digitalisaation mahdollisuuksiin ja luomme ratkaisuja, jotka edistävät kestävämmän yhteiskunnan kehittämistä. Sweco on Euroopan johtava suunnittelun ja konsultoinnin asiantuntijayritys, jonka liikevaihto on noin 2,1 Mrd euroa. Sweco on listattu Tukholman pörssiin (Nasdaq).

SWECO FINLAND
Ilmalanportti 2