Kuva: Einar Aslaksen

TCS ja Munch-museo kehittävät yhteistyössä uraauurtavaa tekoälyyn perustuvaa taidekokemusta

Tata Consultancy Services ja Oslon Munch-museo kehittävät yhteistyössä interaktiivista, tekoälyyn perustuvaa museokokemusta, joka esittelee Edvard Munchin taidetta ja juhlistaa hänen innovatiivista ja inklusiivista voimaansa.

HELSINKI, 21.11.2023: Tata Consultancy Services (TCS) on ryhtynyt rakentamaan interaktiivista ja immersiivistä taidekokemusta museokävijöille yhteistyössä Oslon Munch-museon (MUNCH) kanssa. TCS:n tutkijat aikovat herättää Edvard Munchin taideteokset ja luomisprosessin eloon tekoälyn ja koneoppimisen avulla.

Munch-museossa on maailman laajin kokoelma Edvard Munchin taidetta. Kokoelmaan sisältyy 26 724 taideteosta, esinettä ja kirjoitusta, jotka on asetettu esiin museon 13 kerrokseen ja 11 galleriaan. Museo lähestyi TCS:ää, sillä se halusi luoda maailman ensimmäisen Munchin laajaan kokoelmaan perustuvan reaaliaikaisen taidekokemuksen. Kokemuksen tavoitteena on kunnioittaa taiteilijan kekseliästä luomisvoimaa sekä houkutella uusia kävijöitä tutustumaan taiteeseen.

TCS ja MUNCH suunnittelevat, kehittävät ja testaavat yhteistyössä täysin uudenlaisia tekoäly- ja koneoppimisteknologioita, jotka yhdistetään museon arviolta 7 000 alkuperäispiirustuksen tietokantaan. Uraauurtavan tutkimusyhteistyön lisäksi TCS tarjoaa myös IT-konsultointia, yhteistyöpajoja sekä osaamisen vaihto-ohjelmia. Yhteistyön myötä museokävijän on mahdollista päästä lähemmäksi Munchin uniikkia näkökulmaa maailmaan ja uppoutua hänen töidensä estetiikkaan.

TCS tarjoaa museon käyttöön teknologiatiiminsä sekä oman Co-Innovation Networkinsa (COIN™) yhteistyökumppanit, työkalut ja menetelmät. Yhteistyön myötä museon on mahdollista toimia yhdessä TCS Pace Port™ -innovaatio- ja tutkimusverkoston kanssa.

Luonnos Edvard Munchin Ahdistus-teoksesta (Angst). Kuva: MUNCH

Kumppanuuden myötä MUNCH ja TCS voivat myös kehittää uudenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia yhteistyökumppaneilleen ja asiakkailleen esimerkiksi taideteknologian avulla.

”Edvard Munchin luovuus oli kyltymätöntä. Hän tutki kokeellisen taiteensa kautta ihmisen olemusta. Halusimme kunnioittaa hänen unelmaansa tuoda taide kaikkien ulottuville. TCS on tunnettu digitaalisista innovaatioistaan ja on ollut hämmästyttävää nähdä, kuinka tekoäly- ja koneoppimisteknologioiden avulla voidaan herättää taiteilijoiden työtä eloon tavoilla, joita he eivät olisi voineet ikinä kuvitellakaan. Uskomme tämän kumppanuuden auttavan meitä saavuttamaan yhä paremmin globaalia yleisöä, joka voisi olla kiinnostunut vierailemaan museossamme ja kokemaan itse Edvard Munchin kiehtovaa tuotantoa”, Munch-museon pääjohtaja Tone Hansen kertoo.

”Rakennamme innolla Munch-museon visiota tulevaisuudesta. Haluamme soveltaa generatiivista tekoälyä niinkin henkilökohtaiseen asiaan kuin taiteen kokemiseen ja arvostamiseen. Tällaisten ratkaisuiden myötä kykenemme herättämään henkiin visioita, joita nykyisen sukupolven tekoäly mahdollistaa. Olemme iloisia kumppanuudestamme museon kanssa, sillä se tarjoaa meille entistä läheisemmän näkemyksen Munchin maailmankuvasta. Tekoälyn avulla voimme luoda taideoppimisesta yhä inklusiivisemman ja mielekkäämmän kokemuksen”, sanoo TCS:n teknologiajohtaja Dr. Harrick Vin.

MUNCH

MUNCH on maailman laajin kokoelma norjalaistaiteilija Edvard Munchin taideteoksia. Kokoelma koostuu yli 26 000 Munchin Oslon kaupungille testamenttaamasta työstä. MUNCH säilyttää ja hallinnoi kokoelmaa sekä asettaa ikonisia taideteoksia näytteille – digitaalisen sisällön ohella – pysyvässä kokoelmassaan, vaihtuvissa näyttelyissä sekä laajassa valikoimassaan taide- ja kulttuurikokemusten ohjelmaa. Museon 13 kerrosta ovat avoinna yleisölle ympäri maailman. Lisätietoa osoitteesta https://www.munchmuseet.no/en/

TCS on globaali IT-palveluita, konsultointia ja liiketoimintaratkaisuja tarjoava yhtiö, joka on toiminut monien maailman suurimpien yritysten muutoskumppanina jo yli 55 vuoden ajan.

TCS on osa Tata-konsernia, joka on Intian suurin teollinen monialayritys. TCS työllistää noin 614 000 huippupätevää konsulttia 55 maassa ja sen liikevaihto oli 31.3.2023 päättyneellä tilikaudella 27,9 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu BSE- ja National Stock Exchange -pörsseissä Intiassa. TCS:n proaktiivinen asennoituminen ilmastonmuutokseen ja palkittu työ yhteisöjen hyväksi eri puolilla maailmaa on tuonut yhtiölle aseman merkittävissä kestävän kehityksen mittareissa, kuten MSCI Global Sustainability Index ja FTSE4Good Emerging Index.

TCS on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1991. Yrityksen suomalaisia, ruotsalaisia, norjalaisia ja tanskalaisia asiakkaita palvelee kaikkiaan 20 000 asiantuntijaa. Viimeksi kuluneiden 14 vuoden aikana TCS:n asiakkaat ovat joka vuosi valinneet yrityksen parhaaksi IT-konsultointipalvelujen toimittajaksi Pohjoismaissa. TCS on myös saanut huipputyönantajan Top Employer -tunnustuksen Suomessa kolme vuotta peräkkäin.