Kuva: Bart Ros, Unsplash

Uutinen -

Katsaus digitalisaatioon: näin yksinkertaiset sovellukset tekevät julkisilla matkustamisesta helpompaa ja esteetöntä

Julkisilla kulkuvälineillä liikkumista voi helpottaa yksinkertaisillakin sovelluksilla. Tässä katsauksessa esittelemme kaksi TCS:n rakentamaa ratkaisua Benelux-alueelta – näkymättömät liput sekä sovelluksen, jolla liikuntarajoitteiset voivat varata apua junamatkustamiseen.

Miltä tuntuisi, jos voisit matkustaa kaupunkisi julkisilla kulkuvälineillä ilman minkäänlaista matkakorttia tai tarvetta leimata kertalippua esimerkiksi mobiilisovelluksessa? Näkymättömän lipun ratkaisu on jo todellisuutta, ja Keski-Euroopassa tehdyn pilottivaiheen onnistuttua IT-palvelutalo Tata Consultancy Servicesin (TCS) tavoitteena on seuraavaksi viedä ratkaisu joukkoliikennejärjestelmiin kaikkialla maailmassa.

Näkymättömien lippujen (Invisible Tickets) avulla matkustajat voivat maksaa matkansa matkapuhelimensa automaattisella sovelluksella matkakorttien tai -lippujen sijaan. Järjestelmä havaitsee matkat reaaliajassa mobiilisensorien ja GPS:n avulla. Kun matkustaja saapuu määränpäähänsä, järjestelmä laskee automaattisesti koko matkan hinnan ja veloittaa sen käyttäjän tililtä.

Matkustaja voi vaihtaa kulkuneuvoja matkansa aikana vapaasti, sillä järjestelmä huomioi vain matkan lähtöpaikan ja määränpään joukkoliikenneoperaattorin niin halutessa. Plug and Play -periaatteella toimiva ratkaisu on integroitavissa helposti jo nykyisiin julkisen liikenteen lippusovelluksiin.

Näkymättömän lipun rakensi alun perin rahoitusalan yhtiö ING. ING:n innovaatiokumppanina TCS oli mukana kehittämässä ratkaisua, viemässä sitä nopeasti testausvaiheeseen ja validoimassa ratkaisua hyödyntäen kumppaniverkostojaan muun muassa startupien ja akateemisten instituutioiden kanssa. TCS ja ING pilotoivat näkymättömien lippujen ratkaisua yhden Benelux-alueen suurimman joukkoliikenneoperaattorin kanssa. ING pyysi tukea TCS:ltä ratkaisun skaalaamisessa muille markkinoille.

Sovellus toi helpotuksen liikuntarajoitteisille junamatkustajille

Belgian valtion rautatieyhtiö NMBS-SNCB saa vuosittain noin 60 000 pyyntöä matkustajilta, jotka tarvitsevat liikuntarajoitteen vuoksi apua asemilla tai junassa. Apu tuli varata päiviä etukäteen puhelinsoitolla, mikä kuormitti sekä matkustajia että yhtiön henkilökuntaa.

Ratkaisuksi TCS kehitti yhtiön kanssa mobiilisovelluksen, joka helpottaa liikuntarajoitteisten henkilöiden lipun ostoa. TCS:n rakentamassa SNCB Assist -sovelluksessa apua tarvitsevat matkustajat voivat varata lippunsa sekä asemilla ja junissa tarvitsemansa avun suoraan yhdessä sovelluksessa.

Sovellus näyttää asemat, joissa apua on saatavilla, ja välittää tiedot avuntarpeiden ajankohdista ja paikoista junayhtiön henkilökunnalle. Matkustaja voi ilmoittaa henkilökunnalle oman vaununsa, ja matkustaja voi kirjata henkilökunnalle myös itsestään tuntomerkkejä, joiden avulla hänet löytää asemalta.

Sovellus kehitettiin yhteistyössä useiden järjestöjen kanssa, jotta etenkin liikunta- ja näkörajoitteiset tai muuta tukea tarvitsevat henkilöt ovat voineet vaikuttaa sovelluksen toimintoihin.

”Ymmärsimme, että tarvitaan sovellus, joka helpottaa liikuntarajoitteisten matkustajien matkantekoa. Tavoitteemme on varmistaa, että kaikki, jotka haluavat matkustaa junillamme, pystyvät tekemään sen”, NMBS-SNCB:n tietohallintojohtaja Pierre André sanoo.

Voit lukea lisätietoa NMBS-SNCB:lle tehdystä ratkaisusta ja katsoa videon sovelluksesta TCS:n englanninkielisillä sivuilla.