Ovatko myynti- ja kirjanpitojärjestelmäsi jo valmiina verkkokaupan arvonlisäverouudistusta varten?

Verkkokaupan arvonlisäverotus uudistuu heinäkuun alussa. Olemme saaneet Taloushallintoliiton jäsenneuvontaan jo muutamia kysymyksiä aiheesta. Päällimmäisenä on viesti, että on yllättävän hiljaista. Verohallinto ei ole vielä antanut verotusohjetta muuttuvien säännösten soveltamiseen eikä verottaja ole kertonut, miten uudistus muuttaa esim. ilmoittamismenettelyä OmaVero-palvelussa. Taloushallinnon järjestelmäntoimittajatkaan eivät välttämättä ole vielä olleet yhteyksissä.

Näinköhän tämä uudistus kuitenkin tästä hoituu?

Aiemmin kukin EU:n jäsenmaa on asettanut kansallisesti euromääräiset kuluttajakaupan raja-arvot, jonka ylittyessä yrityksen on pitänyt rekisteröityä myynneistä toiseen jäsenmaahan. Moni suomalainen verkkokauppias on siis voinut myydä tuotteita kuluttajille Suomen verolla ja maksaa verot tänne. Heinäkuun alussa tilanne muuttuu. Voimaan tulee koko EU-alueen kattava 10 000 euron määräinen raja-arvo, jonka jälkeen yrityksen pitää joko rekisteröityä niihin maihin, joihin sillä on kuluttajakauppaa tai sitten rekisteröityä ns. erityisjärjestelmään, jolloin Verohallinto jakaa suomalaisen verkkokauppiaan perimät arvonlisäverot toisiin jäsenmaihin.

Suomalaisen verkkokauppiaan on osattava soveltaa eri EU-maiden tuotekohtaisia verokantoja myynteihinsä – mahdollisesti jopa kaikkien 27 EU-maan verokantoja.

Arvonlisäverosäännösten mukaan eri verokantojen alaisten myyntien ja ostojen on oltava vaikeuksitta erotettavissa toisistaan asiajärjestyksessä pidettävässä kirjanpidossa. Erityisjärjestelmässä annettavaa ilmoitusta varten yrityksen on pystyttävä myös kertomaan mm. myynnin veroton kokonaisarvo ja vastaava veron määrä verokannoittain kunkin EU-maan osalta.

Nyt on aika varmistaa omalta ohjelmistotoimittajaltasi, miten asiat hoituvat heidän järjestelmissään. Asia pitää hoitaa kokonaisuutena verkkokaupan järjestelmän ja kirjanpitojärjestelmän integraationa.

Verkkokaupan tilausjärjestelmässä on jo nykyisenkin sääntelyn aikana pitänyt pyytää riittävät tiedot esim. kuluttajan kotimaasta, jotta yritys on pystynyt laskelmaan, missä vaiheessa mahdollinen rekisteröitymisvelvollisuus toiseen EU-maahan tulee vastaan. Heinäkuussa tämä korostuu entisestään, koska yhä useammin verkkokaupan joko pitää rekisteröityä toiseen jäsenmaahan tai hakeutua erityisjärjestelmään.

Taloushallintoliiton koulutustarjontaan on kesäkuun alussa tulossa kattava verkkokurssi uudistuvista arvonlisäveron säännöistä. Tilisanomissa uudistuvasta verosääntelystä kerrottiin 31.3.2021 julkaistussa artikkelissa.

• arvonlisäverotus

Markku Ojala

Verotuksen johtava asiantuntija 050 586 7973

Taloushallinnon johtava asiantuntija Tilisanomat-lehden päätoimittaja 050 597 0223