Maahantuonnin arvonlisävero ilmoitetaan Verohallinnolle 1.1.2018 alkaen

Verohallinto vastaa 1.1.2018 alkaen tavaroiden maahantuonnin arvonlisäverotuksesta niissä tilanteissa, joissa maahantuoja on merkitty arvonlisäverovelvollisten rekisteriin. Jatkossa maahantuojan tulee oma-aloitteisesti laskea maahantuonnin arvonlisävero sekä ilmoittaa ja maksaa se Verohallinnolle. Tulli-ilmoitus annetaan edelleen Tullille.

Verohallinto järjesti maahantuonnin arvonlisäverotuksesta verkkoseminaarin 15.12., missä kerrottiin muun muassa mitä menettelyn muuttuminen oma-aloitteiseksi tarkoittaa, ja miten maahantuonnin arvonlisävero jatkossa lasketaan, ilmoitetaan ja maksetaan. Verkkoseminaarin tallenne löytyy täältä.

Vero.fi:ssä on julkaistu ohjeistusta maahantuonnin arvonlisäverotukseen liittyen. Ohjeet löytyvät täältä.

Aiheeseen liittyvät syventävät vero-ohjeet:
Maahantuonnin arvonlisäveromenettelystä 1.1.2018 alkaen
Ahvenanmaan veroraja arvonlisäverotuksessa

Neuvontaa maahantuonnin arvonlisäverotuksen kysymyksissä alv-rekisteriin merkittyjen tuojien osalta annetaan Verohallinnon arvonlisäverotuksen numeroissa: 029 497 008 (Ruotsiksi: 029 497 015).

• arvonlisäverotus