Tutkimus: TCS:llä on Pohjoismaiden tyytyväisimmät asiakkaat

Tutkimus: TCS:llä on Pohjoismaiden tyytyväisimmät asiakkaat

• Tata Consultancy Services on saavuttanut Pohjoismaiden kärkisijan asiakastyytyväisyydessä 14. vuotta peräkkäin. Tulos selviää riippumattomasta tutkimuksesta, johon vastasi 400 yritysjohdon edustajaa Pohjoismaiden suurimmista IT-palveluja hankkivista yrityksistä.
  • Tutkimuksen mukaan suomalaiset IT-palveluita ostavat asiakkaat suunnittelevat seuraavia suurimpia investointejaan liiketoimintaprosessien automatisoimiseen, tietoturvaan sekä pilvisiirtymään.

Tata Consultancy Services (TCS) on arvioitu asiakastyytyväisyydeltään Pohjoismaiden parhaaksi IT-palveluiden tarjoajaksi. Whitelane Researchin toteuttamaan riippumattomaan tutkimukseen vastasi 400 yritysjohdon edustajaa Pohjoismaiden (Ruotsi, Norja, Tanska ja Suomi) suurimmista IT-palveluita hankkivista yrityksistä.

Whitelanen toteuttamassa tutkimuksessa arvioitiin yli 750 IT-hankintasuhdetta ja yli 1 400 pilvipalveluiden hankintasuhdetta ja määritettiin niiden perusteella Pohjoismaiden 25 parasta IT-palveluiden tarjoajaa. TCS saavutti paikan yritysten kärjessä jo 14. vuotta peräkkäin. TCS:n pisteet kokonaistyytyväisyydessä olivat 81 %, kun alan keskiarvo oli 73 %. Suomessa TCS:n asiakastyytyväisyys oli 79 %, neljä prosenttiyksikköä yli keskiarvon.

TCS saavutti korkeimmat pisteet IT-palveluiden osalta digitalisaatiossa (82 %, alan keskiarvo 77 %), sovelluspalveluissa (81 %, alan keskiarvo 75 %) ja tietoturvapalveluissa (88 %, alan keskiarvo 78 %). Yhtiö arvioitiin parhaaksi myös palveluiden toimituksen laadussa (82 %, alan keskiarvo 74 %).

Whitelanen tutkimuksen mukaan ulkoistushalukkuus on pysynyt Suomessa pitkälti viime vuoden tasolla. Noin puolet yrityksistä suunnittelee ulkoistavansa seuraavan kahden vuoden aikana saman verran kuin tällä hetkellä ja viidennes aikoo ulkoistaa IT-palveluitaan aiempaa enemmän. Suomalaisyritysten ulkoistusaikeet ovat linjassa muiden Pohjoismaiden kanssa. Useimmat niistä vastaajista, jotka suunnittelevat ulkoistamisen lisäämistä seuraavan kahden vuoden aikana, toimivat tietoliikenne- ja teknologia-aloilla (41 %) sekä tuotanto-, kemikaali-, kulutustavara- ja lääketeollisuudessa (25 %).

Tutkimuksesta käy myös ilmi, että suomalaisvastaajien keskuudessa tärkeimmät IT-investointikohteet seuraavan kahden vuoden aikana ovat liiketoimintaprosessien automatisoinnin lisääminen (61 %), tietoturvan ja järjestelmien resilienssin parantaminen (59 %) sekä ydintoimintojen siirtäminen pilveen (58 %).

”Asiakaskeskeisyys ja empatia työntekijöitä kohtaan ohjaavat kaikkea toimintaamme TCS:llä. TCS on syventänyt yhteistyötä asiakkaiden kanssa Suomessa vuosien saatossa lukuisilla toimialoilla ja auttanut luomaan eksponentiaalista arvoa heidän digitalisaatiohankkeilleen. Olemme erittäin ylpeitä siitä, että saamme asiakkailtamme todella hyvää palautetta ja että olemme onnistuneet säilyttämään johtavan asemamme asiakastyytyväisyydessä. Haluan kiittää erinomaisesta tuloksesta koko TCS:n tiimiä sekä mahtavia suomalaisia asiakkaitamme, joiden kanssa rakennamme jatkossakin yhä kestävämpää tulevaisuuden liiketoimintaa”, kertoo TCS:n Suomen maajohtaja Subhadipta Samantray kertoo.

”TCS on toistuvasti todistanut olevansa Pohjoismaissa toimivien yritysten ykkösvalinta IT-palveluntarjoajaksi. Avainasemassa on ollut nostaa asiakkaat yrityksen liiketoimintamallin ytimeen jo neljäntoista vuoden ajan ja mukautua vaikeasti ennustettavaan ja nopeasti muuttuvaan maailmantalouteen. On ilo antaa TCS:lle tunnustusta kovista ponnisteluista ja vahvasta sitoutumisesta asiakkaiden palvelemiseen. Haluammekin onnitella jokaista TCS:n työntekijää hienosti sujuneesta vuodesta ja mahtavista tuloksista”, sanoo Jef Loos, Whitelane Researchin tutkimusjohtaja.

”10 vuotta jatkuneen yhteistyön jälkeen TCS on osoittautunut arvokkaaksi kumppaniksi. Heillä on syvää asiantuntemusta pankki- ja rahoitusalasta, mikä näkyy kaikessa työssä, jonka he tekevät meidän kanssamme. TCS auttaa meitä kaikessa sovelluksiin, infrastruktuuriin ja loppukäyttäjäpalveluihin liittyvissä asioissa. Kymmenenvuotisen katkeamattoman yhteistyön jälkeen odotamme innolla hyvän työn jatkamista luotettavan kumppanimme kanssa”, sanoo Norjan suurimman pankin DNB Bank ASA:n teknologiajohtaja Øyvind Trangerud.

TCS on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1991, ja tällä hetkellä yli 20 000 TCS:n työntekijää tukee Pohjoismaiden johtavia yrityksiä kasvun ja kehityksen edistämisessä. Top Employers Institute on nimennyt yhtiön huipputyönantajaksi Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa.

Whitelane tutkii vuosittain Euroopan suurimpia IT-palveluja ostavia yrityksiä lisätäkseen ymmärrystä niiden ulkoistussuunnitelmista ja asenteista IT- ja pilvipalveluiden tarjoajia kohtaan. Lisätietoja Whitelane Researchin tutkimuksesta: https://whitelane.com/.