Ohita
Uusi toimitusjohtaja haluaa kehittää entistä monialaisempia palveluja maankäytön, liikenteen, infran ja vesihuollon suunnitteluun

Uutinen -

DI Juho Siipo aloitti Sweco Ympäristön toimitusjohtajana vuoden 2014 alusta. Hän on aikaisemmin toiminut Liikenneväylät-yksikön päällikkönä sekä projektinjohtotehtävissä Rambollissa.

Siipo on ollut mukana lukuisissa liikenne- ja tieprojekteissa esisuunnittelusta toteutussuunnitteluun.

– Nykyistä tekemistä leimaa monialaisuus, Siipo sanoo.

– Hankkeiden menestyksellinen läpivienti vaatii saumatonta yhteistyötä asiakkaan ja suunnittelijan välillä sekä tiivistä vuorovaikutusta konsulttiryhmässä eri tekniikkalajien välillä. Muun muassa liikenneratkaisut, ympäristö- ja kaupunkikuva sekä perinteinen insinööriosaaminen kuten geotekniikka, katu- ja väyläsuunnittelu ja taitorakenteet on yhdistettävä optimaalikseksi kokonaisuudeksi. Osapuolia sekä asukas- ja viranomaisyhteistyötä on koko ajan enemmän ja vuorovaikutuksen merkitys korostuu. Jokaisen osa-alueelle on hankittava eri osapuolten yhteinen hyväksyntä, jotta hanke etenee. Tämän lisäksi kustannukset on pidettävä koko ajan taustalla mielessä.

– Toinen merkittävä muutos on tietotekniikan entistä laajamittaisempi hyödyntäminen maankäytön, infran, vesihuollon ja ympäristön suunnittelussa, Siipo jatkaa.

– BIM eli tietomallinnus tulee vahvasti myös infra- ja ympäristöpuolelle. Swecon rakennetekniikkatoimialla 90 prosenttia hankkeista tehdään mallipohjaisesti ja samaa suuntaa kohti olemme menossa myös ympäristö- ja yhdyskuntekniikassa. Niin maankäytön kuin kaupunki-infran suunnittelussa kaupunkimallit tarjoavat mielenkiintoisen työkalun suunnitteluun ja eri osapuolten väliseen vuoropuheluun. Laaja-alainen tietomallinnus tulee huomattavasti helpottamaan ja nopeuttamaan suunnittelun aikaista vuoropuhelua ja projektiyhteistyötä. Malleja hyödyntämällä kaikki osapuolet ymmärtävät suunnitelman samalla tavalla.

Vähemmällä enemmän

– Valtion talouden kestävyysvajeesta seuraa haasteita yhdyskuntasektorille. ”Vähemmällä pitäisi saada enemmän” ja ennen kaikkea suunnittelussa ja investoinneissa pitää löytää pitkälle tulevaisuuteen kestäviä ratkaisuja, Juho Siipo lisää.

– Tämä heijastuu tällä hetkellä infran suunnitteluun ja rakentamiseen. Suuria kertainvestointeja vältetään ja haetaan ennemmin pienin askelin tapahtuvaa kehittämispolkua, joka vastaa käyttäjien tarpeisiin kullakin hetkellä. Swecon liikeidea ja arvomaailma kestävän yhteiskunnan suunnittelijana tukevat hyvin tätä suuntausta. Tullessani taloon minua miellytti asiakaslähtöisyys kaikessa toiminnassa ja tekemisessa sekä yksinkertaisuuteen pyrkiminen. Haluamme, että yhteistyö kanssamme on helppoa ja mutkatonta.

Tunnisteet

Yhteyshenkilö/-t