Ohita
Urban Insight: Lisääntynyt riippuvuus sähköstä ja yleistyvät sään ääri-ilmiöt ovat yhdessä riski yhteiskunnalle

Uutinen -

Teknologisoituva yhteiskunta on yhä riippuvaisempi sähköstä, ja esimerkiksi myrskyjen aiheuttamat katkot voivat lamaannuttaa kaupungit yhä laajemmin. Tämän vuoksi olemme haavoittuvaisempia sään ääri-ilmiöille, jotka saattavat YK:n ilmastopaneeli IPCC:n mukaan jatkossa yleistyä entisestään ilmastonmuutoksen seurauksena.

Rajut myrskyt ovat yleisin syy suhteellisen pitkäaikaisille, maantieteellisesti laajoille sähkökatkoksille. Yhteiskunnan välttämättömät toiminnot on toki turvattu varajärjestelmillä, mutta pitkittyneen katkon aikana nekin voivat pettää.

Esimerkiksi vuodenvaihteessa Aapeli-myrsky jätti yli 100 000 kotitaloutta ilman sähköä. Sen vaikutukset olivat erittäin vakavia muun muassa Ahvenanmaalla, jossa sähkökatkoksia oli pahimmillaan 93 prosentilla kotitalouksista. Myös Ruotsissa myrskyn vuoksi noin 100 000 kotitaloutta oli ilman sähköä.

IPCC:n viimeisin raportti varoittaa, että sään ääri-ilmiöt saattavat tulevaisuudessa yleistyä entisestään. Ottaen huomioon yhteiskunnan digitalisaatiokehityksen ja lisääntyvän riippuvuuden sähköstä tällainen kehitys tekee meistä väistämättä haavoittuvaisempia.

”Lisääntyvä riippuvuutemme sähköstä ja ennusteet myrskyjen yleistymisestä ovat yhdessä asia, jotka täytyy ottaa huomioon rakennetussa ympäristössä. Yhteiskunta on yleisesti ottaen melko hyvin varautunut lyhyisiin sähkökatkoksiin, mutta entistä rajummat myrskyt ja pitkittyneet katkokset voivat aiheuttaa merkittäviä taloudellisia menetyksiä ja häiriöitä. Varautumista muun muassa tällaisiin tilanteisiin on parannettava teknisin keinoin ja kattavalla riskienhallinnalla”, kehottaa Swecon rakennetun ympäristön riskienhallinnan asiantuntija Sanna-Maria Järvensivu.

Uudessa Urban Insight -raportissa esitetään yksityiskohtaisia toimenpiteitä sähkön jakeluvarmuuden parantamiseksi, esimerkiksi energian varastointi ja siirtyminen maanalaisiin kaapeleihin perustuvaan sähkönjakeluun.

Taustaa
Urban Insight pohjautuu Swecon asiantuntijoiden raportteihin, jotka tarkastelevat kaupunkikehityksen haasteita asukkaiden näkökulmasta. Lue uusin raportti Urban Insight -verkkosivulta.

Yhteyshenkilö/-t

Tim Karike

Lehdistön yhteyshenkilö Viestinnän asiantuntija, pr-ja mediasuhteet +358 44 507 5562
Sanna Huopio

Lehdistön yhteyshenkilö Viestintäjohtaja +358 50 302 8898

Rakennetun ympäristön ja teollisuuden asiantuntija

Sweco on rakennetun ympäristön ja teollisuuden asiantuntija, joka suunnittelee tulevaisuuden kaupunkeja ja kestävämpää yhteiskuntaa. Yhdessä asiakkaidemme ja 18 000 asiantuntijamme voimin tartumme kaupungistumisen haasteisiin ja digitalisaation mahdollisuuksiin ja luomme ratkaisuja, jotka edistävät kestävämmän yhteiskunnan kehittämistä. Sweco on Euroopan johtava suunnittelun ja konsultoinnin asiantuntijayritys, jonka liikevaihto on noin 2,1 Mrd euroa. Sweco on listattu Tukholman pörssiin (Nasdaq).

SWECO FINLAND
Ilmalanportti 2