Kestävän akkuteknologian uusi kehityshanke – Norjan teknis-luonnontieteellinen yliopisto ja TCS aloittavat yhteistyön

Tata Consultancy Services ja NTNU ovat käynnistäneet strategisen yhteistyön akkuteknologian parissa nopeuttaakseen siirtymää päästöttömään energiaan. Vastuullisen akkuarvoketjun kehittäminen on TCS:lle merkittävä prioriteetti, ja yhtiö on solminut tuoreeltaan siihen liittyvän yhteistyösopimuksen myös norjalaisen akkuteknologiayhtiö Beyonderin kanssa.

HELSINKI 21. helmikuuta 2023: Globaali IT-palvelutalo Tata Consultancy Services (TCS) aloittaa akateemisen yhteistyön Norjan teknis-luonnontieteellisen yliopiston (NTNU) kanssa. NTNU on yksi Norjan suurimmista ja arvostetuimmista korkeakouluista. Strategisen kumppanuuden tavoitteena on kehittää edistyksellisiä akkukennoteknologioita ja vauhdittaa siirtymää puhtaaseen energiaan globaalisti.

TCS tekee tiivistä yhteistyötä NTNU:n energia- ja prosessitekniikan osaston (EPT) kanssa kestävien energiaratkaisuiden suunnittelussa, kehityksessä ja digitaalisessa testaamisessa. TCS vastaa teknologiakonsultoinnista ja digitaalisista innovaatioista akkuarvoketjun kaikissa vaiheissa. Tämä käsittää akkujen valmistuksen, elinkaaren hallinnan, kennojen kokoamisen ja testaamisen sekä erillisen alustan kehittämisen akkujen vastuullisten tuotantoketjujen suunnitteluun. Lisäksi TCS rakentaa digitaaliset kaksoset kiinteäelektrolyyttisistä akuista ja litiumioniakuista.

Kumppanuuden myötä TCS tukee EPT-osastoa teknologiayhteistyössä, osaamisen jakamisessa, digitaalisessa innovoinnissa sekä startup-yhteistyössä. NTNU pääsee myös osaksi TCS:n kansainvälistä teknologia-asiantuntijoiden ja yrityskumppaneiden verkostoa, mikä edesauttaa tuotannon skaalautumista ja kestävien akkujen globaaliin kysyntään vastaamista. Tuomalla akateemisen ja yritysmaailman lähemmäs toisiaan sekä luomalla selkeän reitin markkinoille TCS ja NTNU vauhdittavat yhteiskunnan sähköistymistä ja hiilineutraalia tulevaisuutta.

”Yhteistyö toimialan keskeisten toimijoiden, kuten TCS:n kanssa on tärkeää, jotta voimme vahvistaa tutkimusta ja opetusta akkutuotantoon ja -järjestelmäosaamiseen liittyen. Jakamalla osaamista voimme vauhdittaa tutkimuksen, teknologian ja opetuksen kehitystä alalla, jolla on eksponentiaalinen kasvupotentiaali ja joka vaatii valtavasti uusia osaajia lähivuosina”, sanoo professori Odne Stokke Burheim NTNU:n energia- ja prosessitekniikan osastolta.

Akkuteknologian innovaatioilla ovat keskeinen rooli liikenteen sähköistämisessä ja sähköverkkojen tasapainottamisessa ja siten myös globaalien hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamisessa. Olemme iloisia kumppanuudesta arvostetun norjalaisen yliopiston kanssa tässä hankkeessa. Meillä on yhteinen päämäärä rakentaa kaikille kestävämpi tulevaisuus”, toteaa Rajan Maheshwari, TCS:n Norjan maajohtaja.

Aiesopimus Beyonderin kanssa auttaa norjalaisyhtiötä kasvattamaan vientiään Intiassa

TCS on solminut aiesopimuksen yhteistyöstä norjalaisen akkuteknologiayhtiö Beyonderin kanssa. Beyonder kehittää akkuteknologiaa, jonka hiilijalanjälki on mahdollisimman matala. Yhtiö tuottaa aktiivihiiltä akkumateriaalituotantoon esimerkiksi sahanpurusta. Beyonderilla on tuotekehityskeskus Norjan Stavangerissa, jonne se aikoo rakentaa myös akkumateriaalitehtaan.

”TCS on johtava toimija, joka haluaa hyödyntää Norjassa kehitettyä vastuullisempaa ja kestävämpää akkuteknologiaa”, sanoi Beyonderin toimitusjohtaja Svein Kvernstuen aiesopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä osana Norjan vienninedistämisyhtiön järjestämää matkaa Intian New Delhissä.

Lisätietoa Beyonderin kanssa solmitusta aiesopimuksesta löydät Norjan vienninedistämisyhtiön norjankielisiltä verkkosivuilta.

TCS tarjoaa laajan valikoiman ratkaisuja, jotka vauhdittavat energiasektorin uudistamista ja tukevat yrityksiä hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamisessa. Lisätietoa ratkaisuista löydät TCS:n englanninkielisiltä verkkosivuilta.

TCS on globaali IT-palveluita ja liiketoimintaratkaisuja tarjoava yhtiö, joka on toiminut monien maailman suurimpien yritysten muutoskumppanina jo yli 50 vuoden ajan. TCS hyödyntää teknologiaratkaisuissaan yhtiön ainutlaatuista Location Independent Agile™ -toimitusmallia.

TCS on osa Tata-konsernia, joka on Intian suurin teollinen monialayritys. TCS työllistää yli 615 000 huippupätevää konsulttia 46 maassa ja sen liikevaihto oli 31.3.2022 päättyneellä tilikaudella 25,7 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu BSE- ja National Stock Exchange -pörsseissä Intiassa. TCS:n proaktiivinen asennoituminen ilmastonmuutokseen ja palkittu työ yhteisöjen hyväksi eri puolilla maailmaa on tuonut yhtiölle aseman merkittävissä kestävän kehityksen mittareissa, kuten Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index ja FTSE4Good Emerging Index. Lisätietoja osoitteessa www.tcs.com ja Twitterissä @TCS.

TCS on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1991. Yrityksen suomalaisia, ruotsalaisia, norjalaisia ja tanskalaisia asiakkaita palvelee kaikkiaan 20 000 asiantuntijaa. Viimeksi kuluneiden 13 vuoden aikana TCS:n asiakkaat ovat joka vuosi valinneet yrityksen parhaaksi IT-konsultointipalvelujen toimittajaksi Pohjoismaissa. TCS on myös saanut huipputyönantajan Top Employer -tunnustuksen Suomessa kolme vuotta peräkkäin.

Norjan teknis-luonnontieteellinen yliopisto (NTNU)

NTNU on kansainvälinen yliopisto, jonka pääkonttori sijaitsee Trondheimissa ja jolla on kampukset myös Ålesundissa ja Gjøvikissä. NTNU on keskittynyt luonnontieteiden ja teknologian opetukseen ja tutkimukseen. Laaja opintotarjonta sisältää myös humanististen tieteiden, yhteiskuntatieteiden, taloustieteen, lääketieteen, kasvatustieteen, arkkitehtuurin sekä yrittäjyyden ja taiteen alan opintokokonaisuuksia.