Muistutus: rahanpesun valvontarekisteriin ilmoittautuminen - useimmat tilitoimistot eivät tarjoa yrityspalvelua

Aluehallintovirasto on heinäkuun alussa ottanut käyttöön uuden rahanpesulakiin pohjautuvan rahanpesun valvontarekisterin, johon rekisteröitymisvelvoite koskee muun muassa tilitoimistoja. Tilitoimistoille rekisteröitymismaksu on 200 euroa, mutta yrityspalvelujen tarjoajien osalta se on 355 euroa. Rahanpesun valvontarekisteriä ylläpitävä Aluehallintovirasto pyysi muistuttamaan tilitoimistoja, että useimmissa tapauksissa tilitoimistot eivät toimi yrityspalvelujen tarjoajina.

Tilitoimistojen osalta yrityspalvelun tarjoaminen tulee kyseeseen lähinnä silloin, kun tilitoimisto tarjoaa esimerkiksi ulkomaiselle asiakkaalleen lakisääteisen osoitteen, esimerkiksi kaupparekisterissä. Yrityspalvelu ei ole kyseessä, kun asiakkaan posti- tai laskutusosoitteeksi annetaan tilitoimiston osoite.

Liitteenä olevassa tiedostossa on tarkempaa tietoa yrityspalvelun käsitteestä sekä ohje miten perua tai korjata väärin tehty rekisteröinti.