Tutkimus: TCS:llä tyytyväisimmät asiakkaat Suomessa jo neljännen kerran peräkkäin

Whitelane Researchin tutkimuksen mukaan Tata Consultancy Servicesin asiakkaat olivat kaikkein tyytyväisimpiä Suomessa ja Pohjoismaissa. Suomalaiset ovat muita Pohjoismaita edellä älykkäässä automaatiossa.

Tata Consultancy Services (TCS) on rankattu parhaaksi IT-ulkoistuspalvelujen asiakastyytyväisyyden osalta sekä Suomessa että Pohjoismaissa. Whitelane Researchin kattavassa tutkimuksessa vertailtiin 28 IT-palveluntarjoajaa, ja asiakkaiden näkemyksen saamiseksi haastateltiin yli 340 Pohjoismaiden suurinta IT-palveluja hankkivaa yritystä.

Tutkimuksen suomalaisista vastaajista 82 % oli tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä TCS:ään, toimialan keskiarvon ollessa 70 %. Sekä TCS:n että toimialan lukemat nousivat edellisestä vuodesta, jolloin prosenttisosuudet olivat 78 (TCS) ja 69 (keskiarvo). Suomen luvut vastasivat varsin tarkasti myös Pohjoismaiden keskiarvoa. TCS:n ykkössija oli Suomessa neljäs peräkkäinen.

Tämänvuotisessa tutkimuksessa selvisi, että tärkein syy ulkoistukselle on liiketoiminnan tarpeiden skaalautuvuuden parantaminen (62 % vastaajista). Kakkosena oli kustannussäästöt (52 %). Tässä oli selvä muutos edelliseen vuoteen, jolloin tärkein ulkoistussyy oli halu keskittyä ydinliiketoimintaan, ja kustannussäästöt tärkeiksi maininneiden osuus oli selvästi suurempi (68 %).

Tutkimuksessa havaittiin myös, että Suomessa ulkoistushalukkuus on kasvussa. Kolmasosa yrityksistä suunnittelee lisäävänsä ulkoistusta lähitulevaisuudessa. Teknologia-ajureina toimivat etenkin älykkäät automaatioratkaisut, joihin kuuluvat mm. robotiikka, tekoäly ja koneoppiminen. Peräti 85 % suomalaisista vastaajista käyttää jo tällaisia ratkaisuja ja suunnittelee niiden käytön lisäämistä kumppaninsa kanssa. Lukema on Pohjoismaiden korkein.

”Tunnen samaan aikaan kiitollisuutta ja nöyryyttä siitä, että asiakkaamme ovat jälleen katsoneet TCS:n luottamuksensa arvoiseksi. Suomalaiset asiakkaamme ovat edelläkävijöitä älykkäiden automaatioratkaisujen sekä pilven tarjoaman skaalautuvuuden hyödyntämisessä. Olen iloinen siitä, että TCS on voinut tukea heitä tässä digitaalisessa murroksessa maailmanlaajuisen teknologiaosaamisensa avulla. Haluan myös kiittää TCS:n työntekijöitä heidän omistautumisestaan ja kovasta työstään, jonka ansiosta tämä saavutus on ollut mahdollinen”, sanoo TCS:n Suomen maajohtaja Anil Joshi.

”TCS on vakiinnuttanut asemaansa entisestään Pohjoismaiden IT-ulkoistusmarkkinoilla tarjoamalla tasaista palvelulaatua ja skaalautuvuutta, jotta asiakkaat voivat keskittyä ydinliiketoimintaansa. TCS on osoittanut kuuntelevansa huolellisesti markkinoiden tarpeita tekemällä juuri oikeita asioita", Whitelane Researchin ulkoistuksesta vastaava johtaja Jef Loos sanoo.

Lisätietoja tutkimuksesta: https://whitelane.com/2020/04/2020-nordic-it-sourcing-study-results-published/

TCS on osa Tata-konsernia, joka on Intian suurin teollinen monialayritys. TCS työllistää yli 450 000 huippupätevää konsulttia 46 maassa ja sen liikevaihto oli 31.3.2019 päättyneellä tilikaudella 20,9 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu BSE- ja National Stock Exchange -pörsseissä Intiassa. TCS:n proaktiivinen asennoituminen ilmastonmuutokseen ja palkittu työ yhteisöjen hyväksi eri puolilla maailmaa on tuonut yhtiölle aseman merkittävissä kestävän kehityksen mittareissa, kuten Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index ja FTSE4Good Emerging Index. Lisätietoja osoitteesta www.tcs.com.

TCS on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1991. Yrityksen suomalaisia, ruotsalaisia, norjalaisia ja tanskalaisia asiakkaita palvelee kaikkiaan noin 14 000 asiantuntijaa. Viimeksi kuluneiden kymmenen vuoden aikana TCS:n asiakkaat ovat joka vuosi valinneet yrityksen parhaaksi IT-konsultointipalvelujen toimittajaksi Pohjoismaissa. TCS on saanut myös Euroopan huipputyönantajan tunnustuksen seitsemänä viime vuonna.