Visiitillä: Palvelut uudelle tasolle

Kun Eeva-Kaisa Mäki-Moijala ilmoitti ryhtyvänsä luotsaamaan uuden Olo-apteekkiketjun ensimmäistä apteekkia, moni ihmetteli ääneen. Mikä sai apteekkarin hyppäämään uuteen haasteeseen vielä eläkepäivien kynnyksellä?

Eeva-Kaisa Mäki-Moijala uskoo, että kaikkialla terveydenhuollossa satsataan jatkossa sairauksien ennaltaehkäisyyn, ja myös apteekkien on vastattava haasteeseen.

– Olen jo pitkään odottanut tilaisuutta päästä tekemään todellista yhteistyötä asiakkaan parhaaksi. Tarkoitan sillä digitaalisten ja fyysisten palvelujen yhdistämistä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.

Helsingin Kampissa syksyllä Olo-apteekiksi muuntautunut Olo-apteekki Graniittitalo on uudenlaisen kotimaisen ketjun ensimmäinen apteekki. Se sai marras–joulukuun taitteessa seuraa Helsingissä, Pietarsaaressa ja Pännäisissä avautuneista apteekeista. Ketjussa yhdistävät voimansa apteekkarit, Terveystalo ja Tamro.

Matala kynnys hoitoon

Kun asiakas astuu apteekkiin jonkin vaivan kanssa, hoitopolku voi alkaa jo apteekin seinien sisällä. Näin asiakkaan kynnys hakeutua hoitoon madaltuu.

– Farmaseutti voi tarvittaessa ohjata asiakkaan esimerkiksi ravitsemusterapeutin, sairaanhoitajan tai lääkärin chatti- tai videovastaanotolle saman tien, Mäki-Moijala kertoo.

Äänieristetyssä tilassa asiakas voi istahtaa kaikessa rauhassa tietokoneen ääreen ja vaikkapa uusia reseptin chatissa tai pyytää ohjeita flunssan hoitoon. Esimerkiksi allergiaoireet tai ihottuma voivat olla vaivoja, joihin saa avun videon välityksellä.

Digitaalisten etäpalvelujen lisäksi apteekki tarjoaa erilaisia hyvinvointipalveluja, kuten kehonkoostumusmittauksia, rokotuksia ja suun kunnon tutkimuksia. Myös keuhkojen kuntoa selvittävät spirometriamittaukset kuuluvat palveluun.

Asiakkaita palvelee myös ketjun verkkokauppa, joka tarjoaa ensivaiheessa ketjun kampanjatuotteet ja väylän palveluihin. Pian netistä voi tilata myös reseptilääkkeet ja muut itsehoitotuotteet.

Apteekkari Mäki-Moijala pitää ketjun voimaa tärkeänä.

– Verkkokauppaa ei yksittäinen apteekki pysty kannattavasti perustamaan omin voimin.

Kumppanuus kantaa

Mäki-Moijalan mukaan apteekkarin kannattaa keskittyä omaan ydinosaamiseensa eli lääkehuoltoon ja -neuvontaan. Laajentuminen hyvinvointipalveluihin kannattaa tehdä yhdessä kumppanin kanssa.

Olo-apteekin terveyspalveluista valtaosan tuottaa Terveystalo.

– Terveystalo on omalla alallaan asiantuntija ja pitkällä myös digipalveluissa. Omin voimin emme pääsisi samalle tasolle. Kumppanuus tarjoaa meille leveämmät olkapäät ja kustannustehokkuutta, Eeva-Kaisa Mäki-Moijala sanoo.

Terveystalo tarjoaa erilaisia palvelupaketteja.

– Meillä on käytössä niin sanottu light-versio. Syrjäseudulla palveluun saattaisi kuulua esimerkiksi monipuolisempia sairaanhoitajan palveluja ja toimenpiteitä.

Koulutus kannattaa

Eeva-Kaisa Mäki-Moijala on vakuuttunut ketjun hyödyistä. Olo-apteekkiketju tarjoaa jäsenmaksulle vastinetta.

– Äärimmäisen tärkeää on tuki henkilökohtaiseen kehittymiseen. Henkilöstön koulutus on monipuolista ja tehokasta. Se myös motivoi työntekijöitä.

Apteekin 15 työntekijän koulutus käynnistyi jo hyvissä ajoin ennen apteekin avajaisia. Tuotetietouden ja yhteisten toimintatapojen lisäksi heitä on koulutettu niin asiakkaan kohtaamiseen kuin asiakkaan tarpeiden kartoittamiseen. Koulutustilaisuudet luovat yhteishenkeä.

– Erittäin tärkeää on, että koulutus on systemaattista ja jatkuvaa, jopa viikoittaista. Ei riitä, että joku asia opetetaan kerran – viikkoa myöhemmin se on ehkä jo unohtunut.

Ketju tarjoaa yrittäjälle myös korkeatasoista markkinointia, jonka avulla kerrotaan palveluista asiakkaille. Apteekkari saa ketjulta myös kattavat tulosraportit ja johtamiskoulutusta esimiehille.

Mäki-Moijalan mielestä ketju tuo apteekin toimintaan entistä napakampaa otetta.

– Ketjun johdossa on asiantuntijoita moneen eri lähtöön, ja he kaikki tekevät työtään tosissaan. Siitä tulee meille pientä positiivista painetta. Ilman ketjua emme välttämättä ehtisi panostaa esimerkiksi koulutuksiin samalla tavalla.

