Lexmark vahvistaa innovointikykyään – valitsi TCS:n uudistamaan yhtiön digitaalisen ytimen

Tata Consultancy Services auttaa Lexmarkia vauhdittamaan yhtiön pilvisiirtymää, kehittämään integroituja liiketoimintoja sekä laajentamaan yhtiön innovointiohjelmaa.

HELSINKI, 22.8.2023: Globaalin kuvantamis- ja IoT-ratkaisujen tarjoaja Lexmarkin tavoitteena on tulla maailman johtavaksi pilvipalveluja hyödyntävien kuvantamis- ja IoT-teknologioiden tarjoajaksi ja kehittää jatkuvasti erilaisia yritysratkaisuja. Lexmark ryhtyy toteuttamaan strategista pilvimuutoshanketta, johon se on valinnut kumppanikseen IT-palvelutalo Tata Consultancy Servicesin (TCS).

TCS siirtää Lexmarkin monimutkaiset, yhtiön omissa tiloissa sijaitsevien palvelinten suorittamat työkuormat julkiseen pilvipalveluun ja suunnittelee yhtiölle uuden ketterän pilvitoimintamallin, joka hyödyntää automaatiota ja infrastruktuuri koodina -menetelmää (infrastructure-as-code). Osana muutosprosessia TCS rakentaa Lexmarkille sen tulevaisuuden tarpeisiin vastaavan, SAP S4/HANA -toiminnanohjausjärjestelmään pohjautuvan digitaalisen ytimen, joka yksinkertaistaa liiketoimintoja ja parantaa käyttökokemusta taloushallinnon, toimitusketjujen ja tilausten hallinnan prosesseissa.

TCS suunnittelee Lexmarkille huippuluokan komentokeskuksen, joka valvoo yhtiön kriittisiä liiketoimintaprosesseja kokonaisvaltaisesti kaikissa toiminnoissa, mukaan lukien sovellukset, data, infrastruktuuri ja verkko. Toimitusprosesseja automatisoidaan TCS:n Machine First -toimitusmallia (MFDM™) hyödyntäen. Uusi toimintamalli mahdollistaa muun muassa itsekorjautuvat ja ennakoivat toiminnot, mikä parantaa asiakaskokemusta ja lisää liiketoiminnan ketteryyttä sekä muutosjoustavuutta.

Lisäksi TCS perustaa Agile Innovation Cloud™ -innovointitiimin laajentamaan Lexmarkin innovointihankkeita. TCS:n innovaatioasiantuntijat tekevät tiivistä yhteistyötä Lexmarkin tuotetiimien kanssa nopeuttaakseen ideoiden saattamista toteutukseen järjestelmällisellä tavalla. Tämä auttaa skaalaamaan innovaatioita nopeammin ja tuomaan uusia tuotteita ja palveluita markkinoille nopeammin. TCS auttaa myös tuomaan Lexmarkin Optra-alustan saataville Lexmarkin valmistavan teollisuuden ja vähittäiskaupan asiakkaille kaikkialla maailmassa. Optra yhdistää IoT-laitteiden datan ja liiketoiminnan ydinjärjestelmät.

”TCS on ollut digitaalisen muutosmatkamme strateginen kumppani jo yli 20 vuoden ajan. TCS on tukenut visiotamme olla innovatiivisten kuvantamis- ja IoT-ratkaisujen edelläkävijä ja auttanut meitä pysymään kasvu-uralla. Yhteistyö TCS:n kanssa auttaa meitä luomaan integroidun toimintamallin, joka hyödyntää muun muassa pilvi- ja automaatioteknologioita sekä parantaa liiketoimintamme ketteryyttä, käyttö- ja asiakaskokemusta sekä tuottavuutta”, kertoo Vishal Gupta, Lexmarkin tietohallinto- ja teknologiajohtaja.

”Olemme iloisia päästessämme tekemään Lexmarkin kanssa yhteistyötä tämän strategisen hankkeen parissa, jonka tavoitteena on uudistaa yhtiön sovellus- ja infrastruktuuriportfolio, rakentaa ketterämpää liiketoimintaa ja nopeuttaa ratkaisujen markkinoilletuontiaikaa. Agile Innovation Cloud -mallimme mahdollistaa jatkuvan ideoinnin ja innovoinnin Lexmarkin kasvu- ja muutostarpeiden mukaisesti”, sanoo V Rajanna, TCS:n Technology, Software, and Services -liiketoimintayksikön globaali johtaja.

Kuva: Mårten Björk, Unsplash

Lexmark

Lexmark kehittää pilvipohjaisia kuvantamis- ja IoT-teknologioita, joiden avulla asiakkaat yli 170 maassa ympäri maailmaa voivat saavuttaa liiketoiminnassaan nopeasti tuloksia. Hyväksi todettujen teknologioiden ja monipuolisen alan asiantuntemuksen tehokkaan yhdistelmän avulla nopeutamme liiketoiminnallista muutosta muuntamalla tiedot näkemyksiksi, tiedot päätöksiksi ja analytiikan toiminnaksi.

TCS on globaali IT-palveluita, konsultointia ja liiketoimintaratkaisuja tarjoava yhtiö, joka on toiminut monien maailman suurimpien yritysten muutoskumppanina jo yli 55 vuoden ajan.

TCS on osa Tata-konsernia, joka on Intian suurin teollinen monialayritys. TCS työllistää noin 614 000 huippupätevää konsulttia 55 maassa ja sen liikevaihto oli 31.3.2023 päättyneellä tilikaudella 27,9 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu BSE- ja National Stock Exchange -pörsseissä Intiassa. TCS:n proaktiivinen asennoituminen ilmastonmuutokseen ja palkittu työ yhteisöjen hyväksi eri puolilla maailmaa on tuonut yhtiölle aseman merkittävissä kestävän kehityksen mittareissa, kuten MSCI Global Sustainability Index ja FTSE4Good Emerging Index.

TCS on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1991. Yrityksen suomalaisia, ruotsalaisia, norjalaisia ja tanskalaisia asiakkaita palvelee kaikkiaan 20 000 asiantuntijaa. Viimeksi kuluneiden 14 vuoden aikana TCS:n asiakkaat ovat joka vuosi valinneet yrityksen parhaaksi IT-konsultointipalvelujen toimittajaksi Pohjoismaissa. TCS on myös saanut huipputyönantajan Top Employer -tunnustuksen Suomessa kolme vuotta peräkkäin.