Synsam juhlistaa Maailman näköpäivää 12. lokakuuta

Synsam juhlistaa Maailman näköpäivää 12. lokakuuta

Maailman näköpäivä on kansainvälinen tapahtuma, jonka avulla pyritään lisäämään tietoa maailmanlaajuisista silmien terveyteen liittyvistä kysymyksistä. Maailman näköpäivää on vietetty vuodesta 2000 lähtien, ja tänä vuonna sen teemana on ”Rakasta silmiäsi töissä” ja se keskittyy työnäköön ja silmien terveyteen työpaikoilla. *1

Maailman terveysjärjestön (WHO) mukaan ainakin miljardi ihmistä kärsii näkökyvyn heikkenemisestä, joka voitaisiin joko estää tai jota ei ole vielä diagnosoitu. *2

Synsam Finland juhlistaa päivää kutsumalla kaikki asiakkaansa ilmaiseen esinäöntutkimukseen. Seulonta on yksinkertainen ja nopea mittaus, joka antaa viitteitä näkökyvystäsi ja kertoo, tarvitsetko tarkempaa näöntarkastusta.

Silmien terveys

Väestöstä 2/3 osaa on kaukotaitteisia. Tämä taittovirhetyyppi kompensoidaan useimmiten alitajuntaisesti silmälihaksistolla. Lievästi kaukonäköinen henkilö näkee lähelle ja kauas useimmiten ongelmitta. Tämä kuitenkin vaatii poikkeuksellisia ponnistuksia silmälihaksilta. Noin 40-vuotiaana monet huomaavat, että lihasten kompensointikyky heikkenee, ja se vaikuttaa etenkin lähinäköön.

Yksi kolmasosa väestöstä on puolestaan likinäkököisiä, mikä tarkoittaa hyvää lähinäköä, mutta heikkoa kaukonäköä. Likinäköisten eli likitaitteisten osuus kasvaa koko ajan, ja me Synsamilla työskentelemme jatkuvasti sen ehkäisemiseksi.

Säännöllisten näöntarkastusten avulla voidaan havaita silmiin liittyviä sairauksia, kuten kaihia tai silmäpohjan ikärappeumaa, mutta myös muita mahdollisia terveysongelmia. Optikko voi huomata esimerkiksi muutoksia verenpaineessa tai aineenvaihdunnassa tai hän voi löytää merkkejä muista sairauksista, kuten diabeteksestä.

Erityistyölasit päätetyöhön

Nykyisessä digitaalisessa maailmassa vietetään koko ajan enemmän ja enemmän aikaa erilaisten näyttöjen ääressä. Synsam Suomen johtava optikko Jyri Vestervikin mukaan tämä voi johtaa erilaisiin näkemisen oireisiin, kuten kuivasilmäisyyteen, päänsärkyyn, niskajännitykseen ja keskittymisvaikeuksiin.

6 merkkiä siitä, että saatat tarvita päätelasit:

• Kuivat silmät pitkän työpäivän jälkeen
  • Siristelet silmiäsi nähdäksesi paremmin näytölle
  • Päänsärky
  • Sumealta näyttävä teksti
  • Keskittymisvaikeudet
  • Niskan ja hartioiden jäykkyys ja jännitys

Henkilöillä, jotka työskentelevät pääsääntöisesti tietokoneen ääressä, voi olla oikeus näyttöpäätetyöhön tarkoitettuihin erityistyölaseihin. Erityistyölasien tarve selvitetään yhteistyössä työterveyshuollon ja työnäköoptikon (tai asiaan perehtyneen silmälääkärin) kanssa. *3

”Työnäönhuolto on osa yrityksen työterveyshuoltoa. Meillä Synsamilla työnäköpalveluista vastaa kokenut, työnäkemiseen erikoistunut asiantuntijatiimi, joka osaa auttaa ja neuvoa työnäköön liittyvissä asioissa”, Vestervik kertoo.

Suojalasit vahvuuksilla

Monilla työpaikoilla vaaditaan suojalasien käyttöä. Suojalasit on suunniteltu suojaamaan silmiäsi, ja ne ovat välttämättömät hyvän näön sekä turvallisen ja tehokkaan työskentelyn kannalta. Riippumatta siitä, millaisessa ympäristössä työskentelet, Synsamilla on laaja valikoima sertifioituja, mukavia ja toiminnallisia suojalaseja, jotka on räätälöity vastaamaan juuri sinun tarpeitasi ja näkökykyäsi.

*1 Maailman näköpäivä 2023 – The International Agency for the Prevention of Blindness

*2 Maailman terveysjärjestö WHO

*3 Valtioneuvoston päätös näyttöpäätetyöstä ja EU:n direktiivi turvallisuutta ja terveyttä varten näyttöpäätetyölle asetetuista vähimmäisvaatimuksista

Lisätietoja:

Jyri Vestervik, Johtava optikko, Synsam Group Finland Oy

+358 45 167 9505, jyri.vestervik@synsam.fi

Vesa Mars

Lehdistön yhteyshenkilö Toimitusjohtaja +358 50 4477 681
Sami Verno

Lehdistön yhteyshenkilö Brand Manager Viestintä +358 40 831 9497

Synsam on Pohjoismaiden johtava optisen vähittäiskaupan ketju

Synsam Group on yksi Euroopan johtavia optisen vähittäiskaupan ketjuja, joka tarjoaa laajan valikoiman ainutlaatuisia silmänterveyden ja silmälasimuodin ratkaisuja asiakkaiden erilaisiin elämäntapoihin ja tarpeisiin.