Outokummun teknologiajohtaja Stefan Erdmann ja Tata Consultancy Servicesin Suomen maajohtaja Subhadipta Samantray. Kuva: Tata Consultancy Services

Outokumpu valitsi TCS:n kumppanikseen pilvisiirtymään

Tata Consultancy Services rakentaa Outokummulle uuden pilvipohjaisen IT-infrastruktuurin, joka tehostaa toiminnan ketteryyttä ja parantaa työntekijäkokemusta.

HELSINKI 5.7.2022: Maailman johtava vastuullisen ruostumattoman teräksen tuottaja Outokumpu on valinnut IT-palvelutalo Tata Consultancy Servicesin (TCS) kumppanikseen siirtämään yhtiön IT-infrastruktuurin ketterään ja turvalliseen pilvipohjaiseen ympäristöön, joka auttaa yhtiötä pienentämään hiilijalanjälkeään ja tukee strategisten tavoitteiden saavuttamisessa.

Outokumpu työllistää noin 9 000 työntekijää yli 30 maassa, ja sen pääkonttori on Suomessa. Yhtiön tavoitteena on olla alansa edelläkävijä ja vahvistaa kilpailukykyään ruostumattoman teräksen tuottajana. Osana tätä tavoitetta yhtiö on solminut TCS:n kanssa monivuotisen strategisen kumppanuuden, jonka puitteissa yhtiölle rakennetaan uuden sukupolven hybridipilvialusta.

TCS hyödyntää syvällistä teräsalan tietämystään tukiessaan Outokumpua uuden ydinjärjestelmän rakentamisessa. Järjestelmä rakennetaan hyödyntäen edistyksellisiä digitaalisia teknologioita, kuten pilvipalveluita, data-analytiikkaa ja tekoälyä. Outokummun kriittiset tuotannonohjausjärjestelmät ja tärkeimmät SAP-järjestelmät uudistetaan ja siirretään Microsoft Azure -hybridipilvialustalle.

Lisäksi TCS tuo Outokummun käyttöön uudet digitaaliset loppukäyttäjäpalvelut, jotka vastaavat Outokummun liiketoimintayksiköiden erilaisia tarpeita ja auttavat niitä saamaan täyden hyödyn pilvitransformaatiosta. TCS käyttää Machine First -toimitusmalliaan (MFDM™) virtaviivaistaakseen tuotannon hallintaa Cognix™ for Workplace -alustan avulla. Tämä tekoälypohjainen ohjelmisto edistää ihmisen ja koneen yhteistyötä ja auttaa luomaan intuitiivisen, immersiivisen ja älykkään työtilan, joka tarjoaa miellyttäviä työntekijäkokemuksia.

Uusi pilvipohjainen ydinjärjestelmä auttaa parantamaan Outokummun toimintojen kestävyyttä, skaalautuvuutta ja ketteryyttä. Pilvi-infrastruktuuri helpottaa uuden sukupolven teknologioiden käyttöönottoa, minkä odotetaan nopeuttavan innovaatioita koko organisaatiossa ja edistävän yhtiön digitaalisen tuotannon tavoitteita. Pilvisiirtymä pienentää myös Outokummun hiilijalanjälkeä ja tukee yhtiön tavoitetta olla asiakkaidensa ensimmäinen valinta vastuullisessa ruostumattomassa teräksessä.

”Olemme valinneet TCS:n kumppaniksemme rakentamaan Outokummulle kestävää ja skaalautuvaa digitaalista ydintä, joka täyttää liiketoimintojemme tarpeet. TCS:n syvällinen teräsalan asiantuntemus ja pilviosaaminen tukevat meitä toimintamme tuottavuuden ja kannattavuuden parantamisessa sekä vastuullisuustavoitteidemme saavuttamisessa. Kaikkiin palvelutasoihin sisäänrakennetun tietoturvan hallinnan ja identiteetinhallinnan ansiosta TCS:n automaatioratkaisu varmistaa tärkeimpien toimintojemme vakauden ja luotettavuuden, sekä mahdollistaa palveluidemme modernisoinnin tulevaisuudessa”, sanoo Outokummun teknologiajohtaja Stefan Erdmann.

”Olemme erittäin iloisia Outokummun kanssa solmitusta strategisesta kumppanuudesta, jonka myötä vauhditamme Outokummun digitaalista transformaatiota ja autamme yhtiötä toteuttamaan visionsa. TCS:n syvällinen toimintaympäristö- ja toimialaosaaminen, edistyksellisten digitaalisten teknologioiden asiantuntemus sekä innovatiivinen pilvipohjainen ratkaisu auttavat Outokumpua lisäämään ketteryyttä, parantamaan palveluiden käyttäjäkokemusta, pienentämään hiilijalanjälkeään ja vahvistamaan kilpailuetuaan”, sanoo TCS:n Suomen maajohtaja Subhadipta Samantray. ”Tämä kumppanuus vahvistaa TCS:n läsnäoloa Suomen valmistavassa teollisuudessa ja lujittaa entisestään asemaamme kasvu- ja transformaatiokumppanina Suomessa.”

Outokumpu

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ykkönen maailmassa. Asemamme perustuu kykyymme räätälöidä ruostumatonta terästä lähes mihin tahansa muotoon ja käyttötarkoitukseen. Ruostumaton teräs on ympäristöä säästävä, kierrätettävä ja luja materiaali, joka on suunniteltu kestämään ikuisesti. Yhteiskunnan perusrakenteiden ja kuuluisien maamerkkien lisäksi asiakkaamme valmistavat ruostumattomasta teräksestä tuotteita kotitalouksien ja teollisuuden käyttöön. Outokummun palveluksessa on noin 9 000 ammattilaista yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Helsingissä. www.outokumpu.com

TCS on globaali IT-palveluita ja liiketoimintaratkaisuja tarjoava yhtiö, joka on toiminut monien maailman suurimpien yritysten muutoskumppanina jo yli 50 vuoden ajan. TCS hyödyntää teknologiaratkaisuissaan yhtiön ainutlaatuista Location Independent Agile™ -toimitusmallia.

TCS on osa Tata-konsernia, joka on Intian suurin teollinen monialayritys. TCS työllistää lähes 592 000 huippupätevää konsulttia 46 maassa ja sen liikevaihto oli 31.3.2022 päättyneellä tilikaudella 25,7 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu BSE- ja National Stock Exchange -pörsseissä Intiassa. TCS:n proaktiivinen asennoituminen ilmastonmuutokseen ja palkittu työ yhteisöjen hyväksi eri puolilla maailmaa on tuonut yhtiölle aseman merkittävissä kestävän kehityksen mittareissa, kuten Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index ja FTSE4Good Emerging Index. Lisätietoja osoitteessa www.tcs.com ja Twitterissä @TCS.

TCS on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1991. Yrityksen suomalaisia, ruotsalaisia, norjalaisia ja tanskalaisia asiakkaita palvelee kaikkiaan 20 000 asiantuntijaa. Viimeksi kuluneiden 13 vuoden aikana TCS:n asiakkaat ovat joka vuosi valinneet yrityksen parhaaksi IT-konsultointipalvelujen toimittajaksi Pohjoismaissa. TCS on myös saanut huipputyönantajan Top Employer -tunnustuksen Suomessa kaksi vuotta peräkkäin.