Pilvipalveluiden viisi trendiä vuodelle 2023

Pilvipalveluiden viisi trendiä vuodelle 2023

Globaali IT-palvelutalo Tata Consultancy Services (TCS) on listannut viisi tärkeintä pilvipalvelutrendiä, joiden se uskoo vaikuttavan yritysten liiketoimintaan maailmanlaajuisesti vuonna 2023. Trendit ovat pilvi 2.0, suvereeni pilvi, 5G ja reunalaskenta, toimialakohtaiset pilvet ja kasvava pula pilviosaajista.

Organisaatioiden siirtyvät yhä enenevässä määrin pilveen, ja Gartner ennustaa maailman pilvipalveluiden käytön kasvavan yli 20 prosentilla 591,8 miljardiin Yhdysvaltain dollariin vuoden 2023 aikana – inflaation ja taloudellisen epävarmuuden aiheuttamista säästöpaineista huolimatta. Muutoksen nopeus on aiheuttanut monille yritysjohtajille huolta ja hämmennystä siitä, mihin teknologiainvestointeja pitäisi kohdentaa. Lähitulevaisuus vaatii kuitenkin parempaa strategista suunnittelua ja pitkän aikavälin visiota.

”Meillä on yli 616 000 pilviympäristössä työskentelevää työntekijää, ja lähes kaikki asiakkaamme hyödyntävät TCS:n pilvipalveluita. Seuraammekin TCS:llä pilviteknologian kehitystä todella tiiviisti”, sanoo Parthiv Shah, TCS:n pilvistrategian ja -transformaation globaali johtaja.”Teknologiat kehittyvät jatkuvasti uusiin suuntiin, joten investointi oikeanlaiseen pilvi-infrastruktuuriin on yksi tärkeimmistä päätöksistä, jonka yritys voi tehdä vuonna 2023. Yritysjohtajien täytyy ymmärtää, että pilvi on nykyään keskeinen osa liiketoimintastrategiaa – ei vain IT-ratkaisu.”

Vuoden 2023 viisi tärkeintä pilvitrendiä yrityksille ovat seuraavat:

1. Pilvi 2.0

Pilvi siirtyy seuraavaan vaiheeseen ja muodostaa keskeisen osan liiketoimintastrategiaa.

Monet organisaatiot maailmalla tekivät ensimmäiset pilvi-investointinsa kiireessä koronapandemian puhjettua. Tarkoituksena oli helpottaa etätöiden tekemistä tai saavuttaa lyhyen aikavälin kustannussäästöjä. Nyt globaali taloustilanne pakottaa yritykset arvioimaan ja mittaamaan pilvistrategioidensa todellista arvoa. Yritykset täsmentävät pilven lisäarvon mittareita ja arvioivat, miten pilvi voi tukea asiakkaita tai tuoda uusia tulonlähteitä. Tämä uusi näkökulma asemoi pilven nykyaikaisen liiketoimintastrategian ytimeen ja korostaa pilven roolia kasvun ja muutoksen luomisessa sekä jatkuvien innovaatioiden mahdollistajana.

2. Suvereeni pilvi

Uudet tietosuojasäädökset ohjaavat yrityksiä suvereeniin pilveen.

Suvereeni pilvi (sovereign cloud) on tietoturvan väline, jonka mikä tahansa organisaatio voi ottaa käyttöön suojatakseen arvokasta dataansa ja järjestelmiään luvattomalta pääsyltä. YK:n kauppa- ja kehityskonferenssin mukaan yli 70 prosenttia maailman valtioista on säätänyt data- ja yksityisyyslakeja, jotka ohjaavat yrityksiä lisäämään suvereenin pilven moni-, hybridi- ja polypilvistrategioihinsa täyttääkseen lain vaatimukset. Tämä monimutkaistaa järjestelmäintegraatioita, yhteentoimivuutta ja tiedon siirrettävyyttä, mutta on silti entistä tärkeämpi osa organisaatioiden pilvistrategioita vuodesta 2023 alkaen.

3. Pilvi-innovaatiot

5G ja reunalaskenta kiihdyttävät liiketoimintoja merkittävästi.

