Silmien terveys tärkeää korona-aikoina - viisi optikon vinkkiä

Silmien terveys tärkeää korona-aikoina - viisi optikon vinkkiä

Monet ovat tällä hetkellä etätöissä kotona. Työt, kokoukset ja koulutehtävät hoidetaan näytön äärellä. Sitten siirrytään viihteen pariin: Sarjat, surffailu ja yhteydenpito läheisiin tapahtuvat nekin digitaalisesti. Ruudun ääressä vietetystä ajasta kertyy monia pitkiä tunteja. Seuraavassa Synsamin kokeneet optikot neuvovat kuinka ehkäiset silmien väsymystä ja pitkällisestä ruudun katselusta aiheutuvia näköongelmia.

Likinäköisyys yleistyy

Silmä on kuin lihas, joka tarvitsee sekä harjoitusta että lepoa. Pitkittyneeseen ruudun katseluun 20-40cm etäisyydeltä liittyy riskejä näkökyvyn ja silmien terveyden kannalta. Tutkimusten mukaan likinäköisyys lisääntyy lasten ja nuorten keskuudessa. WHO* ennustaa puolet maailman väestöstä olevan likinäköisiä vuonna 2050. Tässä tapauksessa siihen eivät vaikuta vain perinnölliset tekijät, sanoo Synsam Finlandin johtava optikko Jyri Vestervik.

- Ruudun runsaalla katselulla, jolle altistamme silmiämme suurimman osan vuorokautta, voi olla merkittäviä seurauksia silmien terveydelle ja näkökyvylle. Nyt kun vietämme aikaa ruudun ääressä vielä enemmän, on tärkeää että me ammattilaiset autamme ihmisiä neuvoin ja vinkein, jotta he välttyisivät terveyshaitoilta.

Optikkojen viisi neuvoa näkökyvystä ja silmistä huolehtimiseen:

1. 20-20-20-sääntö: Pidä ruutua katsellessasi lyhyt tauko 20 minuutin välein katselemalla jotakin esinettä 20 metrin päässä 20 sekunnin ajan.
  2. Sinivalo: Näyttöjen sininen valo ärsyttää silmiä. Erityisesti nuorten silmät altistuvat rasittuvat pitkästä näyttöjen tuijottelusta. Jos et halua käyttää näyttösi sinivalosuodatinta voit käyttää sinivalosuodattimella varustettuja silmälaseja. Näyttöruutu näyttää täysin normaalilta, mutta silmäsi ovat suojassa.
  3. Ulkoile: Yhtenä selityksenä lasten ja nuorten likinäköisyyteen on, etteivät he oleskele riittävästi ulkona. Silmien hyvinvointi on riippuvainen päivänvalosta. Lisäksi ulkona ollessamme katsomme enemmän kauas ja rentoutamme samalla silmälihaksiamme.
  4. Treenaa kaukokatsettasi: Silmä voi hyvin, kun se saa tarkentaa eri etäisyyksille usein ja paljon. Siksi silmätreeneistä on hyötyä. Kirjoita sopivan kokoiset aakkoset satunnaiseen järjestykseen A4-arkille ja kiinnitä arkki seinälle noin 3-5m päähän, niin että näet kirjaimet. Kirjoita sitten kirjaimet A5-kokoiselle arkille samaan järjestykseen, mutta pienemmin kirjaimin. Pidä A5-arkkia kädessäsi. Etsi A-kirjain seinällä olevasta arkista, katso alas ja etsi A kädessäsi olevasta paperista. Jatka ja etsi B ensin kauempaa ja sitten läheltä. Jatka näin aakkosten läpi, niin silmät saavat hyvän voimistelutuokion.
  5. Jongleeraus: Jongleerauksessa harjoitat silmiäsi aktiivisesti. Katsele kohteita eri etäisyyksiltä, käytä syvyysnäköäsi ja liikuta silmiäsi nopeasti.

Optikko Jyri Vestervik kehottaa kaikkia ruudun ääressä istuvia noudattamaan ainakin yhtä neuvoa viidestä.

- Vallitsevista olosuhteista huolimatta ota tavaksi ulkoilla kerran päivässä, päivänvalo on silmille todella tärkeää. Liikkuessasi myös silmät saavat harjoitusta, kun tarkennat aktiivsesti kauempana oleviin kohteisiin pidemmän aikaa. Silmäjumppa on yhtä tärkeää kuin hampaiden päivittäinen harjaus.

Lisätietoja antaa:
Vesa Mars, Synsam Finlandin maajohtaja
+ 358 504 477 681, vesa.mars@synsam.fi

*World Health Organization, “The Impact of Increasing prevalence of myopia and high myopia”. Report of the Joint: World Health Organization–Brien Holden Vision Institute, Global Scientific Meeting on Myopia. University of New South Wales, Sydney, Australia 16–18 March 2015.

Kategoriat

Synsam Group on yksi Euroopan johtavia optisen vähittäiskaupan ketjuja ja tarjoaa laajan valikoiman ainutlaatuisia silmänterveyden ja silmälasimuodin ratkaisuja, jotka rakentuvat asiakkaiden tarpeiden ja elämäntyylin mukaisesti. Synsam-ketjussa työskentelee Pohjoismaissa 2000 ammattilaista ja sen liikevaihto on 3,7 miljardia SEK (2019). Ketjuun kuuluu n. 470 optikkoliikettä, jotka toimivat Synsam ja Profil Optik (Tanskassa) brandien alla. Vuodesta 2015 alkaen Synsam Group on uudistanut koko tarjontansa ja onnistunut toiminnan digitalisoinnin ja innovatiivisten konseptien kautta saavuttamaan toimialansa parasta kasvua ja kannattavuutta Euroopassa.

________________________________________________________________________________________________

Synsam Group är en av Europas ledande aktör inom optikbranschen och erbjuder unika lösningar inom både Eye Health och Eye Fashion med ett brett sortiment som utgår ifrån kundens olika livsstilar och behov av ögonhälsa. Koncernen finns i Norden, har cirka 2000 medarbetare och en total omsättning på 3,7 miljarder SEK (2019). Totalt har koncernen cirka 470 butiker som drivs under varumärkena Synsam och Profil Optik i Danmark. Sedan 2015 har Synsam Group genomfört en transformation av hela sitt erbjudande och har med en hög grad av digitalisering och andra innovativa koncept drivit en tillväxt och lönsamhetsutveckling som är bland de högsta i Europa.

Vesa Mars

Lehdistön yhteyshenkilö Toimitusjohtaja +358 50 4477 681

Synsam on Pohjoismaiden johtava optisen vähittäiskaupan ketju

Synsam Group on yksi Euroopan johtavia optisen vähittäiskaupan ketjuja, joka tarjoaa laajan valikoiman ainutlaatuisia silmänterveyden ja silmälasimuodin ratkaisuja asiakkaiden erilaisiin elämäntapoihin ja tarpeisiin.