Tutkimus: Yritysjohtajat uskovat, että pilvi luo yhä kasvua – lähes 80 % aikoo investoida tekoälyyn talouden epävarmuudesta huolimatta

Ylin johto panostaa pilvipalveluihin, koska he uskovat niiden edistävän innovaatioita, vastuullisuutta ja tekoälyn käyttöä. Valtaosa yrityksistä on kuitenkin vasta pilvimatkansa alussa, eikä kykene vielä hyödyntämään pilven kaikkia mahdollisuuksia liiketoiminnassaan.

Globaalin IT-palvelutalo Tata Consultancy Servicesin (TCS) tuore Connected Future: How Cloud Drives Business Innovation -tutkimusraportti paljastaa, että 70 % suuryrityksistä ympäri maailmaa pitää yhä pilvipalveluita tärkeänä pitkän aikavälin investointikohteena, vaikka makrotalouden näkymät ovat heikentyneet ja investoinnit pilvipalveluihin ovat hidastuneet viime aikoina. Kyselytutkimukseen osallistui noin 1 000 yritysjohtajaa 21 maasta ympäri maailmaa, mukaan lukien Suomesta.

Tutkimuksen mukaan innovointi on yksi merkittävimmistä pilvi-investointeja vauhdittavista tekijöistä, ja 59 % vastaajista kertoi, että pilvipalveluilla on organisaation tulevaisuuden kannalta ratkaiseva rooli innovaatiotyön edistäjänä.

Erityisesti tekoäly vetää puoleensa investointeja: 75 % vastaajista on investoinut tekoäly- ja koneoppimiskyvykkyyksiin edellisen kahden vuoden aikana, ja 78 % vastaajista aikoo tehdä vastaavia investointeja seuraavan 1–2 vuoden aikana. Molemmat teknologiat ovat hyvin riippuvaisia mahdollisuudesta käsitellä suuria datamääriä ja hyödyntää pilveä toiminnan skaalaamiseen.

Huomionarvoista on, että yli kolmannes (37 %) vastaajista kertoi keskittyneensä pilvipohjaisessa innovaatiotyössä uusien liiketoimintamallien kehittämiseen, mikä korostaa pilven kasvavaa kykyä vauhdittaa liikevaihdon kasvua.

Tutkimuksen mukaan suurin osa yrityksistä (67 %) hyödyntää pilviteknologioita myös vastuullisuustavoitteidensa saavuttamisessa. Samalla 43 % vastaajista kuitenkin kertoi pilvipalveluntarjoajien hiilijalanjälkien olevan vaikeasti ymmärrettäviä. Tämä viittaa siihen, että vaikka valtaosa vastaajista pitää pilveä tärkeänä ja toistaiseksi onnistuneena osana vastuullisuusstrategiaansa – ja yhä useammin hyödyntää pilvityökaluja omien hiilidioksidipäästöjensä arvioimisessa – he vaativat nyt pilvipalveluntarjoajiltaan samanlaista läpinäkyvyyttä.

Kaiken kaikkiaan tutkimuksesta käy ilmi, että viime vuosien huomattavasta kehityksestä huolimatta yrityksillä on vielä paljon tehtävää, jotta ne saavat käyttöönsä pilven koko tehon ja potentiaalin. Tutkimuksen muita keskeisiä havaintoja olivat muun muassa seuraavat:

• Toimialapilvet tai ”vertikaaliset pilvet” tekevät kiivaasti tuloaan, sillä ne tarjoavat nopean tavan hankkia lisää liiketoimintaosaamista ja -kyvykkyyksiä. Valtaosa kyselyyn osallistuneista organisaatioista (73 %) kertoi arvioivansa toimialapilvien käytön mahdollisuuksia, ottavansa niitä käyttöön tai käyttävänsä niitä liiketoiminnassaan jo nyt.
  • Yritykset haluavat osallistua digitaalisiin ekosysteemeihin, mutta suurin osa yrityksistä ei vielä pysty valjastamaan läheskään kaikkea niiden tarjoamaa arvoa käyttöönsä: 66 % yrityksistä on vasta alkuvaiheessa siirtymässään kohti kehittyneitä digitaalisia ekosysteemejä.
  • Yritykset kärsivät edelleen pilviosaajien puutteesta: yli puolet (52 %) vastaajista sanoi, ettei heidän organisaatiollaan ole riittävästi pilveen liittyvää sisäistä asiantuntemusta.
  • Osa yrityksistä epäröi vielä pilvisiirtymää. Yleisimpiä syitä ovat haluttomuus siirtyä täysin optimoiduista vanhoista IT- ja toiminnanohjausjärjestelmistä uusiin sekä pelko mahdollisista häiriöistä ja suunnittelemattomista toimintakatkoksista.
  • Kaksi kolmannesta pilvihankkeista on edelleen kokonaan tai valtaosin tietohallinnon vastuulla. Kuitenkin 39 % vastaajista haluaisi, että liiketoiminta- ja tietohallintojohtajat jakaisivat hankkeiden omistajuuden.
  • Metaversumia tukeviin lisättyyn ja virtuaalitodellisuuteen tehdään huomattavan vähän investointeja – vain 24 % vastaajista harkitsee investoivansa teknologioihin seuraavien 1–2 vuoden aikana. Metaversumi saattaa vielä näyttäytyä yrityksille futuristisena ilmiönä kvanttilaskennan tavoin.

