Tutkimus: TCS Suomen ykkönen asiakastyytyväisyydessä

Tutkimus: TCS Suomen ykkönen asiakastyytyväisyydessä

• Whitelane Research -tutkimusyhtiö on tehnyt riippumattoman tutkimuksen, jossa haastateltiin yli 350 pohjoismaista yritysjohtajaa.
  • TCS saavutti kärkisijan asiakastyytyväisyydessä sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa
  • Yrityksiä mitattiin kahdeksan eri osa-alueen perusteella. Kokonaistuloksen kärkisijan lisäksi TCS oli Suomessa paras viidessä kategoriassa

Tata Consultancy Servicesillä on Pohjoismaiden-laajuisen tutkimuksen mukaan Suomen tyytyväisimmät asiakkaat. IT-palveluntarjoajia kartoittaneessa tutkimuksessa TCS:n tyytyväisyysarvosana oli 80 %, kun kaikkien tutkittujen yritysten keskiarvo Suomessa oli yhdeksän prosenttiyksikköä pienempi.

TCS nousi paalupaikalle edellisen vuoden kakkossijalta. Vuoden aikana asiakastyytyväisyyden arvosana nousi viidellä prosenttiyksiköllä.

Whitelane Researchin tutkimuksessa haastateltiin yli 350 yritysjohtajaa neljässä Pohjoismaassa. Yhteensä haastateltavat ovat vastuussa yli 1000 IT-palvelusopimuksesta, joiden yhteenlaskettu arvo on yli 5,5 miljardia euroa vuodessa. Syväluotaavassa tutkimuksessa tarkasteltiin 32 IT-palveluntarjoajan suorituskykyä, asiakastyytyväisyyttä ja työn laatua.

Pohjoismaiden tasolla TCS:n kokonaisarvosana asiakastyytyväisyydestä oli 82 %, millä heltisi myös Pohjolan ykköspaikka 12 prosenttiyksikön erolla keskiarvoon. Tutkimus osoittaa, että ulkoistuspalvelut ovat edelleen pohjoismaisten yritysten suosiossa: 77 % vastaajista sanoo pitävänsä ulkoistukset vähintään samalla tasolla kuin aiemmin.

Kokonaistyytyväisyyden lisäksi Whitelane-tutkimusyhtiön tekemässä arvioinnissa mitattiin yrityksiä kahdeksan osa-alueen perusteella. Suomessa TCS voitti viisi kategoriaa, jotka olivat palvelujen toimittaminen, asiakkuuden hoitaminen, hintataso, proaktiivisuus ja muutosprojektien laatu.

TCS oli tutkimuksessa mukana olleista palveluntarjoajista ainoa, jonka arvosana oli kaikilla osa-alueilla yli 5 prosenttia kategorian keskiarvoa parempi.

”TCS:n kyky tuottaa saumatonta palvelua sekä uusia innovaatioita kaikilla tasoilla on kasvattanut kumppanuuttamme viimeksi kuluneiden kahdeksan vuoden aikana. TCS on tarjonnut meille uusia ja innostavia digitaalisia ratkaisuja, jotka ovat auttaneet meitä tulemaan yhdeksi lastinkäsittelyn innovatiivisimmista yrityksistä. Olemme ylpeitä yhteistyöstämme Euroopan huippuihin kuuluvan IT-palveluorganisaation kanssa. Olen vakuuttunut, että TCS:n omistautuminen asiakkailleen pitää heidät alansa huipulla”, sanoo Cargotecin tietohallintojohtaja Soili Mäkinen.

Whitelanen tutkimuksen tulokset osoittavat, että vaikka ulkoistuksen käyttäminen kustannussäästöjen saavuttamiseksi on edelleen tärkeää Pohjoismaissa (59 % vastanneista), lukema on laskenut viimevuotisesta (67 %). Yritykset haluavat ulkoistuksen avulla keskittyä ydinliiketoiminnassaan menestymiseen, mikä on tärkein prioriteetti ulkoistukselle 60 prosentille tutkituista yrityksistä. Innovaatioiden merkitys on yhä tärkeämpää pohjoismaisille yrityksille, ja tämänvuotisessa tutkimuksessa innovaatiot olivat ensimmäistä kertaa mukana tärkeimpänä syynä ulkoistamiselle.

