Tutkimus: Tehokas datan hyödyntäminen yhteydessä liiketoiminnan menestykseen – silti suuri osa yrityksistä tekee päätöksiä intuition pohjalta

Datan määrä on kasvanut harppauksittain jo vuosikausia, ja uusia potentiaalisia datalähteitä syntyy jatkuvasti. Globaalin IT-palvelutalo Tata Consultancy Servicesin (TCS) ja ranskalaisen ESSEC-kauppakorkeakoulun toteuttaman tutkimuksen mukaan yritykset, jotka hyödyntävät dataa tehokkaasti, myös menestyvät paremmin. Yritysten datakäytännöissä on kuitenkin edelleen huomattavasti kehittämisen varaa.

TCS:n ja ESSECin tutkimus tarkasteli yli sadan ranskalaisyrityksen datan ja analytiikan hyödyntämisen kehittyneisyyttä sekä liiketoimintamenestystä muun muassa organisaation päätöksentekoprosessien, käytettävissä olevien työkalujen, osaamisen kehittämisen käytäntöjen sekä taloudellisen kehityksen näkökulmasta.

Tutkimus paljasti selvän yhteyden yritysten datan ja analytiikan kypsyystason ja menestyvän liiketoiminnan välillä. Yli puolessa tutkituista yrityksistä kypsyystaso oli kuitenkin heikko tai keskinkertainen.

Samalla organisaatiot investoivat merkittävästi analytiikkaan: 23 prosenttia tutkimukseen osallistuneista yrityksistä investoi yli 10 prosenttia liikevaihdostaan tietohallintoon ja digitaalisiin uudistuksiin. 15 prosenttia yrityksistä investoi dataan ja analytiikkaan yli 10 miljoonaa euroa vuodessa.

Useimmat ranskalaisyritykset analysoivat monenlaista dataa ja käyttävät myös oman organisaationsa ulkopuolisia datalähteitä. Puolella tutkimukseen osallistuneista yrityksistä on käytössään vähintään yksi aktiivinen data-allas tai tietovarasto, mutta 30 prosentilla yrityksistä on käytössään ainoastaan vanha tietojärjestelmä, josta ne keräävät dataa raportointikäyttöön. Lisäksi 60 prosenttia yrityksistä arvioi, että niiden automaation taso on matala tai erittäin matala – siitä huolimatta, että automatisoinnilla on ratkaiseva rooli liiketoiminnan tehostamisessa, virheiden vähentämisessä ja laadukkaiden tietorakenteiden varmistamisessa.

Tutkimuksesta käy myös ilmi, että 43 prosentissa vastaajayrityksistä ei ole määritelty vaatimustasoa data- ja analytiikkaosaamiseen. Alle kolmasosalla yrityksistä on käytössään koulutusohjelmia dataan liittyviin tehtäviin.

”Edistynyt datan ja analytiikan hyödyntäminen on ratkaisevan tärkeää, jotta yritys kykenee mukautumaan muuttuviin olosuhteisiin, personoimaan tuotteitaan ja palveluitaan sekä uudistamaan liiketoimintamalliaan. Data ja analytiikka auttavat yrityspäättäjiä myös hahmottamaan riskejä paremmin ja tekemään nopeammin tietoon perustuvia päätöksiä. Tutkimus nostaa esiin avainalueita, joihin yritysten täytyy keskittyä parantaakseen datan kypsyystasoa”, TCS:n Ranskan maajohtaja Rammohan Gourneni sanoo. ”TCS:llä on monipuolinen arviointiviitekehysten ja automaatiotyökalujen valikoima, jota hyödyntämällä se voi auttaa yrityksiä määrittämään datastrategioita, modernisoimaan data-alustoja ja kiihdyttämään kasvua ja uudistumista.”

Tutkimuksen perusteella yritysten tulisi tehostaa datan ja analytiikan hyödyntämistä laatimalla data- ja analytiikkastrategian tiekartta, kasvattamalla dataosaamisen tasoa organisaatiossa ja luomalla perusta datakulttuurille. Lisäksi yritysten pitäisi lisätä panostuksiaan henkilöstöön, strategisiin kumppaneihin ja teknologioihin, kuten pilveen ja automaatioon.

Myös talousjohtajien dataosaamisessa kehitettävää – monen päätöksiä ohjaa intuitio, vain kuudella prosentilla keskivertoa paremmat datataidot

TCS on tutkinut yritysten datakäytäntöjä myös muualla maailmassa. Viime vuoden lopulla julkaistu Global Financial Leadership Study paljasti, että puolet talousjohtajista ei saa tehtyä lyhyen aikavälin ennusteita tai tekee niissä merkittäviä virheitä. Talousjohtajista vain 6 prosenttia lukeutuu edelläkävijöihin, joilla on keskimääräistä paremmat digitaidot ja jotka hyödyntävät muita paremmin tekoälyä ja koneoppimista. Näitä edistyneitä datan hyödyntäjiä on suhteellisesti eniten pankki-, teknologia- sekä matkailu- ja vapaa-ajanpalvelualoilla.

Tutkimukseen osallistui 750 talousjohtajaa ympäri maailmaa lukuisilta toimialoilta. Sen muita havaintoja ovat muun muassa:

• 54 % tutkimukseen osallistuneista talousjohtajista kertoo, ettei heidän tiimillään ole riittävää kykyä arvioida riskejä ja luoda riskiennusteita.
  • Keskimäärin 43 % vastaajien taloudellisesta suunnittelusta ja ennusteista nojaa intuitioon analytiikan sijaan.
  • Intuitioon perustuva päätöksenteko yleistyi koronapandemian aikana.
  • 67 % vastaajista aikoo kasvattaa data- ja analytiikkapanostuksiaan seuraavan vuoden aikana ja 61 % vastaajista kertoo jo tehneensä niin edellisen 12 kuukauden aikana.

TCS on globaali IT-palveluita ja liiketoimintaratkaisuja tarjoava yhtiö, joka on toiminut monien maailman suurimpien yritysten muutoskumppanina jo yli 50 vuoden ajan. TCS hyödyntää teknologiaratkaisuissaan yhtiön ainutlaatuista Location Independent Agile™ -toimitusmallia.

TCS on osa Tata-konsernia, joka on Intian suurin teollinen monialayritys. TCS työllistää lähes 592 000 huippupätevää konsulttia 46 maassa ja sen liikevaihto oli 31.3.2022 päättyneellä tilikaudella 25,7 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu BSE- ja National Stock Exchange -pörsseissä Intiassa. TCS:n proaktiivinen asennoituminen ilmastonmuutokseen ja palkittu työ yhteisöjen hyväksi eri puolilla maailmaa on tuonut yhtiölle aseman merkittävissä kestävän kehityksen mittareissa, kuten Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index ja FTSE4Good Emerging Index. Lisätietoja osoitteessa www.tcs.com ja Twitterissä @TCS.

TCS on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1991. Yrityksen suomalaisia, ruotsalaisia, norjalaisia ja tanskalaisia asiakkaita palvelee kaikkiaan 20 000 asiantuntijaa. Viimeksi kuluneiden 13 vuoden aikana TCS:n asiakkaat ovat joka vuosi valinneet yrityksen parhaaksi IT-konsultointipalvelujen toimittajaksi Pohjoismaissa. TCS on myös saanut huipputyönantajan Top Employer -tunnustuksen Suomessa kaksi vuotta peräkkäin.