Yritykset voivat lyhentää vasteaikoja ja säästää kaistaa tuomalla pilvilaskennan ja -varastoinnin lähemmäs datalähteitä. Reunapilven kehitys moninkertaistaa yritysten etulinjassa käytettävät sovellukset, esimerkiksi vastuullisuusratkaisuihin sekä myymälöiden ja tehtaiden toimintoihin liittyen. Vaikka kvanttilaskenta on vasta kehityksensä alkuvaiheessa, yhä useampi yritys on alkanut valmistautua kvanttitoiminnallisuuksien käyttöönottoon. Tekoälyn, koneoppimisen sekä virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden merkittävien edistysaskeleiden odotetaan myös osaltaan syventävän pilven roolia nykyaikaisessa liiketoiminnassa ja ihmisten arjessa.

4. Toimialapilvi

Yritykset alkavat korjata toimialapilvi-investointiensa satoa.

Pilvipalvelut voidaan räätälöidä eri toimialojen tarpeisiin tuomaan liiketoiminnalle aitoa lisäarvoa sen lisäksi, että pilvi tehostaa taustajärjestelmien toimintaa. Yritykset, jotka investoivat toimialakohtaisiin pilviratkaisuihin ratkaistakseen tyypillisiä liiketoimintahaasteita, voivat odottaa saavuttavansa tavoitteet huomattavasti aiempaa nopeammin – olipa kyse vaikkapa nopeasti muuttuvista toimitusketjuista tai energiatehokkuutta parantavista vastuullisuusaloitteista.

Kuluttajakeskeisillä toimialoilla, kuten vähittäiskaupassa sekä hotelli- ja ravintola-alalla, on erinomaiset mahdollisuudet saada reunalaskennasta välittömästi hyötyjä. Siksi toimialapilven kehityksen arvioidaan kiihtyvän etenkin näillä toimialoilla. Odotamme lähivuosina useita toimialapilveen liittyviä menestystarinoita.

5. Muuttuva osaaminen

Osaajapula pahenee, kun pilviteknologiat kehittyvät ja vaativat uusia digitaalisia taitoja.

Pilvi synnyttää uusia mahdollisuuksia yrityksille ja työntekijöille, mutta haasteena on kouluttaa työntekijöitä monipilven asiantuntijoiksi. Vaaditaan yritysten, julkishallinnon, korkeakoulujen ja toimialajärjestöjen yhteistyötä, jotta työntekijät saavat koulutusta ja työkaluja menestyä pilvi-innovaatioiden aikakaudella. Ennustamme kilpailua huippuosaajista, joka toimii eräänlaisena vastakohtana paineille, joita talouden laskusuhdanne aiheuttaa työntekijöille. Yritysten täytyy panostaa entistä enemmän koulutukseen, uudelleenkouluttamiseen ja työntekijöiden sitouttamiseen, jos ne haluavat tarttua pilvipohjaisen liiketoiminnan mahdollisuuksiin nopeasti.

”Pilvibudjetteja arvioidaan entistä tarkemmin globaalien taloushaasteiden vuoksi. Uskomme budjettien kuitenkin pysyvän ennallaan ja jopa kasvavan etenkin keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä”, Parthiv jatkaa. ”Uudet teknologiat ja kumppanuudet edistävät innovointia ja tarjoavat jatkossakin juuri sellaisia pilvipohjaisia palveluita, joista muodostuu tärkeä osa liiketoimintaa. Yrityksillä, jotka kehittävät pilvilähtöisiä strategioita ennakoivasti, on huomattavasti paremmat mahdollisuudet saada hyvää tuottoa investoinneilleen vuonna 2023.”

TCS toimii tiiviissä yhteistyössä kaikkien merkittävimpien hyperskaalan pilvipalveluntarjoajien kanssa tarjotakseen asiakkailleen parhaita digitaalisia ratkaisuja ja palveluita. Yhtiö tukee myös asiakkaidensa suuria toimialapilvitransformaatiohankkeita ympäri maailmaa. Lisätietoja löydät TCS:n englanninkielisiltä sivuilta.

Kuva: Joshua Sortino, Unsplash