Vesa Mars, toimitusjohtaja, Synsam Group Finland Oy

Synsam tukee kestävää kehitystä: silmälasikehyksistä uusioraaka-ainetta

- Kierrättämällä silmälasikehyksiä Synsam kantaa vastuuta ympäristöstämme ja yhteiskunnastamme. Yhdessä asiakkaidemme kanssa käynnistämme toimintatavan, joka auttaa meitä kohti vastuullista tuotantoa ja kulutusta, YK:n globaalin ympäristöohjelman mukaisesti. Tästä voi todella olla ylpeä, toteaa Synsam Group Finlandin toimitusjohtaja Vesa Mars.

Uusia silmälaseja kierrätysmateriaalista
Synsam-myymälöissä on esillä keräyslaatikot, joihin asiakkaita kannustetaan jättämään vanhat silmälasinsa. Myymälöistä kerättyjen silmälasien jatkokäsittelystä huolehtii Synsamin yhteistyökumppanina toimiva EOE Eyewear. EOE on kehittänyt ainutlaatuisen tekniikan, jonka avulla silmälasikehykset pilkotaan rakeiksi. Rakeista saadaan uusioraaka-ainetta, jota voidaan käyttää uusien silmälasien valmistukseen. Ensimmäiset kierrätysmateriaalista valmistetut silmälasit tulevat markkinoille vuoden 2020 alussa.

- Tämän päivän kuluttajat kiinnittävät entistä enemmän huomiota ostokäyttäytymiseensä ja etsivät entistä useammin vastuullisesti tuotettuja tuotteita ja palveluita. On inspiroivaa olla Synsamilla rakentamassa tätä toimintatapaa yhdessä asiakkaidemme kanssa ja vastaamassa asiakkaidemme toiveisiin kestävästä kehityksestä. Se lämmittää sydäntä, sanoo Victor Sundholm, Commercial & Operations Manager, House Brands, Synsam Group.

Vastuullisuus vaikuttaa tutkitusti kuluttajien ostopäätöksiin. Laajassa pohjoismaisessa kuluttajatutkimuksessa* haastateltiin 50 000 kuluttajaa, joista 74 prosenttia kertoi vastuullisuuden vaikuttavan heidän ostopäätöksiinsä. Tämä on huomattu myös Synsamilla: Viime vuonna markkinoille tuodut Fellepini x Sea2See -silmälasikehykset valmistetaan kierrätysmateriaalista, jonka raaka-aineena käytetään merestä kerättyä muovijätettä. Näistä kehyksistä on lyhyessä ajassa tullut erittäin suosittu tuote konsernin yli 450 myymälässä.

Tietoa Synsam Circular -tuotteista:

• Ensimmäinen kehysmallisto tulee myyntiin vuoden 2020 alussa.
  • Uusiomateriaaliin käytetään vanhoja silmälasikehyksiä, joita kerätään asiakkailta Synsam-myymälöissä.
  • Synsamin yhteistyökumppanina toimii EOE Eyewear.

EOE Eyewear:
EOE Eyewear on Erik ja Emilia Lindmarkin vuonna 2010 perustama yritys. Pitkään alalla toimineet Emilia ja Erik totesivat, että joka vuosi käytöstä poistuu miljoonia silmälaseja, jotka päätyvät poltettavaksi tai kaatopaikalle. Rikkinäisille tai käytöstä poistetuille silmälaseille ei ollut mitään kierrätysjärjestelmää. Näin syntyi liikeidea silmälasikehysten keruusta ja kierrätyksestä. EOE Regrind™ on yrityksen oma ainutlaatuinen tuotantotekniikka, jolla kierrätyskehyksistä tehdään uusien silmälasien raaka-ainetta. EOE toimii yhteistyökumppanina Synsam-konsernin kierrätystoiminnassa, jossa asiakkaiden myymälöihin palauttamat vanhat silmälasikehykset kierrätetään uusiomateriaaliksi ja edelleen uusiksi silmälasikehyksiksi.

Lisätietoja:

Vesa Mars, toimitusjohtaja, Synsam Group Finland Oy, puhelin +358 50 4477 681, vesa.mars@synsam.fi

* Sustainable Brand Index™ 2019

Synsam
Synsam Group on yksi Euroopan johtavia optisen vähittäiskaupan ketjuja ja tarjoaa laajan valikoiman ainutlaatuisia silmänterveyden ja silmälasimuodin ratkaisuja, jotka rakentuvat asiakkaiden tarpeiden ja elämäntyylin mukaisesti. Synsam-ketjussa työskentelee Pohjoismaissa 2000 ammattilaista ja sen liikevaihto on SEK 3,4 miljardia (2018). Ketjuun kuuluu n. 450 optikkoliikettä, jotka toimivat Synsam ja Profil Optik (Tanskassa) brandien alla. Vuodesta 2015 alkaen Synsam Group on uudistanut koko tarjontansa ja onnistunut toiminnan digitalisoinnin ja innovatiivisten konseptien kautta saavuttamaan toimialansa parasta kasvua ja kannattavuutta Euroopassa.

Vesa Mars

Lehdistön yhteyshenkilö Toimitusjohtaja +358 50 4477 681
Sami Verno

Lehdistön yhteyshenkilö Brand Manager Viestintä +358 40 831 9497

Synsam on Pohjoismaiden johtava optisen vähittäiskaupan ketju

Synsam Group on yksi Euroopan johtavia optisen vähittäiskaupan ketjuja, joka tarjoaa laajan valikoiman ainutlaatuisia silmänterveyden ja silmälasimuodin ratkaisuja asiakkaiden erilaisiin elämäntapoihin ja tarpeisiin.