Kirjanpito- ja tilipäätöspalveluiden toimialan liikevaihdon kasvu pysähtyi, toimialan liikevaihto lähes edellisvuoden tasolla tammi-kesäkuussa

Kirjanpito- ja tilinpäätöspalveluiden liikevaihto oli vuoden 2020 tammi-kesäkuussa lähes edellisvuoden tasolla ja väheni 0,1 prosenttia. Ensimmäisellä neljänneksellä liikevaihto kasvoi 1,5 prosenttia, mutta toisella neljänneksellä se väheni 1,6 prosenttia vuodentakaisesta. Kuukausitasolla tarkasteltuna toimialan kehitys oli vaihtelevaa. Liikevaihto kasvoi eniten maaliskuussa, jolloin se oli 5,7 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Liikevaihto väheni voimakkaimmin toukokuussa, 6,0 prosenttia vuodentakaisesta.

Vuonna 2019 liikevaihto kasvoi 6,7 prosenttia vuodentakaisesta. Kasvu jakautui ensimmäisen puolivuotisjakson 7,6 prosenttiin ja jälkimmäisen puolivuotisjakson 5,8 prosenttiin.

Alan kehitys mahdollinen syy liikevaihdon kehitykseen

Alan liikevaihdon kehitykseen on saattanut vaikuttaa koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne. Alan toimijat ovat kuvanneet muiksi mahdollisiksi syiksi liikevaihdon siirtymistä ohjelmistotaloille, sillä liikevaihdon kehityksen kasvun hidastuminen näkyi jo vuoden 2019 viimeisellä neljänneksellä.

Huhti-kesäkuussa koronan aiheuttama kriisi on näyttänyt vaikuttaneen erityisesti pienimpien yritysten tilanteisiin ja näin niiden myyntilaskujen määrä väheni olennaisesti. Myös työmatkaliikenne pysähtyi ja matkalaskujen määrä aleni.

Nämä suoraan tilitoimistoalan liikevaihtoon vaikuttavat tunnusmerkit näkyivät Accountorin tekemässä selvityksessä ja Visman johtaja Jarkko Iitiän kommenteissa LinkedInissä.

Tilitoimistojen asiakkaiden tilanteiden muutosta tilitoimistot ovat onnistuneet jonkin verran tasaamaan muilla palveluilla, kun yrityksiä autettiin tekemään hakemuksia ja tilitoimistot laskivat niille ennustuksia. Myös yritysten tilanne on tasaantunut ja osin keväällä halvaantunutta liiketoimintaa on palautettu kohti normaalimpaa tilaa.

Lähteet: Tilastokeskus, LinkedIn, Accountor

Eeva Lyytinen