Resepti kourassa lääkäristä

Asiakkailta on tullut palveluista yksinomaan positiivista palautetta. Myös tunnelma on saanut kehuja.

Moni asiakas tulee apteekkiin resepti kourassa suoraan samassa talossa toimivasta Terveystalon toimipisteestä. Asiakkaisiin kuuluu myös keskustassa työskenteleviä ja Etu-Töölön asukkaita. Helsingin keskustan alueella on useita yrityksiä, joiden työterveyshuollosta vastaa Terveystalo. Apteekkiin on joustavaa poiketa shoppailemaan samalla reissulla.

Oma lukunsa ovat turistit.

– Meillä käy paljon varsinkin venäläisiä turisteja, jotka saattavat tulla Helsinkiin jopa varta vasten ostamaan luotettavia lääkkeitä tai esimerkiksi kosmetiikkaa.

Venäläiset asiakkaat saavat nykyisin entistä parempaa palvelua, sillä apteekissa aloitti marraskuussa äidinkielenään venäjää puhuva farmaseutti.

Syntynyt apteekkiin

Eeva-Kaisa Mäki-Moijala on käytännössä ”syntynyt apteekkiin”, sillä isäkin oli apteekkari. Hän on elämänsä aikana nähnyt, miten apteekkitoiminta on mullistunut viimeisen 60 vuoden kuluessa.

1950- ja 60-luvulla apteekit valmistivat ja pakkasivat lääkkeitä paljolti itse, mutta tehdasvalmisteisten lääkkeiden osuus on sittemmin kasvanut tasaisesti. Vielä 80-luvun alussa laskettiin ostosten hintoja lyijykynällä ja lyötiin loppusumma kassakoneeseen. Ensimmäiset atk-ohjelmat tulivat apteekkeihin vuosikymmenen puolivälissä, ja viime vuosina ovat alkaneet yleistyä verkko- ja mobiilipalvelut.

– Nämä muutokset ovat vaatineet henkilöstöltä paljon sopeutumista, Mäki-Moijala sanoo.

Vuosien varrella Mäki-Moijala on ehtinyt työskennellä Espoon Viherlaaksossa, Hakaniemessä ja Yliopiston Apteekin pääapteekissa. Ennen Olo-apteekin perustamista hän toimi 14 vuotta Apteekkimarketin apteekkarina. Apteekkimarketin aina 1800-luvun alkuun ulottuvan historian kautta Olo-apteekki on tätä nykyä Helsingin vanhin vielä toiminnassa oleva yritys.

Pian edessä siintää kuitenkin luopuminen apteekin pyörittämisestä. Puuhaa riittää varmasti jatkossakin – siitä pitävät huolen mies ja 14 lastenlasta sekä kesämökki Somerniemellä ja Espanjassa sijaitseva loma-asunto.

Ennen kuin jättää työelämän ensi vuonna, Eeva-Kaisa Mäki-Moijala ehtii seurata uuden ajan apteekin toiminnan käynnistymistä.

”Helposti, nopeasti ja laadukkaasti”, kuuluu toiminnan ohjenuora.

– Pitää muistaa, että asiakkaat tekevät mieluummin jotain muuta kuin käyvät apteekissa. Toki apteekkiin kannattaa tulla myös terveenä, hyvinvointia hakemaan.

KUKA?

Eeva-Kaisa Mäki-Moijala

• Proviisori
  • Olo-apteekki Graniittitalon eli entisen Apteekkimarketin apteekkari
  • Työskennellyt uransa aikana useissa apteekeissa Helsingissä ja Espoossa.

Digipalvelujen valttina nopeus

Helsinkiläinen Tiina Rakkola on juuri käynyt Graniittitalon Olo-apteekin hyvinvointianalyysissä ja saanut kosmetologilta arvion ihonsa kunnosta.

– Ihonkosteus on hyvä nenän ympärillä. Muualla kasvoissa iho on vähän kuivempi ja vaatii kosteutusta.

Kosmetologin pikakonsultaatio on yksi esimerkki Olo-apteekin tarjoamista uudenlaisista hyvinvointipalveluista. Kaikkia palveluja Rakkola ei ole vielä ehtinyt kokeilla, sillä haastatteluhetkellä apteekki oli avannut ovensa vasta kuukautta aiemmin.

Digipalveluissa viehättää ennen kaikkea palvelun nopeus.

– Avustan 85-vuotiaita vanhempiani lääkkeiden hakemisessa. Lääkärin tai sairaanhoitajan chatti-palvelussa on helppo varmistaa, että tietyt lääkeyhdisteet ovat yhteensopivia.

Talissa asuva Rakkola on Graniittitalon Olo-apteekin kanta-asiakas, vaikka se ei olekaan hänen lähin apteekkinsa.

– Asioin usein Kampissa. Tämä on hyvällä paikalla, eikä liian ruuhkainen. Asiakaspalvelu on erinomaista. Saan aina vastauksen ja apua.

Rakkola arvostaa Olo-apteekin lisäpalveluja. Esimerkiksi influenssarokotuksen voi käydä ottamassa silloin, kun itselle sopii – ilman ajanvarausta.

– Erilaiset tempaukset muistuttavat, että itsestä on pidettävä huolta.

TEKSTI: Marjo Kanerva

KUVAT: Pasi Salminen, Aleksi Peltonen

Artikkeli on julkaistu Tampuriini-lehden numerossa 4/2019.