Logistiikkakeskus on kolmen jalkapallokentän kokoinen ja täysin automatisoitu.

Pohjoismaiden suurin lääke- ja terveystuotteiden logistiikkakeskus avattu Tanskaan

PHOENIXin tanskalainen tytäryhtiö Nomeco on avannut Pohjoismaiden suurimman lääke- ja terveystuotteiden logistiikkakeskuksen Køgen kaupunkiin Tanskaan.

25 000 neliömetrin rakennus on kolmen jalkapallokentän kokoinen. Täysin automatisoitu varasto on peräti 30 metriä korkea ja tarjoaa tilaa yli 55 000 kuormalavalle. Korkean automatisoinnin ansiosta varastossa voidaan siirtää jopa 1000 kuormalavaa tunnissa. Algoritmit tehostavat prosessia määrittämällä kullekin tuotteelle parhaan mahdollisen varastointipaikan sen tilaushistorian perusteella.

- Logistiikkakeskuksen rakentamisen keskeiset lähtökohdat olivat tehokkuus, laatu ja turvallisuus, koska toimialallamme toimitusvarmuus kulkee käsi kädessä potilasturvallisuuden kanssa. Køgen uuden varaston avulla optimoimme toimitusketjun sujuvuutta ja saamme lääkkeet entistä nopeammin potilaiden saataville, kertoi Nomecon toimitusjohtaja Henrik Kaastrup.

Maantieteellisesti Tanska ja Køgen kaupunki Kööpenhaminan eteläpuolella ovat ihanteellisia paikkoja, sillä myös Suomi, Ruotsi, Norja ja Baltia hyötyvät uudesta logistiikkakeskuksesta.

- Olen iloinen, että PHOENIX–konserni panostaa ja investoi uusimpaan, laadukkaimpaan ja tehokkaimpaan tekniikkaan myös muissa Pohjoismaissa. Tämä tarjoaa Pohjoismaiden markkinoille suuntaaville lääkevalmistajille entistäkin parempia mahdollisuuksia, arvioi Tamron logistiikkajohtaja Aki Koskinen.

Lehdistön yhteyshenkilöt