Taloushallintoliitto edistää eKuittia - pilotti tehty

Taloushallintoliitto edistää eKuittia - pilotti tehty

Maaliskuun lopulla tehdyssä eKuitti-pilotissa saatiin kassapäätteestä paperisen kuitin sijasta eKuitti, joka välittyi suoraan ostoksen tehneen henkilön mobiilisovellukseen sekä tämän yrityksen taloushallintoon. eKuitti toimitettiin Tiedon verkkolaskuinfrastruktuurin kautta. Kyseinen kuitti oli ensimmäinen verkkolaskuformaatissa välitetty eKuitti maailmassa.

”Pilotin myötä todistimme, että eKuitin käyttöönotto on mahdollista. TALTIO-hankkeessa tehdyn selvityksen mukaan eKuitin käyttöönotolle ei ole myöskään lainsäädännöllistä estettä.” toteaa Taloushallintoliiton toimitusjohtaja Antti Soro.

”Olemassa olevan verkkolaskuinfrastruktuurin kautta pystytään eKuitti viemään markkinoille tehokkaasti ja nopeasti. Tällä hetkellä tavoitamme yli 200 000 yritystä. Taloushallinnolle ja yrittäjille se tarkoittaa huomattavaa kustannussäästöä ja helpompaa elämää. Asiakaspalvelun kannalta tämä tarkoittaa, että kauppa ja muu asiakaspalvelu voi jatkua ostohetken jälkeen.” kertoo Fredrik Jansson Tieto Finland Oy:stä.

"Yritysten taloushallinnossa käsitellään tuhansia paperisia kuitteja. eKuitti tuo tähän merkittävän muutoksen, koska koko kuittien käsittelyprosessi voidaan täydellisesti automatisoida. Tämä tuo merkittävät kustannussäästöt ajansäästöinä, miellyttävyyttä kuittien käsittelyyn ja arkistoinnin helppouden." kertoo Peter Aho, Administer Oy:stä.

Paperisen kuitin käsittely maksaa yrityksille noin 6 euroa / kuitti. Kuittien automatisoinnin myötä yritykset säästäisivät yksin pankki- ja luottokorttimaksujen osalta 800 miljoonaa euroa Suomessa.

”Standardissa muodossa olevan eKuitin myötä avautuu myös lukemattomia mahdollisuuksia uusien palveluiden kehittämiselle niin yritysten kuin yksityishenkilöidenkin käyttöön. Pilotti on jo tehty, nyt haastamme yritykset hyödyntämään eKuittia.” Soro innostaa.

"Finanssialan Keskusliiton sivuilta löytyy eKuitti-materiaaleja vapaasti käytettäväksi. Niiden avulla kuka tahansa voi ottaa eKuitin yrityksensä käyttöön." Vinkkaa Pirjo Ilola Finanssialan Keskusliitosta.

Pilotin toteuttivat Suomen Taloushallintoliitto ry, Tieto Finland Oy, Administer Oy, Finanssialan Keskusliitto, Kuittilompakko ja Suomen Kassalaite.

Taloushallintoliitto TAL on taloushallinnon palveluja tarjoavien auktorisoitujen tilitoimistojen ja konsulttiyritysten valtakunnallinen toimialajärjestö. Liitto edustaa noin 800 auktorisoitua taloushallinnon yritystä. Jäsenyritykset hoitavat 141.000 suomalaisen pk-yrityksen ja yhteisön taloushallintoa.

Jari Seppä

Lehdistön yhteyshenkilö Toimitusjohtaja 050 348 1064