Euroopan tutkimustuloksissa nousee esiin erityisesti varovaisuus uusien teknologiainvestointien suhteen: muun muassa inflaatio ja kiristyvä sääntely datan tallennuksen ja käytön osalta ovat heikentäneet eurooppalaisten yritysten investointihalukkuutta verrattuna muihin alueisiin. Varovaisuus näkyy myös investoinneissa innovaatioihin. Esimerkiksi tekoäly- ja koneoppimiskyvykkyyksiin aikoo tulevien 1–2 vuoden aikana investoida 72 % eurooppalaisvastaajista, mutta 80 % pohjoisamerikkalaisista. Euroopan yritysten ja teollisuuden kilpailukyvyn kannalta onkin kriittistä, että ero muihin alueisiin pilven hyödyntämisessä ja innovaatiokulttuurissa saadaan kurottua umpeen.

”Tämä maailmanlaajuinen kyselytutkimus osoittaa, että ilman pilvistrategiaa ei ole myöskään liiketoimintastrategiaa. Pilvipalveluiden varhaista käyttöönottoa edisti halu parantaa tehokkuutta, resilienssiä ja joustavuutta, ja nämä ovat edelleen pilvi-investoinneissa ratkaisevan tärkeitä tekijöitä. Nykyään yritykset ymmärtävät paremmin, miten pilvi edistää liiketoiminnan kasvua ja innovointia pitkällä aikavälillä, ja useimmat yritykset ovat vasta tämän matkan alussa”, kertoo Krishnan Ramanujam, TCS:n Enterprise Growth Group -liiketoimintayksikön johtaja.

”Pilvi-investointien tuotto huolestuttaa usein yrityksiä lyhyellä tähtäimellä, mutta kasvua ja muutosta täytyy tarkastella pidemmällä aikajänteellä. Näiden kahden tosiasian yhteensovittaminen on haastavaa mutta samalla täysin mahdollista oikeanlaisen strategian ja suunnittelun avulla. Pilvi luo yrityksille yhtenäisen alustan, joka mahdollistaa tehokkaiden teknologioiden käytön – generatiivisesta tekoälystä reuna- ja kvanttilaskentaan – sekä uudet innovaatiot nyt ja tulevaisuudessa, minkä vuoksi onnistunut pilvisiirtymä on yrityksille kriittisen tärkeä”, Ramanujam korostaa.

Tietoja tutkimuksesta

TCS:n vuoden 2023 globaaliin pilvikyselyyn vastasi 972 johtajaa lukuisten eri alojen yrityksistä ympäri Aasiaa, Eurooppaa ja Pohjois-Amerikkaa. Heidän edustamiensa yritysten vuotuinen liikevaihto on yli miljardi Yhdysvaltain dollaria, ja suurimmalla osalla yrityksistä vuotuinen liikevaihto on yli 5 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Kysely kattoi seuraavat alueet:

• Manner-Eurooppa (Saksa, Espanja, Ranska, Sveitsi, Ruotsi, Norja, Suomi, Belgia, Alankomaat, Luxemburg)
  • Iso-Britannia ja Irlanti
  • Pohjois-Amerikka (Yhdysvallat, Kanada, Meksiko)
  • Aasian ja Tyynenmeren alue (Intia, Japani, Australia, Uusi-Seelanti).

Koko raportti sekä lisätietoja on saatavilla TCS:n englanninkielisillä sivuilla.

TCS on globaali IT-palveluita, konsultointia ja liiketoimintaratkaisuja tarjoava yhtiö, joka on toiminut monien maailman suurimpien yritysten muutoskumppanina jo yli 55 vuoden ajan.

TCS on osa Tata-konsernia, joka on Intian suurin teollinen monialayritys. TCS työllistää noin 614 000 huippupätevää konsulttia 55 maassa ja sen liikevaihto oli 31.3.2023 päättyneellä tilikaudella 27,9 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu BSE- ja National Stock Exchange -pörsseissä Intiassa. TCS:n proaktiivinen asennoituminen ilmastonmuutokseen ja palkittu työ yhteisöjen hyväksi eri puolilla maailmaa on tuonut yhtiölle aseman merkittävissä kestävän kehityksen mittareissa, kuten MSCI Global Sustainability Index ja FTSE4Good Emerging Index.

TCS on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1991. Yrityksen suomalaisia, ruotsalaisia, norjalaisia ja tanskalaisia asiakkaita palvelee kaikkiaan 20 000 asiantuntijaa. Viimeksi kuluneiden 14 vuoden aikana TCS:n asiakkaat ovat joka vuosi valinneet yrityksen parhaaksi IT-konsultointipalvelujen toimittajaksi Pohjoismaissa. TCS on myös saanut huipputyönantajan Top Employer -tunnustuksen Suomessa kolme vuotta peräkkäin.