Ohje – kenelle osakeyhtiön kirjanpitoaineiston saa luovuttaa

Ohje – kenelle osakeyhtiön kirjanpitoaineiston saa luovuttaa

Taloushallintoliiton jäsenneuvontaan tulee toistuvasti kysymyksiä siitä, kenelle tilitoimisto voi luovuttaa asiakasyrityksen kirjanpitoaineiston. Tilanteet liittyvät yleensä asiakkaan vastuuhenkilövaihdoksiin tai asiakasyrityksen sisäisiin riitatilanteisiin. Tilitoimiston tulee olla tarkkana ja toimia toimeksiantosopimuksen ja velvoittavan lainsäädännön säännösten ja periaatteiden mukaisesti.

Nyt löydät  Tilitoimistossa-lehden verkkosivuilta tiimin Kalle Kyläkallio, Janne Fredman ja Markku Ojala kirjoittaman selkeän ohjeen asiasta.

• Aineiston luovutustavoista
  • Aineiston luovutus asiakkaalle
  • Aineiston luovutus viranomaiselle
  • Konkurssitilanteen erityispiirteitä
  • Aseman tarkistaminen ja henkilöllisyyden todentaminen

Printtaa huoneentauluksi, tallenna selaimen suosikkeihin tai säilö vasempaan aivopuoliskoon. Kirjoitus löytyy paperilehden numerosta 5/2020.

Markku Ojala

Johtava asiantuntija, verotus 050 586 7973