Katsaus digitalisaatioon: Lentämisen tulevaisuus

Katsaus digitalisaatioon: Lentämisen tulevaisuus

Tämänkertaisessa digitalisaatiokatsauksessa tarkastelemme mm. lentoliikenteen digitalisaatiota sekä Maailman talousfoorumissa käsiteltyjä innovaatioita.

Innovaatiot vauhdittavat SAS-lentoyhtiötä

SAS ja Tata Consultancy Services (TCS) ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2012. Ensimmäinen yhteistyön tulos oli pilvipohjainen rahoitus- ja kirjanpitoalusta, jota käytetään tällä hetkellä kaikissa SAS:n 55 toimintamaassa.

Nyt SAS on ottamassa seuraavaa digitalisaatioaskelta SAS Labsin ja TCS:n yhteistyön muodossa. Projektin ensimmäisiin tuloksiin kuuluu Turi-chatbot, digitaalinen kumppani, joka auttaa matkustajia matkan alusta loppuun. Toinen innovaatio on henkilökohtainen matkalaukkusovellus, jonka avulla matkustajat voivat nopeasti kirjata matkatavaransa ja seurata niitä.

SAS:n toimitusjohtajan Rickard Gustafsonin mukaan kaikki yrityksen osat on digitalisoitava, jotta lehtoyhtiö pysyisi kilpailun kärjessä. Tähänastinen työ on lisännyt myyntiä ja parantanut myös asiakaskokemusta. SAS käyttää nyt myös tekoälyä monien prosessien automatisointiin, minkä avulla esimerkiksi parannetaan asiakaspalvelua vastaamalla nopeammin kysymyksiin verkkosivuilla.

Tästä voit katsoa videon siitä, kuinka TCS ja SAS tekevät yhdessä maailman pisimmälle digitalisoitua lentoyhtiötä: https://www.youtube.com/watch?v=pJGo6TU8Awg&

Innovaatiot, yhteistyö ja kestävyys: Davos 2020:n kolme pääteemaa

Maailman talousfoorumi piti tänä vuonna 50. vuosikokouksensa Davosissa, Sveitsissä. TCS on foorumin strateginen kumppani ja osallistui jo kymmenettä vuotta peräkkäin tilaisuuteen.

Kolme tämän vuoden pääteemaa olivat innovaatiot, yhteistyö ja kestävä kehitys. Nykyään yritysten hallituksilta ja toimitusjohtajilta edellytetään, että he johtavat yritystoimintaa eettisemmällä, tarkoituksenmukaisemmalla, osallistavammalla ja sosiaalisesti kestävämmällä tavalla. Samalla odotusarvona on, että yritykset pienentävät nopeasti omaa ympäristövaikutustaan. Toimitusjohtaja on paljon esillä ja saattaa jopa nousta kuuluisammaksi kuin johtamansa yritys. Johdolta edellytetään joka tapauksessa aitoutta, nopeaa reagointia ja vakavaa suhtautumista yritykselle esitettyihin kysymyksiin.

Lue, mitä TCS:n toimitusjohtaja Rajesh Gopinathan ajattelee näistä asioista ja kuinka innovaatiot, yhteistyö ja kestävyys ovat avainasemassa minkä tahansa yrityksen tulevaisuudessa: https://www.linkedin.com/pulse/leveraging-ecosystems-better-world-reflections-from-davos-gopinathan/

TCS on omasta #DigitalDirections-blogista voit lukea yhteenvedon yhtiön näkemyksistä Maailman talousfoorumissa: https://digitaldirections.com/davos-2020-round-up-harnessing-the-power-of-cooperation-and-partnership/

TCS Davosissa 2020 Kuinka luomme kestävän maailman

TCS on sitoutunut voimakkaasti yhteen Davosin tärkeimmistä kysymyksistä – vastuuseemme luoda kestävämpi yhteiskunta. Yksi TCS:n tärkeimmistä sitoumuksista on vahvistaa yhteisöjä, joissa yhtiö toimii. Yksi esimerkki on Ignite My Future in School (IMFIS) -hanke, joka perustettiin vuonna 2017 valmistelemaan opiskelijoita uuteen digitaaliseen talouteen.

IMFIS on käynnistämisensä jälkeen auttanut yli 10 000 opettajaa ja lähes 600 000 opiskelijaa. Tavoitteena on tavoittaa 20 000 opettajaa ja miljoona opiskelijaa vuoteen 2021 mennessä. Maailman talousfoorumin Future of Jobs -raportti alleviivaa IMFIS-hankkeen merkitystä. Raportti ennustaa suuria muutoksia työmarkkinoilla ja osaamisvajetta uudentyyppisten työtehtävien vallatessa alaa.

Lue tästä lisää Davos 2020:sta ja siitä, kuinka TCS osallistuu kestävämpien ja vahvempien yhteisöjen luomiseen: https://digitaldirections.com/creating-a-cohesive-and-sustainable-world-tcs-at-davos-2020/

TCS on osa Tata-konsernia, joka on Intian suurin teollinen monialayritys. TCS työllistää yli 436 000 huippupätevää konsulttia 46 maassa ja sen liikevaihto oli 31.3.2019 päättyneellä tilikaudella 20,9 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu BSE- ja National Stock Exchange -pörsseissä Intiassa. TCS:n proaktiivinen asennoituminen ilmastonmuutokseen ja palkittu työ yhteisöjen hyväksi eri puolilla maailmaa on tuonut yhtiölle aseman merkittävissä kestävän kehityksen mittareissa, kuten Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index ja FTSE4Good Emerging Index. Lisätietoja osoitteesta www.tcs.com.

TCS on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1991. Yrityksen suomalaisia, ruotsalaisia, norjalaisia ja tanskalaisia asiakkaita palvelee kaikkiaan noin 14 000 asiantuntijaa. Viimeksi kuluneiden kymmenen vuoden aikana TCS:n asiakkaat ovat joka vuosi valinneet yrityksen parhaaksi IT-konsultointipalvelujen toimittajaksi Pohjoismaissa. TCS on saanut myös Euroopan huipputyönantajan tunnustuksen seitsemänä viime vuonna.