”Suomi on digitaalisen transformaation johtavia maita, ja asiakkaamme ovat eturintamassa hyödyntämässä tätä murrosta. Saamamme tunnustus osoittaa, että olemme pystyneet tuottamaan asiakkaillemme arvoa digitaalisen talouden pyörteissä”, TCS:n Suomen maajohtaja Anil Joshisanoo.

”Olemme toistuvasti olleet toimialamme johtava yritys asiakastyytyväisyydessä. On hienoa, että olemme kahdeksatta vuotta peräkkäin Whitelanen riippumattoman tutkimuksen kärjessä Pohjoismaissa. TCS:n jatkuvan kasvun ja menestyksen ytimessä on tinkimätön sitoutuminen asiakkaisiimme. Digitalisaatio muuttaa liiketoimintaympäristöä jatkuvasti, ja me pystymme sekä toimimaan luotettuna kumppanina että takaamaan ydintoimintojen jatkuvuuden digitaalisessa transformaatiossa. 350 tutkimukseen haastatellun johtajan mielipide korostaa asiakkaillemme tuottamaamme hyötyä”, TCS:n Euroopan toimitusjohtaja Amit Bajaj kommentoi tutkimusta.

“Kerta toisensa jälkeen Pohjoismaat ovat maailmanlaajuisten innovaatiotutkimusten kärjessä. On loistava saavutus olla arvostetuin digitaalisen transformaation kumppani tässä kiivaasti kilpaillussa ympäristössä”, sanoo Whitelane Researchin ulkoistustutkimuksen johtaja Jef Loos.

Tutkimuksessa on yhdistetty kaikki tiedot Whitelanen vuosittaisista kattavista IT-ulkoistustutkimuksista sekä kysytty ulkoistuksista vastaavilta johtajilta heidän ulkoistussuunnitelmiaan sekä arvioitaan palveluntarjoajista. Tutkimusta varten haastateltiin ylemmän tason johtajia, jotka vaikuttavat yrityksen IT-strategiaan ja -ulkoistuspäätöksiin. Lisätietoja osoitteessa www.whitelane.com.

Lisätietoja:

Mattias af Geijerstam
TCS Director of Communications, Nordic Region
mattias.afgeijerstam@tcs.com

TCS Nordic

TCS on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1991 ja investoinut markkina-alueeseen asiakkaidensa eduksi. Yhtiö palvelee johtavia pohjoismaisia yrityksiä noin yhdeksäntuhannen Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja yhtiön globaalissa toimitusverkostossa työskentelevän ammattilaisen voimin. TCS on kolminkertaistanut liikevaihtonsa Pohjoismaissa vuodesta 2010 ja lisännyt merkittävästi paikallisten työntekijöidensä määrää. Yhtiö on voittanut pohjoismaisen asiakastyytyväisyystutkimuksen seitsemänä viime vuonna (KPMG sekä Whitelane Research/PA Consulting). TCS:n asiakkaita ovat monet johtavat pohjoismaiset yritykset, kuten Ericsson, TDC, ABB, Telenor, NETS ja DNB. Vuonna 2016 Top Employer -instituutti myönsi TCS:lle parhaan eurooppalaisen työnantajan tunnustuksen jo neljännen kerran peräkkäin. Pohjoismaista Ruotsi, Tanska ja Norja kuuluivat markkinoihin, joilla TCS saavutti kärkipaikan.

Tata Consultancy Services tarjoaa IT-palveluja, konsultointia ja liiketoiminnan ratkaisuja. Yhtiö tuottaa globaaleille yrityksille tuloksia ja toimitusvarmuutta, johon mikään muu yritys ei yllä. TCS tarjoaa asiakkailleen konsultointiin perustuvia IT-, BPS-, infrastruktuuri-, suunnittelu- sekä testaus- ja laadunvarmistuspalveluja. Toimitusvarmuuden taustalla on yhtiön ainutlaatuinen Global Network Delivery Model™ -malli. TCS on osa Tata-ryhmää, joka on Intian suurin teollinen monialayritys. TCS työllistää yli 353 000 konsulttia 45 maassa ja sen liikevaihto oli 31.3.2016 päättyneellä tilikaudella 16,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu BSE- ja National Stock Exchange of India -pörsseissä Intiassa. Lisätietoja osoitteesta www.tcs.com.

Seuraa Twitterissä.
Tilaa TCS:n tiedotteet RSS-syötteenä.