Tilitoimistojen rahanpesulain noudattamisen tarkastukset käynnissä

Tilitoimistojen rahanpesulain noudattamisen tarkastukset käynnissä

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on aloittanut rahanpesulain perusteella tehtävät tarkastukset tilitoimistoissa. Alla on AVI:n tiedote tavoitteista ja tarkastuksen kulusta.

Tarkastusten tavoitteena on selvittää, noudattavatko tarkastuskohteiksi valikoituneet yritykset rahanpesulain velvoitteita omassa toiminnassaan. Tarkastuksella valvotaan muun muassa riskiarvion laatimiseen, asiakkaan tuntemiseen ja yrityksen sisäisiin toimintaohjeisiin ja -periaatteisiin liittyvien velvoitteiden täyttämistä.

Aluehallintovirasto suorittaa loppuvuoden aikana useita tilitoimistojen tarkastuksia. Tarkastuskohteiksi on valittu eri kokoisia, eri puolella Suomea toimivia yrityksiä ja yksityisiä elinkeinonharjoittajia. Tilitoimiston valikoituminen tarkastuskohteeksi ei merkitse sitä, että yritystä epäiltäisiin rahanpesulain velvoitteiden laiminlyönnistä. Myös muita toimialoja valvotaan parhaillaan.

Vallitsevan koronatilanteen vuoksi kaikki tarkastukset toteutetaan tällä hetkellä asiakirja- ja etätarkastuksina. Tarkastukseen kuuluu asiakirjapyyntöjä sekä etäyhteyksin toteutettava tarkastustilaisuus. Tarkastuksen jälkeen valvonnan kohteena olleelle yritykselle toimitetaan tarkastuskertomus, jossa kerrotaan tarkastuksen kulusta ja arvioidaan velvoitteiden noudattamista. Rahanpesulain noudattamisen laiminlyöneelle ilmoitusvelvolliselle voidaan määrätä hallinnollinen sanktio.

Tunnisteet

Yhteyshenkilö/-t

Johtava asiantuntija, taloushallinto Tilisanomat-lehden päätoimittaja 050 597 0223

Taloushallintoliitto TAL on taloushallinnon palveluja tarjoavien auktorisoitujen tilitoimistojen ja konsulttiyritysten valtakunnallinen toimialajärjestö. Liitto edustaa noin 800 auktorisoitua taloushallinnon yritystä. Jäsenyritykset hoitavat 140 000 suomalaisen pk-yrityksen ja yhteisön taloushallintoa.

Taloushallintoliitto
Salomonkatu 17 A 11. krs