Tiedote -

Eturauhasen syövän seulontaa ei pidä perustella sukupuolten tasa-arvolla, sanoo Syöpäjärjestöjen pääsihteeri Harri Vertio

Eturauhasen syövän seulontaa ei pidä perustella sukupuolten tasa-arvolla. Vaikka tutkimustulokset osoittaisivat, että miehet arvelevat heillä olevan oikeus seulontaan siinä missä naisillakin, syöpäseulonnan perusteet ovat eettisiä, lääketieteellisiä ja taloudellisia. Toistaiseksi on ollut perusteltua seuloa kohdun kaulaosan syöpää, rintasyöpää ja suolistosyöpää (sekä miehillä että naisilla). Kohdun kaulaosan syövän seulonta vähensi ainakin aluksi naisten välistä terveyden eriarvoisuutta.

Eturauhasen syövän seulonta vähentää kuolleisuutta tähän syöpään, mutta aiheuttaa samalla huomattavan määrän muita vaikutuksia. Näistä tärkeimpiä ovat syövän hoidon sivuvaikutukset: impotenssi ja virtsan pidätyskyvyn heikkeneminen. Suurin osa hoidetuista syövistä ei olisi aiheuttanut miehen elinaikana oireista sairautta tai kuolemaa. Emme vain osaa toistaiseksi kovin hyvin erottaa toisistaan kuolemaan johtavia ja merkityksettömämpiä eturauhasen syöpiä. Jos seulotaan, hoidetaan siis samalla melkoinen joukko turhaan ja aiheutetaan elämän laadun muutoksia monille miehille.

Seulonta on aina terveydenhuollon toimintaa, jonka perusta on huolellisesti harkittava, koska siinä puututaan terveiden ihmisten elämään. On oltava varma siitä, että hyödyt ovat suuremmat kuin haitat. Ei siis ole kysymys siitä, pitääkö miehilläkin olla seulontamahdollisuus vaan siitä, miten hyvät perusteet seulonnalle ovat olemassa. Ihmisten odotukset seulonnan suhteen ovat tutkimusten mukaan suuria ja niillä on vakiintunut asema sairauksien ehkäisyssä ja varhaisessa toteamisessa. On erinomaisen ymmärrettävää, että mies, jolla eturauhasen syöpä on löydetty ja hoidettu varhain, arvelee, että kaikkien tulisi tehdä samoin.

Monien syöpien seulontaa tutkitaan parhaillaan. Näistä tupakoiville suunnattu keuhkosyövän seulonta ja eturauhasen syövän seulonta ovat vilkkaimman tutkimuksen kohteena, samoin suolistosyövän seulonnan menetelmät. Syöpäjärjestöt ovat olleet käynnistämässä kaikkia Suomessa toteutettavia syöpäseulontoja ja seuraavat aktiivisesti tutkimustyön etenemistä. On varmaa, että heti kun perusteet ovat asiantuntijoiden mukaan riittävät, Syöpäjärjestöt tulee esittämään uusien seulontojen käynnistämistä.

Harri VertioPääsihteeri, LKT – Secretary General, MD, Ph.D.

• Terveys, sairaanhoito, lääketiede

• eturauhassyöpä