Suomi.fi-valtuuksiin hyödyllinen csv-import ja -export

Suomi.fi-valtuuksiin hyödyllinen csv-import ja -export

Suomi.fi-valtuuksiin on julkaistu toiminto, jolla voi paitsi listata valtuudet csv-tiedostoksi myös lukea sisään tietoja csv-tiedostosta eli ATK-slangilla "importata tietoja". Tämä helpottaa esimerkiksi valtuuspyyntöjen tekemistä asiakkaille.

Tämä on varsin hyödyllinen toiminto tilitoimistoille. Esimerkkinä käyttötarkoituksesta alla kuvattu tapaus:

Tilitoimistolla on jo asiakkailtaan Suomi.fi-valtuudet veroasioiden hoito (OmaVero) ja palkkatietojen ilmoittaminen (tulorekisteri). Nyt tilitoimisto haluaisi palkka-asiakkailtaan myös keskeiset KELA-valtuudet "Palvelussuhteeseen liittyvien etuuksien hakeminen" ja "Palvelussuhteeseen liittyvien etuuspäätöstietojen tarkastelu". Nämä siis tarvitaan niiltä asiakkailta, joille tuotetaan palkkapalvelua.

Toiminta menee pääpiirteittäin seuraavasti:

1) Ota Suomi.fi-palvelussa csv-export palkka-asiakkaista eli niistä, joilta on saatu asiointivaltuus palkkatietojen ilmoittaminen

2) Muokkaa excelissä csv-tiedostoa - laita valtuudeksi ym. Kelan valtuudet

3) Lue muokkaamasi tiedosto sisään Suomi.fi-palveluun ja saat tehtyä kätevästi valtuuspyynnöt asiakkaille

Eräät tilitoimistot ovat jo käyttäneet toimintoa ja kommentit ovat olleet positiivisia. Tällä hetkellä paras ohje toiminnosta löytyy DVV:n sivuilta kohdasta "miten voi pyytää useita valtuuksia kerralla". DVV on laatimassa aiheesta video-ohjetta, joka havainnollistaa käyttötarkoitusta ja käyttöä tekstimuotoista ohjetta selvemmin.