Kuva: Tapio Haaja, Unsplash

TCS loi Euroopan moderneimman arvopaperikeskusjärjestelmän Euroclear Finlandin kanssa

Suomen arvopaperikeskuksen ydinjärjestelmän integraatio Euroopan keskuspankin T2S-alustaan on helpottanut maiden välisiä selvityksiä ja tulee houkuttelemaan maahan enemmän investointeja.

HELSINKI, 22.1.2024: Tata Consultancy Services (TCS) on mahdollistanut Suomen Arvopaperikeskus Euroclear Finlandin ydinjärjestelmän integroinnin Euroopan keskuspankin selvitysalustaan. Tämä muutoshanke helpottaa maiden välistä kauppaa suomalaisiin arvopaperiin sijoittaville ja on synnyttänyt Euroopan moderneimman kaupanjälkeisen järjestelmän.

Euroclear Finlandin ydinjärjestelmä on nyt integroitu Euroopan keskuspankin TARGET2-Securities -järjestelmän (T2S) kanssa TCS BaNCS™ for Market Infrastructure -ratkaisun avulla. Modernisoitu järjestelmä vähentää suomalaisiin arvopapereihin investoivien sijoittajien maiden välisiin selvityksiin liittyviä riskejä ja kustannuksia. Integrointi houkuttelee myös lisää sijoituksia Suomeen ja helpottaa suomalaisten liikkeellelaskijoiden pääoman saantia kasvun rahoittamiseksi. Pankit, toiset arvopaperikeskukset ja liikkeellelaskijat hyötyvät lisääntyneistä kaupankäyntitunneista. Pankit voivat nyt tukea transaktioita yhdellä keskitetyllä käteistilillä kaikissa 24 maassa, jotka hyödyntävät T2S-alustaa, mikä yksinkertaistaa vakuuksien hallintaa ja vahvistaa pankkien likviditeettiä.

”T2S-järjestelmään liittyminen on Suomen arvopaperimarkkinan kasvun ja menestymisen kannalta ratkaisevan tärkeää. Asiakkaamme hyötyvät tehokkaammista prosesseista sekä entistä monipuolisemmista sijoittamisen tavoista, mikä lisää Suomen houkuttelevuutta liikkeellelaskijoiden ja sijoittajien näkökulmasta. Ohjelmamme oli suurimpia alustalle siirrettyjen arvo-osuustilien ja omistuksien määrän osalta, koska se sisältää suoria omistuksia ja yksityishenkilöiden osakesäästötilejä. TCS BaNCS for Market Infrastructure -ratkaisuun pohjautuvan ydinalustamme myötä olemme iloisia, että olemme valinneet TCS:n liiketoiminta- ja IT-transformaatiomme kumppaniksi. Yhdessä olemme luoneet yhden Euroopan nykyaikaisimmista ja tehokkaimmista arvopaperikeskusjärjestelmistä”, sanoo Euroclear Finlandin toimitusjohtaja Hanna Vainio.

Muutos on merkittävä virstanpylväs Euroclear Finlandin yli vuosikymmenen jatkuneessa muutosmatkassa. Euroclear Finlandin säilytyksessä on yli kaksi miljoonaa tiliä, joiden yhteisarvo on yli 460 miljardia euroa. Euroclear Finlandista tuli vuosina 2015–2018 Euroopan ensimmäinen arvopaperikeskus, joka nykyaikaisti toimintaansa korvaamalla useita vanhoja järjestelmiään yhdellä nykyaikaisella, standardoidulla selvitys- ja säilytysjärjestelmällä nimeltä Infinity. Näin arvopaperikeskus pystyi harmonisoimaan liiketoimintaprosessinsa EU-standardien mukaisiksi, suoraviivaistamaan toimintaansa ja tekemään siitä joustavampaa.

”TCS on ylpeä kumppanuudesta Euroclear Finlandin kanssa, joka luo joustavan, skaalautuvan, turvallisen ja kestävän järjestelmän Suomen markkinan tulevaisuuden kasvulle ja kehittymiselle. Euroclear Finlandin vuosikymmenen kestänyt muutosmatka on luotu TCS BaNCS:n voimalla, ja yhdessä juhlistamme tätä viimeisintä virstanpylvästä, onnistunutta T2S-integraatiota”, TCS:n pankki- ja rahoituspalvelualan johtaja Vivekanand Ramgopal sanoo.

Euroclear Finlandin digitaalinen muutos tarjoaa esimerkin muille arvopaperikeskuksille, jotka pyrkivät uudistumaan tulevaisuuden toimintaympäristöä varten. TCS BaNCS for Market Infrastructure tuo yhteen arvopaperikeskuksien kehittyvät liiketoimintatarpeet ja tukee niiden toimintaa kaikissa omaisuusluokissa.

”Tämä onnistunut digitaalinen muutos toimii Euroopassa esimerkkinä. TCS BaNCS -ratkaisun monipuoliset toiminnot ja pitkälle viety parametrisointi, markkinakohtainen tulevaisuuden tiekartta ja automaattinen maksujenkäsittely vakiinnuttavat uuden sukupolven ratkaisumme aseman Euroopan kaupan jälkeisten toimijoiden markkinan johtavana järjestelmänä”, Vivekanand lisää.

Euroclear Finland

Euroclear Finland Oy on Suomen kansallinen arvopaperikeskus, joka vuodesta 1992 alkaen on vastannut digitaalisessa muodossa olevien arvopaperien selvityksestä ja säilytyksestä Suomessa. Euroclear Finlandin säilytyksessä on yli 2,3 miljoonalla arvo-osuustilillä noin 500 miljardin euron arvoinen osake- ja velkakirjaomaisuus. Euroclear Finland on osa Euroclear Groupia.

TCS on globaali IT-palveluita, konsultointia ja liiketoimintaratkaisuja tarjoava yhtiö, joka on toiminut monien maailman suurimpien yritysten muutoskumppanina jo yli 55 vuoden ajan.

TCS on osa Tata-konsernia, joka on Intian suurin teollinen monialayritys. TCS työllistää noin 614 000 huippupätevää konsulttia 55 maassa ja sen liikevaihto oli 31.3.2023 päättyneellä tilikaudella 27,9 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu BSE- ja National Stock Exchange -pörsseissä Intiassa. TCS:n proaktiivinen asennoituminen ilmastonmuutokseen ja palkittu työ yhteisöjen hyväksi eri puolilla maailmaa on tuonut yhtiölle aseman merkittävissä kestävän kehityksen mittareissa, kuten MSCI Global Sustainability Index ja FTSE4Good Emerging Index.

Lue lisää TCS BaNCS -järjestelmästä TCS:n englanninkielisiltä sivuilta.

TCS on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1991. Yrityksen suomalaisia, ruotsalaisia, norjalaisia ja tanskalaisia asiakkaita palvelee kaikkiaan 20 000 asiantuntijaa. Viimeksi kuluneiden 14 vuoden aikana TCS:n asiakkaat ovat joka vuosi valinneet yrityksen parhaaksi IT-konsultointipalvelujen toimittajaksi Pohjoismaissa. TCS on myös saanut huipputyönantajan Top Employer -tunnustuksen Suomessa neljä vuotta peräkkäin.