Kela siirtyy Suomi.fi-valtuuksiin 1.1.2020

Uutinen   •   Elo 30, 2019 11:34 EEST

Kela ottaa käyttöön Suomi.fi-valtuudet syksyn aikana, ja 1.1.2020 alkaen Katso-valtuuksien käyttäminen Kelan palveluissa päättyy.

Kelan Suomi.fi-valtuudet voidaan jo hakea ja myöntää yksityisellä sektorilla. Asioinnissa niitä voi kuitenkin käyttää vasta lokakuun alkupuolella, aikataulun mukainen käyttöönotto tapahtuu 5.10.2019.

Katso-valtuudet toimivat Kelan asiointipalvelussa 31.12.2019 asti. Suomi.fi-valtuuksien käyttöönoton jälkeen palveluun on kuitenkin kirjauduttava vahvalla henkilökohtaisella tunnistuksella, kuten verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Mikäli et ole saanut asiakkailtasi vielä Suomi.fi-valtuuksia, pyydä samalla Kelan valtuudet. Tilitoimistoissa on hyvä laittaa viimeisetkin Suomi.fi-valtuudet kuntoon, kun Väestörekisterikeskus julkaisee loppuvuoden aikana uusia toiminnallisuuksia tahoille, jotka eivät vielä voi myöntää Suomi.fi-valtuuksia (aiheesta lisää tiedotteessamme).

Kela-asiointiin tarvittavia valtuuksia ovat:

1. Palvelussuhteeseen liittyvien etuuksien hakeminen

• Kela-hakemusten tekeminen ja oikeus ilmoittaa Kelan sähköisten päätösten vastaanottamisesta

2. Palvelussuhteeseen liittyvien etuusmaksutietojen katselu

• Kelan maksutietojen tarkastaminen

3. Palvelussuhteeseen liittyvien etuuspäätösten tarkastelu

• Kelan päätösten tarkastaminen

4. Tilinumeron ilmoittaminen palvelussuhteeseen liittyvien etuusmaksujen maksamista varten

• Työnantajan tilinumeron ilmoittaminen Kela-korvausten maksuihin

5. Työnantajan etuuksien käyttölokitietojen tarkastelu

• Kela-palvelun lokitietojen tarkastaminen

Ilmoitin.fi-palvelun kautta lähetettävät eSara-tiedostot toimivat vielä vuoden 2020 aikana Katso-valtuuksilla. Tämä mahdollisuus päättynee samalla, kun Katso-palvelu loppuu Verohallinnon muissakin palveluissa vuonna 2020. Tarkempi ajankohta selviää myöhemmin.

Kelan tiedotusta valtuutusten etenemisestä voi seurata Kelan sivuilta.

Kommentit (0)

Kommentti

Lähettämällä kommentin suostut siihen, että henkilötietojasi käsitellään Mynewsdeskin tietosuojakäytännön mukaisesti.