Tilisanomat: Kehittämismenojen aktivointia, liian suuri toimitusjohtajan palkkio, petollista sijoittajatietoa - tuomio tuli

Tilisanomien verkkosivuilla on julkaistu artikkeli, jossa käsitellään oikeustapausta liittyen kehittämismenojen aktivointiin, toimitusjohtajan palkkion kohtuullisuuteen ja kriisiyrityksen johtamiseen. Tapaus koskettaa monesta näkökulmasta taloushallinnon ammattilaisiakin.

Suosittelemme artikkelin lukemista tai oikeustapaukseen tutustumista ainakin startuppien johdolle, kehittämismenoja aktivoiville sekä kriisiyritysten johdolle ja kirjanpitäjille tai sellaisiksi aikoville.

Turun Hovioikeuden 31.8.2018 päivätty ratkaisu diaarinumero R 17/1352. Korkein oikeus ei ratkaisussaan 859/2019 muuttanut rikoksesta tuomitun toimitusjohtajan vankeusrangaistusta.

Tuomioistuimen ratkaisussa on tiukkoja näkemyksiä kehittämismenojen aktivoinnin substanssi- ja menetelmäpuolesta, toimitusjohtajan ja hallituksen vastuista ja jopa toimitusjohtajan "sallitusta" palkkatasosta. Konkurssiin menneen yrityksen entinen toimitusjohtaja sai 3,5 vuoden tuomion törkeästä petoksesta, törkeästä kirjanpitorikoksesta ja törkeästä velallisen epärehellisyydestä ja hänet määrättiin liiketoimintakieltoon.

Tuomioistuinratkaisut ovat Tilisanomien suosituinta sisältöä

Lukijatutkimusten mukaan tuomioistuinratkaisut ovat erittäin suosittua sisältöä Tilisanomissa. Näitä on esitelty muun muassa Käräjiltä-palstalla sekä lehden lopussa, Liitetiedot-palstalla. Jatkossa tulemme panostamaan entistä enemmän tuomioistuinratkaisujen pureksimiseen ja analysoimiseen.

Jos et tilaa Tilisanomia ja sinulla ei näin ollen ole tunnuksia Tilisanomien verkkosivuille, pääset lukemaan kolme artikkelia maksutta, jonka jälkeen maksumuuri aktivoituu.

Lue artikkeli tästä: https://tilisanomat.fi/yritysjuridiikka/kehittamismenojen-aktivointia-liian-suuri-toimitusjohtajan-palkkio-petollista-sijoittajatietoa-tuomio-tuli